به گزارش تجارت گردان به نقل از صدا و سیما، خیرالله خادمی اظهار داشت: تا یک ماه آینده با بهرهبرداری از تونل ۶ و نیم کیلومتری البرز در قطعه دو آزادراه تهران – شمال، طول سفر به استانهای شمالی ۴۵ دقیقه کاهش خواهد یافت. عملیات عمرانی ساخت این تونل به طول ۶ هزار و ۵۰۰ متر به عنوان بزرگترین تونل کشور و منطقه غرب آسیا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با ساخت دو هزار و ۵۰۰ متر جاده دسترسی در طرفین تونل، ۹ کیلومتر از قطعه دو آزادراه در یک ماه آینده زیر بار ترافیکی خواهد رفت.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: با پایان قطعه یک آزادراه تهران-شمال تمرکز ما روی ساخت قطعه دو بیشتر شد و تمام ماشین آلات و توان مهندسی قطعه یک به قطعه دو منتقل شد و در دو سال گذشته پیشرفت فیزیکی کل طرح قطعه دو آزادراه تهران-شمال به ۴۷ درصد رسیده است.
وی گفت: برای اینکه بخشی از طرح زودتر به بهرهبرداری برسد تصمیم گرفتیم یک باند قطعه دو را زودتر بسازیم و به همین دلیل تمرکز کار را روی باند رفت آزادراه گذاشتیم که هم اکنون این باند ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم کل باند رفت تا پایان سال یا در نهایت در ابتدای سال ۱۴۰۱ به بهرهبرداری برسد.
خادمی همچنین افزود: در این باند هم بخشی از مسیر شامل تونل البرز پیشرفت فیزیکی بالایی دارد که در صورت بهرهبرداری، ۴۵ دقیقه نسبت به جاده فعلی در زمان سفر صرفهجویی میشود و بسیاری از ترافیکهای مسیر را بخصوص در زمان پیک سفرها و به ویژه در محدوده تونل کندوان برطرف خواهد کرد و در محدوده تونل کندوان عملاً مسیر رفت از تونل البرز و برگشت از استانهای شمالی از طریق تونل کندوان صورت خواهد پذیرفت که منجر به رفع ترافیک در این مسیر خواهد شد.
گفتنی است، قطعه دو آزادراه تهران – شمال از محدوده دوآب در استان البرز آغاز شده و پس از عبور از مسیر کوهستانی ۲۲ کیلومتری که بخش عمده آن را تونل و پل تشکیل میدهد به محدوده پل زنگوله در استان مازندران میرسد.