به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی گفت: در ۲ سال گذشته برای احداث ۶۶۰ کیلومتر آزادراه برنامهریزی و نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان برای احداث این آزادراهها سرمایهگذاری کردیم که قیمت روز این پروژهها حداقل ۱۵ هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: ۹ پروژه آزادراهی با پیشرفت فیزیکی بالا وجود داشتند که باید آنها را به بهرهبرداری میرساندیم؛ در سال گذشته ۲۲۱ کیلومتر آزادراه به بهرهبرداری رسید که ۲.۵ برابر متوسط سالانه بود. آزادراه کنارگذر جنوبی تهران (غدیر) و کنارگذر شرقی اصفهان از جمله این پروژهها بودند. در حال حاضر ۶ پروژه آزادراهی دیگر نیز در حال انجام است و غیر از یکی از آنها که پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد دارد، بقیه پروژهها پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند.
خادمی با بیان اینکه پروژههای باقی مانده ۴۴۰ کیلومتر طول دارند، گفت: اگر منابع مالی وعده داده شده که ۳ هزار میلیارد تومان است، در اختیار ما و بخش خصوصی قرار بگیرد این پروژهها نیز مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت. اکثر این پروژهها در مرحله روکاری هستند. به عنوان مثال پیشرفت فیزیکی آزادراه اراک-خرم آباد بالای ۹۰ درصد است و پیشرفت فیزیکی آزادراه شیراز-اصفهان که ۲۲۵ کیلومتر طول دارد، بالای ۷۰ درصد است.
وی افزود: قطعه دوم آزادراه تهران-شمال و نیز آزادراه منجیل-رودبار ۲ پروژه دیگر هستند که احداث آنها در دست اقدام است. نبود آزادراه منجیل-رودبار باعث ایجاد گلوگاه در آزادراه قزوین-رشت شده است. این آزادراه تونل و پلهای زیادی دارد و مباحث تملک اراضی هم در آن مطرح بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۵۰ کیلومتر از آزادراه حرم تا حرم نیز پروژه دیگری است که تا پایان سال به بهره برداری میرسد. همچنین ۴۰ کیلومتر از آزادراه مراغه به هشترود نیز به بهرهبرداری خواهد رسید. از سوی دیگر پروژه احداث آزادراه مرند به تبریز فعال است؛ احداث این آزادراهها میتواند عملکرد خوبی در توسعه شبکه آزادراهی کشور باشد و در افزایش تردد جادهای کشور کمک کند.