×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۶ آذر , ۱۴۰۳
از نحوه هزینه‌کرد کمک‌های مردمی در کمیته امداد تا نامه‌نگاری با آیت‌الله رئیسی در مورد نیازمندان

به گزارش تجارت گردان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، سیدمرتضی بختیاری در گفتگو با «خبر فوری» تاکید داشت که تنها درباره مسائل مرتبط با کمیته امداد صحبت کند.

مشروح گفتگو را در ادامه بخوانید:

  • پرسش بخش زیادی از مخاطبان ما هم است می‌خواهم در مورد مشکلات اقتصادی فراوانی که در سال‌های اخیر مردم با آن روبه‌رو بودند بپرسم. براساس آمارهایی که ما داریم و کامنت‌هایی که مخاطبان در اختیار ما قرار می‌دهند متاسفانه در سال‌های اخیر بیش‌ترین فشارها برروی بخشی از جامعه بوده است که به صورت ناخواسته از گذشته هم درگیر مشکلات اقتصادی هم بوده‌اند. می‌خواهم بدانم به صورت مشخص در این سال‌ها برای حمایت از این طبقه چه کارهایی انجام و احیانا چه میزان به مددجویان کمیته‌ی امداد به دلیل مشکلات کشور افزوده شده است؟

همان‌گونه‌که می‌دانید تکان‌های اقتصادی سبب بروز رخدادهایی شد که برای ما و مردم عزیزمان خوشایند نبود. این تکان‌های اقتصادی سبب شد تا کسانی‌که دارای کارخانه و ملک و املاک بودند با افزایش نرخ ارز ثروتمندتر شدند و دارایی‌هایشان چند برابر شد و افرادی که نیازمند بودند که من به صورت مشخص در مورد کمیته‌ امداد تحت پوشش ما بودند و مستمری دریافت می‌کردند صحبت می‌کنم؛ نیازمندتر شدند. اگر بخواهیم عامیانه بگوییم باید این‌گونه بیان کنیم که این تکان‌های اقتصادی پول‌دار را پول‌دارتر و فقیر را فقیرتر کرد و همان اندک چیزی هم که بر سر سفره‌ نیازمندان بود هم افزایش قیمت پیدا کرد. تخم‌ومرغ و مرغ گران شد و گوشت قرمز که برای محرومان اصلا قابل‌ دسترسی نیست محصولات دیگری هم مانند لبنیات و دیگر اقلام افزایش قیمت داشتند. اما آیا درآمد این قشر نیازمند هم افزایش پیدا کرد؟ خیر.

در کنار این تکان‌های اقتصادی ما مساله‌ ویروس منحوس کرونا را داریم. این ویروس در کنار فشارهای اقتصادی سبب شد تا شمار زیادی از کسانی‌که آبرومند بودند بیکار یا خدای ناخواسته تنبل نبودند افرادی بودند که با همان تلاش و کوشش خودشان مانند دست‌فروشان عزیز یا کسانی‌که در رستوران‌ها یا کارگران جزو و بخش‌های پروژه‌های عمرانی مشغول به کار بودند به دللی رعایت پروتکل‌های بهداشتی از کار افتادند. مراجعات ما در سال ۹۹ که به صورت موردی بود و مشخص هم بود این افراد مایل نیستند تحت‌پوشش کمیته‌ انداد قرار بگیرند اما ناگزیر به دلایل مسائل معیشتی خود و به‌ویژه مسائل درمانی به ما روی آورده‌اند. مسائل درمانی در کنار مسائل معیشتی که تمامی کالاها با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند با افزایش قیمت همراه بوده است. تمامی این موارد روی طبقات محروم و نیازمند فشار آورده است. همان‌گونه‌که گفتید و درست هم بود افراد تحت‌پوشش کمیته‌ی امداد و بهزیستی افزایش پیدا کردند ازسوی دیگر اگر قرار باشد افراد تحت پوشش ما افزایش پیدا کنند باید منبع درآمدی هم داشته باشیم خدا را شکر در سال گذشته نهادهای حمایتی و انقلابی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرای فرمان امام، آستان قدس رضوی، پایگاه‌های بسیج رزمایش‌هایی که مقام معظم رهبری برای آن فرمان صادر کردند معجزه آفرید. بحث هم‌دلی و کمک مومنانه و عین تعبیر مقام معظم رهبری مواسات و هم‌دلی و کمک مومنانه رخدادهای مبارکی رخ داد. همین اقشار نیازمند به صحنه آمدند و گروه‌های جهادی و نهادهایی که از آن‌ها نام بردم کمیته‌ی امداد و ۵۳ هزار پایگاه بسیج و گروه‌های جهادی همه پای کار آمدند و در مورد مباحث حمایتی برای افرادی که زیرپوشش کمیته‌ی امداد و بهزیستی بودند و به‌ویژه کسانی‌که زیرپوشش نبودند اما نیازمند بودند کمک‌ کردند.

در بودجه‌ سال ۱۴۰۰ گرچه در لایحه‌ بودجه که از سوی دولت به مجلس ارائه شد پیش‌بینی نشده بود اما به دلیل مشکلات فزاینده‌ای که به دلیل مشکلات اقتصادی در کشور رخ داد مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی کرد و از محل تبصره‌ ۱۴ بودجه در نظر گرفت و ما در تیرماه امسال ۱۰۰ هزار خانوار را براساس نوبت در سراسر کشور وارد مدار کار کردیم و برایشان مستمری تعیین کردیم. البته کار اصلی ما اشتغال است که در بحث مربوط به خود در مورد آن صحبت خواهم کرد. امیدواریم با اجرای خوب مصوبه‌ مجلس شورای اسلامی که در لایحه‌ی بودجه پیش‌بینی شده است کمک‌هایی که نیکوکاران و مراکز این چنینی و گروه‌های جهادی و به‌ویژه نهادهای حمایتی و انقلابی مانند بنیاد مستضعفان و ستاد اجرای فرمان امام و آستان قدس و دیگر مراکز نیکوکاری بتوانیم در کنار عزیزان که همگی آبرومندند و مایل هم نیستند زیرپوشش کمیته‌ امداد یا بهزیستی هم قرار بگیرند بایستیم. ‌

  • به کمپین‌ها اشاره کردید ما هم در خبر فوری از بهار سال گذشته به کمپین ایران همدل برای همین کمک‌ها کمک کردیم. متوجه شدم کمیته‌ امداد طرحی با نام مدارس همدل را هم اجرایی کرده درست است؟ اگر ممکن است در این زمینه توضیح دهید.

اگر اجازه دهید در ابتدا کمی در مورد ایران همدل صحبت می‌کنم و سپس در مورد طرح مدارس همدل توضیح خواهم داد. در مورد ایران همدل باید بگویم نخستین فراخوانی که مقام معظم رهبری باعنوان مواسات، همدلی و کمک مومنانه صادر کردند مربوط به نیمه‌ی شعبان سال گذشته بود. الحمدالله همه وارد عمل شدند. در ماه مبارک رمضان همان سال رویداد شگفت‌انگیزی رخ داد و ما اصلا فکر نمی‌کردیم با شعار اطعام مهدوی و با ۳۱۳ آشپزخانه در سراسر کشور و با رعایت پروتکل‌ها این به اطعام مهدوی و بیش از ۱۳۰۰ آشپزخانه تبدیل شود. در ماه رمضانی که پشت سر گذاشتیم بیش از ۵۷۰ میلیارد تومان کمک‌های کالایی و نقدی مردم تنها به کمیته‎‌ امداد بود و دیگر نهادها و کمک‌های مردمی و نهادی در جای خود محفوظ است. در ماه رمضان گذشته و با تاکید مقام معظم رهبری در مورد ادامه پیدا کردن این کمک‌های مومنانه ما با اطعام مهدوی و افطاری ساده کار را ادامه دادیم و با حمایت‌های دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری و راهنمایی‌هایی که به ما دادند وارد مدار کار شدیم و الحمدالله کار کارستانی صورت گرفت. ما بالغ بر ۱۲۹۳ میلیارد تومان در این وضعیت بد اقصادی کمک‌های مردمی جمع‌آوری کردیم.

ما اصلا چنین چیزی را در گذشته نداشتیم. در ماه رمضان گذشته بیش از ۲۰ میلیون غذای گرم با رعایت تمامی پروتکل‌ها در میان نیازمندان تقسیم کردیم. بیش از چهار میلیون و ۱۰۰ هزار افطاری ساده و بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار بسته‌ی حمایتی که ارزشی بالغ بر ۲۹۰ هزار تومان داشت برای مناطقی که امکان بردن افطاری نبود در نظر گرفتیم و انجام دادیم. این نیازمندان هم که از آن‌ها می‌گویند کسانی نیستند که تحت پوشش کمیته‌ امداد یا بهزیستی بودند بلکه تمامی نیازمندان جامعه را دربرمی‌گرفت. به‌راستی عجیب بود ۱۶۵ هزار تن از مردم دو ساعت مانده به اذان مغرب به صورت افتخاری و با موتور و دوچرخه و ماشین شخصی این کمک‌ها را با نهایت تکریم به نیازمندان می‌رساندند. مراکز نیکوکاری‌ای که در هر مسجد وجود دارد خانواده‌های نیازمند را شناسایی کرده بود و با حفظ حرمت کمک‌ها را به دستشان می‌رساندند. این مرحله‌ سوم ایران همدل بود. بحث دیگر در مورد طرح ملی مدارس همدل است. آموزش‌ و ‌پرورش هم همکاری کرد ما نزدیک به ۷۳۵ هزار دانش‌آموز و ۸۰ هزار دانش‌جو داریم. ما برای بیش از ۷۲۰۰ دانش‌آموز و با حمایت مدارس هیئت امنایی و غیرانتفاعی و نمونه با حمایت وزارت آموزش و پرورش و معاونت محترم آقای وزیر آقای فولادوند وارد عمل شدند و این دانش‌آموزان در این مدارس نام‌نویسی شدند. اگر قرار بود برای این دانش‌آموزان هزینه پرداخت کنیم باید نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان شهریه می‌دادیم که این مدارس از این دانش‌آموزان به صورت رایگان نام‌نویسی کردند و طرح ملی مدارس همدل راه‌اندازی شد. ما روز گذشته از وزیر محترم آموزش ‌و ‌پرورش و معاونانشان و مدیران کل آموزش ‌و پرورش ‌که کارهای برجسته انجام داده بودند دعوت کردیم و به صورت ویدئو کنفرانسی در سراسر کشور از تمامی مدیران مدارس ایران همدل سپاس‌گزاری کردیم.

  • یکی از مباحثی که وجود دارد این است که بودجه‌های کمیته‌ی امداد به چه شکل و چگونه هزینه می‌شود.

همان‌گونه‌ که می‌دانید مباحثی در کشور مطرح می‌شود در این مورد که مردم کمک می‌کنند و همان‌گونه ‌که اشاره کردید رکوردهایی به جا گذاشته می‌شود اما این بودجه به چه چیزی تبدیل می‌شود؟ در مورد بخشی از آن‌ها مانند تهیه بسته‌های حماتی و توزیع غذا گفتید اما همان‌گونه‌که گفتید بخشی از آن هم برای اشغال‌زایی صرف می‌شود تا مددجویان کمیته‌ امداد از ذیل پوشش خارج شوند و بتوانند خودشان به صورت مستقل کار و فعالیت کنند. اکر امکان دارد کمی در مورد تفکیک این بودجه‌ها توضیح دهید که چند درصد از آن‌ها صرف اشتغال می‌شود و دیگر نهادها چه اندازه کمک می‌کنند تا برای این قشر اشتغال‌زایی صورت گیرد.

مقام معظم رهبری در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۸ حکمی که برای کمیته‌ امداد صادر کردند این است: توانمندسازی و ایجاد درآمد باثبات برای تهی‌دستان با رعایت حرمت و تکریم در صدر برنامه‌های کمیته‌ امداد باشد. خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی که انجام گرفت من با صراحت می‌گویم ما از مرحله‌ حمایت عبور کردیم و وارد مرحله‌ توان‌مندسازی شده‌ایم. این‌که می‌گویم از مرحله‌ی حمایت عبور کرده‌ایم به این معنا نیست که حمایتی انجام نمی‌دهیم سالمندان عزیز که مشمول طرح شهید رجایی هستند و افرادی که دارای بیماری‌های صعب‌العلاجند و برای آن‌ها امکان درمان وجود ندارد را تا پایان عمر حمایت و نوکری آن‌ها را می‌کنیم. اما کار اصلی کمیته‌ امداد توانمندسازی است. این کار را تخصصی کرده‌ایم چراکه این نهاد ۴۰ سال تجربه‌ی اشتغال دارد چگونه می‌توانیم فردی را توان‌مند کنیم. برای این کار سه رکن اساسی تعریف کرده‌ایم؛ رکن نخست اشتغال، رکن دوم مسکن و رکن سوم فرهنگ‌سازی و ایجاد روحیه‌ی خودباوری و ما می‌توانیم در عزیزانمان. ما باید بتوانیم به کسی که از کودکی یتیم بوده است و امروز در مقطع کارشناسی است و یا دیپلم گرفته است و نتوانسته به هر دلیلی ادامه‌ی تحصیل دهد بگوییم و به او این باور را بدهیم که تو می‌توانی روی پای خود بایستی. پرسش این است که در سال ۹۹ کمیته‌ امداد برای ایجاد اشتغال چه کرده است. در این سال ۴۹۰۰ میلیارد تومان در بودجه و از محل بند “ب” تبصره‌ی ۱۶ پیش‌بینی شده بود که برای اشتغال تسهیلات قرص‌الحسنه بدهیم. هدف‌گذاری‌که ما داشتیم ۲۰۰ هزار شغل بود و خوشبختانه تا پایان سال براساس اعلامی که شورای عالی اشتغال و متولی اشتغال که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتند مشخص شد ۱۹۷ هزار اشتغال را کمیته‌ امداد به‌وجود آورده است.

البته این آمار را هم ما اعلام نکردیم که بگویند ریش و قیچی در اختیار خودش است و آماری نادرست ارائه می‌کند. هر شغلی که ایجاد می‌شود نخست با مشخصات کامل در بانک و تسهیلات قرض‌الحسنه بوده است و در آن‌جا و در عین حال در کمیته‌ امداد سامانه‌ای وجود دارد که در این‌جا هم ثبت می‌شود و به صورت هم‌زمان از طریق بانک مرکزی و عامل به شکل برخط در اختیار سامانه‌ای که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است قرار می‌گرفت.

امسال با نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان ۳۰۰ هزار شغل را در سراسر کشور با کمک خداوند و حمایت‌های مردم و بخش خصوصی ایجاد خواهیم کرد. همین‌جا هم باید بگویم ما کارآٰفرینان مردمی داریم کمک‌های مردم تنها پول یا کمک جنسی نیست عزیازنی هستند که اهلیت دارند و می‌گویند ما اشتغال به‌وجود آورده‌ایم و سرمایه هم داریم و می‌خواهیم ۲۰۰ اشتغال ایجاد کنیم و قصد داریم ۵۰ تن از مددجویان کمیته‌ امداد هم کمک بگیریم و آن‌ها را هم بیمه می‌کنیم. باید دست چنین افرادی را بوسید. بخشی از ۱۹۷ هزار اشتغال در سال ۹۹ از همین راه و نیکوکاران و کارآفرینانی بود که برای کار خیر وارد کار شدند بود. ما امسال هم باید از کارآٰفرینان نیکوکار و راهبران شغلی که روش‌های ابتکاری کمیته‌ امداد که یک کار صد در صد تخصصی است وارد مدار کار شود. این رکن نخست بود رکن دوم این است که این کمیته در مورد مسکن چه کاری انجام داده است چون هدف ما توان‌مندکردن افراد و خانواده‌هاست. در مورد مسکن هم خوشبختانه کارهای مهم و خوبی انجام شده است. در برنامه‌ی ما در سال گذشته این بود که ۴۹ هزار واحد مسکونی تکمیل یا احداث یا خرید کنیم چون در برخی مناطق زمینی وجود ندارد تا بتوانیم با کمک مردم خانه بسازیم. در این بخش هم موفق شدیم و ۳۳ هزار واحد تحویل شد و مورد بهره‌برداری قرار گر فت. مابقی آن هم درحال انجام و نیمه‌تمام است و اگر بودجه‌ها می‌رسید آن‌ها هم تاکنون انجام شده بود بودجه رسید اما اواخر سال بود و نتوانستیم همان سال کار را تمام کنیم. همین جا باید از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان برنامه و بودجه‌ کل کشور و برادر عزیزمان آقای دکتر نوبخت قدردانی کنم که در سفرهای استانی کمک‌های شایانی به ما کردند. این عددی که در سال ۹۹ بیان کردم تنها در مورد مسکن‌هایی است که کمیته‌ امداد در آن‌‎ها مباشر بود و نظارت می‌کرد و با کمک نیکوکاران و بودجه‌ی دولتی و وام قرض‌الحسنه بانک مسکن انجام می‌شد که از آن هم بنیاد مسکن حمایت می‌کرد. رخدادهای دیگری هم رخ داده بود که در سطح استان‌ها در خدمت برادر عزیزمان آقای مهندس صابر و دکتر نوبخت بودیم میان استاندار و سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن تفاهم‌نامه‌ای مبادله می‌شد ۲ و ۳ هزار واحد مسکونی در استان‌ها با اولویت مددجویان کمیته‌ی امداد و بهزیستی انجام شد و ما در آن‌جا هم ۲۵ هزار سهم داشتیم. درواقع در سال ۹۹ یک حرکت بسیار ارزش‌مند در حوزه‌ی مسکن انجام شد.

امسال هم در مورد رکن دوم یعنی توانمندسازی برای مسکن در هدف‌‌گذاری‌ای که انجام داده‌ایم نخست پروژه‌های نیمه‌تمام را به صورت کامل تمام کنیم. افزون ‌بر آن ۱۰ هزار واحد مسکونی تفاهم‌نامه‌ای را با آقای مهندس فتاح مبادله کرده‌ایم. ما در مورد موضوع مسکن و رفع نیازمندی‌ها بنیاد مسکن و مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام و بسیج و سپاه افزون ‌بر مراکز نیکوکاری و کمک‌های مردمی کمک‌های شایانی به ما کردند. ما با بنیاد مستضعفان و مسکن ۱۰ هزار واحد مسکونی تفاهم‌نامه مبادله کردیم و امروز به مرحله‌ی اجرا رسیده و طرح آماده شده است. برای پنج هزار واحد افراد و روستاها شناخته شده‌اند و اولویت هم با مناطق محروم و خانواده‌های سه تن به بالاست. ۵۰۰ میلیارد تومان آقای مهندس فتاح از بنیاد مستضعفان می‌دهند و براساس تفاهم‌نامه قرار است این خانه‌ها در عرض ۱۸ ماه تمام شود. وام مسکن را هم بنیاد مسکن می‌دهد و خوشبختانه به ‌تازگی دولت تصویب و ابلاغ کرده است. پیش‌تر وام مسکن نیازمندان و روستاها و شهرهای زیر بیست و پنج هزار جمعیت ۵۰ میلیون تومان و با ۱۴ سال اقساط بود اما امسال کار بزرگی انجام شد و این وام به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و شمار اقساط آن از ۱۴ سال به ۲۰ سال رسید. این به این معناست که آورده‌ مددجوی ما در روستاها برای ساختن مسکن همین تسهیلات است. در این تفاهم‌نامه بنیاد مستضعفان و مسکن و کمیته‌ی امداد نظارت و برای تسهیلات معرفی می‌کنند. تفاهم‌نامه‌ی دیگری هم مبادله کردیم که در آن سردار سلامی فرمانده‌ی کل سپاه و آقای مهندس فتاح و آقای دکتر مخبر و مرحوم آقای ‌مهندس تابش و من امضا کرده‌ایم که براساس آن ۴۰ هزار واحد مسکونی که با این ده هزار واحد ۵۰ هزار واحد می‌شود و این واحدها هم باید تا مدت دو سال تمام شود در این‌جا هم آقای مهندس فتاح گفتند افزون‌بر این ده هزار واحد مسکونی که برای آن ۵۰۰ میلیارد تومان پول پرداخت می‌کنند برای این ۴۰ هزار واحد هم برای هر واحد ۱۰ تن سیمان رایگان در اختیار ما قرار می‌دهند. نزدیک به ۲۵۰ میلیارد تومان هم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام پرداخت می‌کند و بنیاد مسکن هم برای تسهیلات به بانک مسکن معرفی می‌کند ضمن این‌که بر آن نظارت هم دارند و اجرای پروژه هم با سپاه است. سه هزار میلیارد تومان هم با همت نمایندگان عزیز مجلس یازدهم در بودجه‌ی ۱۴۰۰ در نظر گرفته شد که همین جا باید از آن‌ها نهایت سپاس‌گزاری را به جا آورم. آن‌ها در مباحث مستمری که در ادامه در مورد آن توضیح می‌دهم و تسهیلات اشتغال و بودجه و تامین اعتبار ساخت مسکن برای محرومان کمیته‌ امداد و بهزیستی کمک‌های فراوانی به ما کردند. قرار است تمامی این بودجه‌ها در اختیار ما و بنیاد مسکن برای ساخت این واحدها قرار بگیرد. پس در مورد رکن دوم و مسکن هم درحال تلاشیم. همین‌جا می‌گویم مسکن در بسته‌ حمایتی مددجویان پرهزینه‌ترین و مهم‌ترین است. برهمین اساس ما روی بحث مسکن فعالیت‌های بسیاری داریم. خوشبختانه حمایت‌های مقم معظم رهبری در بحث رسیدگی به نیازمندان در حوزه‌ مسکن و نذورات و وجوهی که در اختیار کمیته‌ امداد قرار می‌گیرد الحمدالله ما در بحث مستمری در لایحه‌ی دولت به مجلس برای بودجه‌ی ۱۴۰۰ بیست و ۵ درصد افزایش داشتیم. باتوجه به تکان‌های اقتصادی‌ای که داشتیم و در ابتدای سخنانم هم به آن اشاره کردم این مقدار افزایش چندان چشم‌گیر نبود ضمن این‌که ما از هر گام مثبتی که برداشته می‌شود سپاس‌گزاری می‌کنیم اما گزارشات و بررسی‌های کمیسیون‌های تخصصی مجلس خوشبختانه براین راستا هدایت شد که مستمری سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ شصت و هفت درصد افزایش پیدا کرده است به عبارتی عزیزی که در سال ۹۹ هر ماه ۱۹۸ هزار تومان مستمری دریافت می‌کرد سال ۱۴۰۰ این مقدار به ۳۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. البته ما می‌دانیم با این اندازه تورم این مقدار زیاد نیست اما به‌ هر روی توان منابع کشوری به همین اندازه است و باز هم کار بزرگی است که انجام شد که من همین جا از مجلس و عزیزان دست‌اندر کار سازمان هدف‌مندی سپاس‌گزاری می‌کنم چون این مستمری‌ها باید هر ماه به موقع پرداخت شود. در کنار این‌ها ما هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر دیگری هم داریم. ممکن است عزیزان بگویند یک خانواده‌ی پنج نفره یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند که عدد بالایی نیست بنابراین هزینه‌های دیگری هم داریم مانند بهداشت و درمان و تحصیل و مهم‌تر از همه ودیعه‌ و اجاره‌ی مسکن داریم. ما ۲۰۰ هزار خانوار داریم که مستاجرند.

ما به این عزیزان نزدیک به ۱۲۰ خدمت می‌دهیم البته منظور من این نیست که به یک تن ۱۲۰ خدمت داده می‌شود به این معنی است که در کمیته‌ی امداد مجموما ۱۲۰ خدمت تعریف شده است. در هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر در فشار زیادی هستیم این‌جاست که کمک‌های مردمی و مراکز به کمک ما می‌آیند. نمی‌خواهم بگویم جبران می‌کنند خیر اما همان‌گونه‌که می‌دانید چون امسال تمامی بودجه‌ی کمیته‌ی امداد و بهزیستی از محل تبصره‌ی ۱۴ است ما انتظار داریم سازمان هدف‌مندی یارانه‌ها در بحث هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر هم به ما کمک کنند و دست ما را بگیرند. باور کنید به اندازه‌ای این کار سخت است که به ما می‌گویند دو تن از یک خانواده‌ سه نفره بیمارند اما نمی‌توانند هزینه‌های درمانشان را تقبل کنند. البته دفترچه‌ بیمه‌ سلامت دارند اما این دفترچه هم مشکلات خاص خود را دارد. نمی‌خواهم صورت مساله را پاک کنم این بیمه باید تقویت شود اما امروز برای کسی که از درد فریاد می‌زند چه باید کرد؟ امیدوارم بتوانیم همه کنار هم و دست در دست هم نهیم تا روی بحث اقتصادی حرکت تازه‌ای رخ دهد.

  • منظور شما این است که این مشکلات را از ریشه حل کنیم.

دقیقا. اگر این تکان‌های اقتصادی به ثبات اقتصادی در کشور بدل شود بسیار راه‌گشا خواهد بود. همان‌گونه‌که می‌دانید فعالیت‌های اقتصادی در ریزش فقربسیار تاثیرگذار است و تکان‌های اقتصادی فقرآفرین است.

  • باتوجه به این‌که در آستانه‌ تغییر دولت هم هستیم فکر می‌کنید دولت آقای رئیسی در حوزه‌ اقتصاد باید چه اولویت‌هایی را رعایت کند تا این مسائل از ریشه حل شوند. مردم انتظار دارند باتوجه به منابع نفتی زیاد و ظرفیت‌هایی که کشور دارد شاهد این‌ نباشیم که برخی خانواده‌ها حتی نتوانند از عهده‌ ساده‌ترین نیازها هم برآیند. باتوجه به تمامی کارهایی که انجام شده و نمی‌توان آن‌ها را انکار کرد چه کارهایی بیش‌تری باید انجام شود یا چه کارهای زیرساختی‌یی در دولت و مجلس و حتی در قوه‌ قضاییه باید صورت گیرد. شما هم با تمامی این دستگاه‌ها همکاری داشته‌اید باید چه کنند تا فقر در کشور ما ریشه‌‎کن شود آیا نیاز به بودجه‌ی زیادی است و یا از لحاظ سیاست‌گذاری نیاز به همت بالایی است. باید چه کنیم؟‌

به دلیل اهمیت مساله به تمامی سخنان کاندیداها با دقت گوش می‌کردم. متوجه شدم خوشبختانه آیت‌الله رئیسی در سخنان خود به مردم وعده‌هایی دادند که بخش زیادی از آن‌ها در کوتاه‌مدت عملیاتی خواهد شد. کوتاه‌مدت به معنای رسیدگی به نیازمندان است. اصلا ماموریت اصلی دولت و حکومت اسلامی و تکالیف حاکمیتی رسیدگی به آن‌هاست. امام بزرگوار پس از پیروزی انقلاب در بین آن اندازه مشغله‌های سنگین پس از از بین رفتن حکومت پهلوی و خالی‌کردن خزانه امام به فکر تاسیس کمیته‌ امداد بودند. این خیلی مهم است بیست و دو روز پس از پیروزی انقلاب امام فرمان تشکیل کمیته‌ امداد را دادند. چرا؟ چون نیازمندان صاحبان انقلاب و حقند. یکی از وعده‌های کوتاه‌مدت آقای رئیسی هم رسیدگی به نیازمندان است که کار بسیاری مهمی است و تا جایی که می‌دانم در این زمینه کارگروهی هم تشکیل شده است. قطعا پس از معرفی کابینه به مجلس و رای اعتماد و مراسم تحلیف و تنفیذ مطمئنم در این بخش کارهای بزرگ و خوبی انجام خواهد شد. باید بگویم ظرفیت‌های کشور ما بسیار زیاد است اما در برخی از آن‌ها غفلت شده است. نمی‌خواهم بگویم خدای نکرده عمدی در کار بوده است اما به‌ هر روی نادیده گرفته شده‌اند برای نمونه به بحث تولید بنگرید چند سال است مقام معظم رهبری از سال تولید و جهش و موانع آن می‌گویند و آن را شعار قرار می‌دهند. این مسائل بسیار مهم است ما هر اندازه برروی تولید سرمایه‌گذاری کنیم فعالیت‌های کشور را بارور می‌کند. گزارشی خواندم که بسیار برایم جالب بود در آن نوشته شده بود در مورد همین ۱۵ کشور همسایه‌ ایران بود که مقام معظم رهبری چند بار با صراحت گفتند از آن‌ها غافل نشوید بیش از هزار میلیارد دلار در هر سال واردات به این کشورهای همسایه است. سهم ایران در این میان چه اندازه است؟ این مسائل حتما مورد توجه دولت آینده قرار خواهد گرفت. موضوع دیگری در مورد امنیت سرمایه‌گذاری است این مساله باید به‌گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذار نگران سرمایه‌ی خود نباشد. نمونه‌ای وجود دارند که می‌گویند اگر روی درختی ۱۰ کبوتر نشسته باشد یه یکی از آن‌ها تیر بزنید همگی فرار می‌کنند. امنیت سرمایه‌گذاری در تثبیت فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند کمک شایانی به کشور کند. خوشبختانه رئیس‌جمهور محترم مدتی رئیس قوه‌ قضاییه بودند و می‌دانند امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری چه معنایی دارد. از دید من یکی از برنامه‌های اصلی آیت‌الله رئیسی که باید از آن به‌عنوان یک برنامه‌ی زیرساختی نام برد و پس از این موارد و عملیاتی‌کردن وعده‌های کوتاه‌مدت بحث امنیت سرمایه‌گذاری است. مردم باید بدانند برای سرمایه‌گذاری امنیت دارند و دولت به جای دخالت تنها نقش نظارتی و حمایتی داشته باشد. حمایت قاطع دولت در برقراری امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری تاثیر فراوانی دارند و جزو مواردی هستند که می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند. ازسوی دیگر تثبیت نرخ ارز مورد مهم دیگری است که باید انجام شود. برای حل این مشکل اقتصاددانان باید دور هم بنشینند و برای آن راه حلی پیدا کنند فرض کنید امروز نرخ ارز ان تومان است یک ماه بعد بیست درصد افزایش پیدا کرده است در چنین اوضاعی افراد چگونه باید سرمایه‌گذاری کنند و به وضعیت کنونی اطمینان کنند. فرض کنید با همین نرخ ارز اگر در سال ۹۹ کارخانه‌ای هزار میلیارد تومان ارزش داشته است امروز با این اندازه نوسانات قیمت ارزش آن چه اندازه است؟ با این افزایش قیمت مسلما قیمت محصولات هم بالا خواهد رفت و محرومان و نیازمندان در میان این چرخ له می‌شوند. یکی از ماموریت‌ها ما این است که اجازه‎‌ی این کار را ندهیم.

از دید من برنامه‌های اقتصادی ریشه‌ای دولت آینده می‌تواند این کار را انجام دهد. ‌

  • شما به آقای رئیسی برای این موضوع برنامه‌ی خاصی ارائه کرده‌اید؟

مکاتباتی درمورد رتبه‌بندی فقرا و نیازمندان انجام شده است و در مورد بحث اشتغال آن‌ها هم پیشنهاداتی داریم. آن‌ها حتما دیدگاه کمیته‌ امداد را هم خواهند گرفت و ما به ‌عنوان یک نهاد انقلابی که یادگار امام و مزین به نام ایشان است قطعا در خدمت برنامه‌های دولت آینده خواهیم بود.

  • باتوجه به این‌که با آقای رئیسی کاملا آشنا هستید ممکن است در دولت آینده به ایشان کمک کنید؟

وظیفه‌ ماست که به دولت کمک کنیم.

کمیته‌ امداد نهاد بسیار پرثوابی است شما در این ارگان مدام در حال رسیدگی به یتیمان و نیازمندان هستید. باور نمی‌کنید به خانمی که سه فرزند داشت و یکی از آن‌ها دو ساله و در آغوشش بود و همسرش براثر بیماری فوت کرده بود باور نمی‌کنید هنگامی‌که کلید خانه را همراه با قرآن به او دادیم و گفتیم این هدیه‌ مقام معظم رهبری است اشک در چشمانش جمع شد. این اشک‌ها برای ما بسیار ارزش‌مند است. یقینا دعای او مستجاب خواهد شد. در این زمینه‌ها کمیته‌ امداد کارهای ارزشمندی انجام داده است. فراموش نمی‌کنم به روستایی در کرمانشاه رفته بودیم و قرار بود برای بازدید به خانه‌ای برویم. اگر کسی به خانه‌‎ی نیازمندان و یتیمان با رعایت تکریم سر بزند گویی کلید بهشت را در دست دارد. به آن خانه رفتیم و متوجه شدیم پدر آن خانواده از کارافتاده و از کمر به پایین کاملا فلج شده بود و تختی هم نداشت روی زمین افتاده بود همسرش هم بیمار بود. یک دختر و پسر داشتند که دخترشان لیسانس گرفته بود اما بیماری قلبی داشت و دو سال پیش از آن عمل قلب باز کرده بود اما گویا برای بار دیگر نیاز به عمل داشت و دوستان مددکار می‌گفتند به ۳۰ میلیون تومان دیگر نیاز دارند تا دوباره عمل شود من به آن دختر خانم گفتم نگران نباش ما نیکوکاران بسیار خوبی داریم و خرج عمل شما را تامین خواهیم کرد. باورتان نمی‌شود همان‌گونه‌که به من نگاه می‌کرد اشک می‌ریخت و می‌گفت واقعا این ۳۰ میلیون تومان را می‌دهید؟ گفتم بله حتما اصلا نگران نباش و ما در کشور مشابه این موارد را بسیار داریم. با فرماندار یکی از شهرستان‌ها به خانه‌ای رفتیم که هر دو فرد زیر پوشش کمیته‌‎ی امداد بودند و ۵ نوه داشتند که پدر و مادر فوت کرده بودند و این بچه‌ها یتیم و در خانه‌ پدربزرگ و مادربزرگ بودند. دختر بزرگشان عقد کرده بود و به جهیزیه نیاز داشت این را که شنیدم بسیار ناراحت شدم چون متوجه شدم تنها برای جهیزیه یک سال است که نتوانسته ازدواج کند. به او گفتم اصلا نگران جهیزیه نباش ما آن را تامین خواهیم کرد. دو تن از این دخترخانم‌ها کلاس‌های یازدهم و دوازدهم بودند که هر دو معدل‌های بالای ۱۹ داشتند. این افراد از نعمت پدر و مادر محرومند اما این اندازه باستعدادند. این‌ها امانت‌ها هستند. از ما خواسته‌ای نداشتند حتا جهیزیه هم نخواستند ما خودمان آن را تامین کردیم و قولش را دادیم فقط به ما گفتند اگر ممکن است به ما خانه‌ای دهید تا بار ما از روی دوش پدربزرگ و مادربزرگ و خاله و عمو برداشته شود.من قول دادم تا زمینی برای خانه خریداری کنم که نشد اما چون قول داده بودم بنابراین گفتم و سریع خانه‌ای خریداری کردند یک هفته‌ بعد بانی پیدا شد.

ما نیکوکارانی داریم که ۱۰ هزار یتیم را اداره می‌کنند. یکی از نیکوکاران خوب ما آقای ابراهیمی است که مردم به ایشان اعتماد کامل دارند به ۱۱۰ هزار یتیم رسیدگی می‌کند و دیگر نیکوکاران و مردم هم به ایشان اعتماد دارند و کمک می‌کنند همان طرح اکرام است. می‌توان وارد این سایت شد و یتیم انتخاب کرد در جایی گفتید کمک‌های مردم در چه جایی هزینه می‌شود باید بگویم یکی از آن‌ها طرح اکرام است. خود مردم وارد می‌شوند و یتیم را انتخاب می‌کنند و بلافاصله پس از پرداخت از حساب صندوق امداد ولایت آن پول به حساب یتیم واریز می‌شود. این را هم که از این صندوق واریز می‌شود به این دلیل است که بتوانیم آن‌ها را پیگیری کنیم و در جریان کارهای نیکوکاران باشیم و جز این دلیل دیگری ندارد. جالب این‌جاست که سال به سال گرایش مردم برای کمک به یتیم‌ها بیش‌تر می‌شود. چند روز پیش آقای ابراهیمی به من نیکوکاری را معرفی کرد که ۱۰ هزار یتیم را اداره می‌کرد. من از ایشان سپاس‌گزاری می‌کردم و او با گریه از ما قدردانی می‌کرد و می‌گفت از هنگامی‌که این یتیم‌ها را وارد زندگی‌ام کردم احساس می‌کنم در زندگی هیچ‌گونه بن‌بستی ندارم.

گفتم کار خوبی انجام داده‌اید و وعده‌ خداوند در همین است. با کمک به یتیم‌ها شما به‌دنبال این نیستید که برای زندگی دنیوی خود باغ و بوستان بسازید بلکه مدام به دنبال این هستید که گره از کار دیگران به برکت همین یتیم‌ها باز کنید. طرح دیگری هم داریم که محسنین نام دارد این افراد کسانی‌اند که پدر دارند اما از کار افتاده است و نمی‌تواند از پس هزینه‌های زندگی برآید یا پدر به هر دلیلی زندان است حال تکلیف این بچه‌ی کوچک چیست؟ مادر عزیزی که فرزندان روی دامنش هستند اوضاع بسیار بدتری نسبت به کسی که در زندان است دارد چون او که زندان است دست‌کم سه وعده غذا دارد. ما امروز ۱۴۸ هزار یتیم داریم و بیش از ۲۹۰ هزار تن محسنین. انصافا اگر کمک نیکوکاران در طرح اکرام نبود هم برای یتیم‌ها به‌عنوان ایران مهربان هم داریم که یک میلیون حامی داشته باشیم. ما برای ۱۴۸ هزار یتیم نزدیک به ۸۵۰ هزار حامی داریم. دلیل این‌که شمار حامی‌ها را افزایش می‌دهیم این است که سطح پرداختی‌ها بیش‌تر شود. میانگین پرداختی امروز کشور ما و با کمک‌های ایران مهربان و با آمدن بسیج به مرز ۵۰۰ هزار تومان رسیده است که در برخی استان‌ها این رقم ۷۰۰ هزار تومان و در برخی دیگر این رقم ۱۲۰ هزار تومان است. این مقدار برای خانواده‌ای که دو فرزند یتیم دارد عددی نیست بنابراین به‌دنبال حامی هستیم تا این مقدار را افزایش دهیم.

  • به یاد دارم وعده داده بودید تا بهار ۱۴۰۰ تمام ایتام دارای حامی باشند آیا این موضوع محقق شده است؟

بله تا اندازه‌ زیادی محقق شده است. برنامه‌ ما این بود و با معاون اول محترم آقای دکتر جهانگیری و با تمام استاندارها به صورت ویدئو کنفرانس جلساتی داشتیم ایشان تصریح کردند تا استاندارها در استانداری خود یک دبیرخانه راه‌اندازی کنند و دبیر آنجا مدیرکل کمیته‌ امداد و همه‌ کارکنان دولت یک یتیم انتخاب کنند. واقعا هم این کار انجام شد و حرکت بسیار خوبی انجام شد. قرار بود بهار امسال این جشن را بگیریم که به گمان من عید غدیر امسال این کار عملی خواهد شد و در دهه‌ ولایت از عید قربان تا غدیر اعلام کنیم هیچ یتیمی در کشور نداریم که حامی نداشته باشد اما برای افزایش شمار حامی‌ها حتما تلاش می‌کنیم.

  • در لابه‌لای سخنان تان به موضوع مسکن اشاره کردید و گفتید اولویت با کسانی‌ است که از سه تن بیش‌تر هستند اما در این میان دغدغه‌ای به‌وجود می‌آید که برای ازدواج مددجویان چه تدابیری اندیشیده شده است یعنی اگر قرار باشد تنها به کسانی‌که دارای فرزند هستند کمک شود شاید از جوانان غفلت شود البته به بحث جهیزیه اشاره کردید اما می‌خواهم بدانم کمیته‌‎ امداد برای ازدواج برنامه‌ خاصی دارد؟

یکی از همان هزینه‌های اجتناب‌ناپذیری که گفتم در مورد تشکیل خانواده است آیا جوانان جهیزیه و وسایل سرمایش و گرمایش و مانند آن نیاز ندارند؟ حتما باید این موراد را تامین کنیم. ازدواج و کمک هزینه برای آن جزو همان ۱۲۰ مورد است که به آن اشاره کردم. ما یک نوع جهیزیه داریم که برای زوج‌های جوان است مدل دیگری جهیزیه داریم که مربوط به زنان سرپرست خانواده است که همسرشان فوت کرده یا جدا شده است. اگر این زنان برای بار دوم ازدواج کنند یا به زندگی پیشین خود برگردند به آن‌ها جهیزیه تعلق می‌گیرد. کار بسیار خوبی با کمک فضلای باسواد قم در این شهر انجام شد و آن این بود در زمان اولیه آقای مهندس فتاح بود و آیت‌الله بوشهری هم در آن‌جا حضور پیدا کردند و نام طرح دوباره زندگی بود. خانمی با دو بچه به دلیل اعتیاد همسر جدا شده است این افراد موضوع را پیگیری کردند و متوجه شدند مرد اعتیاد خود را ترک کرده است و این‌گونه زندگی خود را دوباره از سر گرفتند ما از این قبیل مسائل حمایت می‌کنیم. ما در سال ۹۹ حدود ۴۳ هزار جهیزیه به نوعرسان و کسانی‌که ازدواج دوباره داشته‌اند و هزینه‌ی ازدواج داده‌ایم.

ما جوانان عزیزی داریم که می‌خواهند ازدواج کنند که به آن‌ها هم کمک می‌کنیم. این شامل کمک‌هزینه‌ ازدواج است و شاید نتوانیم به آن‌ها جهیزیه دهیم یا به ازدواج دوباره به اندازه‌ی دخترخانم‌های جوان جهیزیه نمی‌دهیم. در سال گذشته ۶۵۰۰ جهیزیه را آقای مهندس فتاح و بنیاد مستضعفان تقبل کردند. در این میان برنامه‌ هم‌افزایی هم داریم هفته‌ گذشته عزیزانی از استان هرمزگان با یکی از نیکوکاران بزرگوار نزد من آمدند و گفتند ما قصد داریم در دهه‌ ولایت هزار جهیزیه تامین کنیم. ۵۰۰ جهیزیه برای مددجویان کمیته امداد و ۵۰۰ جهیزیه‌ باقی‌مانده برای نیازمندانی که زیرپوشش نیستند. ما هم پذیرفتیم. این هم‌افزایی در دیگر استان‌ها هم وجود دارد برای نمونه نیکوکارانی بوده‌اند که برای دانش‌آموزان تبلت خریداری کرده‌اند. تمامی این مسائل جزو همان هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر است. ما سال گذشته نزدیک به ۵۰ هزار تبلت با هم‌افزایی تهیه و در میان دانش‌آموزان توزیع کردیم و البته ناگفته نماند بنیاد مستضعفان برای تهیه‌ی ۱۴ هزار و ستاد اجرایی برای ۱۰ هزار تبلت به ما پول دادند. ما به ۲۵۰ هزار تبلت نیاز داشتیم که با کمک مردم و نهادها توانستیم بخشی از آن را تامین کنیم و بخشی دیگر را هم امسال انجام خواهیم داد.

  • برخی از مخاطبان در مورد بودجه‌های کمیته‌ی امداد و کمک‌های مردمی ابهاماتی دارند آیا این پول‌ها در خارج از ایران و کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای جنگ‌زده‌ی اطراف که ایران به آن‌ها کمک می‌کند هم هزینه می‌شود؟

کمک‌هایی که ما به خارج از کشور می‌کنیم به این شکل است برای نمونه رخدادهایی رخ می‌دهد مانند انفجاری که در بیروت روی داد که خسارات فراوانی برجای گذاشت. ما یک شماره حساب اعلام کردیم تا برای این موضوع صرف شود.

  • یعنی به این شکل نیست که من به‌عنوان یک شهروند ایرانی هزینه‌ای برای کمک پرداخت کنم اما آن پول برای نمونه در لبنان هزینه شود؟

کمیته‌ امداد در لبنان از سال ۶۲ تاسیس شد. هنگامی‌که وارد لبنان شوید در همه جا صندوق صدقات می‌بینید. آن‌ها از ما الگو گرفته‌اند و این کشور امروز با کمک نیکوکارانش روی پای خود ایستاده است. درست است که ما از کمیته‌ امداد آن‌جا از نظر طرح‌های اشتغال و تجاربی که در زمینه‌های گوناگون داریم پشتیبانی می‌کنیم اما اگر موردی موضوعات و حوادثی مانند سیل و زلزله و مانند آن رخ دهد حمایت می‌کنیم. درست مانند شهدای دانش‌آموز در کابل که حادثه‌ بسیار تلخی بود. این دانش‌آموزان چه گناهی داشتند که باید ۲۵۰ تن از آن‌ها زخمی و شمار زیادی هم شهید شوند. برای چهلم آن‌ها با کمک سفیر ایران در افغانستان رقم خوبی با کمک آستان قدس رضوی و ما از طریق نیکوکاران کمک کردیم درعین‌حال هم نیکوکاران افغانستان کمک کردند و به دانش‌آموزان زخمی سر زدند و به آن‌ها هدیه دادند. اما برخی از شبکه‌های مجازی خارج از کشور در مورد کار ما به‌راستی بی‌انصافی می‌کنند.

  • موضوع دیگری که وجود دارد بحث فساد در کشور است که بحث مشارکت مردمی را پایین می‌آورد. ممکن است کسی قصد کمک داشته باشد اما با دیدن پرونده‌های فساد گوناگون با خود می‌اندیشد که ممکن است کمک من هم به دست نیازمندان نرسد. شما سال‌ها در دستگاه قضایی بودید و در آن‌جا نقش‌آفرینی کرده‌اید از دید شما مبارزه و برخورد با پرونده‌های فساد چه اندازه می‌تواند به رشد حامیان و نیکوکاران کمک کند و چه اندازه می‌تواند فضای ذهنی جامعه را آماده کند که به خانواده‌های محروم کمک کنند.

در این‌جا با دو مقوله روبه‌رو هستیم نخست مبارزه با فساد است که برعهده‌ قوه‌ی قضاییه نیست بلکه با دولت است. اگر در این بخش گلوگاه دولت قوی عمل کند پرونده در قوه‌ قضاییه کم می‌شود. مبارزه با مفسد برعهده‌ قوه‌ی قضاییه است. آقای رئیسی در سخنرانی‌های انتخاباتی خود گفتند که مبارزه با فساد با دولت و دستگاه‌های اجرایی است اگر آن‌ها درست عمل کنند و روزنه‌ها را ببندند و برای قاچاق کالا مانع بگذارنند و این‌گونه نباشد که ۲۳ میلیارد از ارز کشور به دلیل قاچاق از بین رود و موارد مشابه یا فسادهایی که به دلیل غفلت در کشور انجام می‌شود و یا معوقاتی که از بانک‌ها میلیاردی گرفته شده است و از آن پس پاسخ‌گو نیستند همه و همه باید بررسی و رسیدگی شود و تمامی آن‌ها مبارزه با فساد است. از دید من یکی از ماموریت‌های اصلی دولت سیزدهم بحث مبارزه با فساد است اگر این کار قوی و قاطع و به موقع صورت گیرد مبارزه با مفسد تسهیل و پرونده کم‌تر می‌شود. در مورد مبارزه با مفسد هم قوه‌ی قضاییه باید با قاطعیت برخورد کند. بحثی در مورد فرمانی که مقام معظم رهبری در بیستم اردیبهشت سال ۸۰ یا ۸۱ برای فرمان هشت ماده‌ای مبارزه با فساد صادر کردند وجود داشت و آقا میان سه قوه ماموریت‌ها را مشخص کردند. قوه‌ مقننه باید منافذ ورود فساد را با قانون‌گذاری ببندد. قوه‌ مجریه برخورد قاطع کند و مانع بروز فساد شود و قوه‌ی قضاییه با فساد و مفسد بدون اغماض عمل کند. مولای متقیان در برخورد با فساد و مفسد صریحا می‌گویند در نماز جمعه نام او را ببرید و آبرویش را ببرید تا کسی جرات نکند به بیت‌المال دست درازی کند. در مورد بیت‌المال حضرت امیر بسیار جدی و قاطع هستند و حق هم همین است. این حق ۸۰ میلیون ایرانی است. خوشبختانه مبارزه با مفسد در زمان آقای رئیسی در قوه‌ قضاییه با جدیت دنبال شد البته نباید از نظر دور داشت که شعب ویژه در زمان آیت‌الله لاریجانی تشکیل شد. خوشبختانه آقای اژه‌ای هم یکی از عزیزانی هستند که قاطع نظر بر برخورد با مفسدان دارند و پیشینه‌ ایشان هم نشان می‌دهد انسان نفوذ ناپذیری هم هستند. بنابراین مبارزه با مفسد به سالم‌سازی محیط کاری و بانکی و فعالیت‌های اقتصادی کمک شایانی می‌کند.

  • در سال‌های اخیر تحریم‌های فراوانی بر ما تحمیل شد. این تحریم‌ها چه اندازه برروی کار کمیته‌ امداد تاثیر داشت و به آن آسیب زد؟

از دید من ما باید از تحریم‌ها استفاده‌ بهینه کنیم. همان‌گونه‌که حاج قاسم می‌گفت در دل تحریم‌ها فرصت است و درست هم همین است. تحریم‌ها سبب شد تا ما در بسیاری زمینه‌ها روی پای خود بایستیم. در همین تحریم‌ها ما می‌توانیم به‌وجود آمد و این لطف خداست.

إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا برای خدا و انقلاب و شهدا و امام عزیزمان و مسئولیت‌های دینی و نفس پاک مقام معظم رهبری و اعتقادی که مردم به ایشان دارند بسیار مقاومت کردند و این مقاومت در برابر این تحریم‌های ظالمانه سبب شده که ما به آسانی از بسیار معابر رد شویم. در شهریور سال ۹۹ تحلیلی خواندم که برایم بسیار جالب بود که حضرت آقا هم به آن اشاره کردند آمریکا می‌گوید این تحریم‌ها برای ما زیان‌آفرین بود چراکه از قبل آن‌ها ایران درحال رسیدن به خودکفایی است. از سویی تحریم‌ها فرصت بود اما اگر برای مقابله با آن‌ها هم برنامه‌ای نداشته باشیم قطعا فشار برروی محرومان خواهد بود. من نمی‌خواهم بگویم برای این کار دولت دوازدهم برنامه نداشت اما برای مقابله با آن‌ها می‌شد برنامه‌های بهتری داشت و اجرا کرد. ما دشمن را می‌شناسیم و اصل مهم آن را امام و حضرت علی (ع) به ما آموختند و مقام معظم رهبری بارها اشاره کردند دشمن‌شناسی یکی از رموز موفقیت ما در انقلاب بود. هنگامی‌که دشمن را شناختیم با نیرنگ‌های او غافلگیر نمی‌شویم. همان تعبیری که علامه طباطبایی در مورد این آیه دارند وَلَا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ میل قلبی به ستمگر و دشمن پیدا نکن که اگر این کار را انجام دهی گویی به آتش چنگ زده‌ای. ما الحمدالله کشوری غنی از لحاظ معادن و ذخایر زیرزمینی و روزی زمینی هستیم. امروز در شرکت‌های دانش‌بنیان غوغایی برپاست. باوجود تمامی تحریم‌های ظالمانه ما امروز در بسیاری زمینه‌های علمی و فناوری پیشرفت کرده‌ایم و کشور ما در دنیا رتبه دارد.

  • ارتباط میان کمیته‌ امداد و مددجویان یک سویه است؟ یعنی تنها شما به دنیال مردم نیازمند می‌روید یا سامانه‌ای تعریف شده است تا آن‌ها هم بتوانند خواسته‌های خود بیان کنند. ما کامنت‌های فراوانی داریم که می‌گویند مستمریشان قطع شده است یا مشکلات و موارد دیگر. این افراد چگونه می‌توانند با شما ارتباط داشته باشند؟

ما در سال ۹۸ سامانه‌ای راه‌اندازی کردیم که از وزارت ارتباطات هم سپاس‌گزاری می‌کنم چون با ما همراهی کردند این سامانه به صورت آزمایشی در چند استان انجام شد و امروز در سراسر کشور از راه تلفن مستقیم و همراه می‌توانند وارد شوند و مشکلات خود را بیان و دردودل کنند. مدیر بخش ارتباطات مردمی نیروهای جوان و خوب و توانمندی‌اند. برنامه‌ی ما این است که به شکل شبانه‌روزی باشد اما همینک این ارتباط بین ساعات اداری میسر است و ما هر روز در خدمت مردم عزیزمان هستیم. این سامانه به ما کمک‌های فراوانی کرده است برای نمونه مردم تماس گرفتند و گفتند وسایل فلان مددجو را بیرون ریخته‌اند نکته‌ مهم این است که آن‌ها چشم ‌به راه دستور مدیر امداد نمی‌مانند. مدیر ارتباطات خود به شخصه کارهای لازم را انجام می‌دهد. به‌ هر روی اگر مردم کار یا صحبت و مورد خاصی دارند شماره‌ ۱۴۹۸ همیشه آماده‌ شنیدن و خدمت‌رسانی به مردم عزیزمان است.

  • با توجه به تجاربی که در این حوزه داشتید فکر می‌کنید فقر در کشور ما در چه چشم‌اندازی ریشه‌کن خواهد شد و البته شاید محال باشد اما به اندازه‌ای برسد که دغدغه‌های کنونی از بین برود.

از دید من با برنامه‌های تثبیت فعالیت‌های اقتصادی که البته سرفصل‌های زیادی وجود دارد و در بحث اشتغال حمایت‌ وجود داشته باشد و همه در کنار هم باشیم و هم‌افزایی داشته باشیم مطمئن هستم ریزش فقر در این کشور به سرعت رخ خواهد داد. اصل بر این است که ما نباید در کشور و حکومت اسلامی فقیر داشته باشیم. تمام تلاش باید در این راستا باشد که در کشورمان فقیر نداشته باشیم و برنامه‌ریزی باید به‌گونه‌ای باشد که هر کس بتواند روی پای خود بایستد به جز افرادی که از کار افتاده‌اند که البته به باور من همان را هم از راه تامین اجتماعی حل کرد. مقام معظم رهبری بر روی تامین اجتماعی بارها تاکید کرده‌اند و به ‌تازگی هم سیاست‌های کلی تامین اجتماعی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است و درحال عبور از مراحلش است تا خدمت حضرت آقا برای تایید یا اصلاح برسد و اگر ما بتوانیم یک نظام تامین اجتماعی نیرومند داشته باشیم کسانی هم که امکان درمان برایشان وجود ندارد و دولت و حاکمیت باید از آن‌ها حمایت کند و این‌گونه مشکلی نخواهند داشت و ما یک کشور سرزنده و تولیدکننده‌ نیرومند با مبانی بسیار غنی قرآنی و اسلامی خواهیم داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.