به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایسنا، قدرت اله علیزاده درباره جایگاه مدارس غیردولتی در مهارت آموزی با بیان اینکه در سندتحول بنیادین آموزش و پرورش به موضوع مهارت آموزی اشاره شده است به گونهای که هر دانش آموز حداقل یک مهارت را طی دوران تحصیل آموخته باشد گفت: طی دهههای گذشته، دانش آموز دم دستیترین مهارت ها نظیر فراگیری زبان خارجی را طی تحصیل به خوبی فرانگرفته است، مشکل کجاست؟ برای این امر در شورای سیاستگذاری مدارس غیردولتی راهکارهایی داریم.
وی افزود: باید نحوه آموزش و قواعد و مقررات مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرد.
میرزایی با اشاره به اشتغالزایی در بخش غیردولتی گفت: یک میلیون نفر در مدارس غیردولتی مشغول بکار شدهاند. از این منظر چه مقدار از مدارس غیردولتی حمایت شده است؟ قانون تاسیس مدارس غیردولتی تصویب شده اما بندهای حمایتی آن معطل مانده است.
عضو شورای سیاست گذاری و نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی افزود: در سالهای گذشته، در هر جلسه شورا تعدادی درخواست توقف فعالیت مدارس غیردولتی به دست ما میرسد. دو مشکل داریم: یک مشکل قوانین دست و پاگیر برای مدارس غیردولتی است، مثلا در ماده ۲۰ قانون مدارس غیردولتی آمده که آموزشگاهها از محل درآمد خود ۴ درصد به حساب دولت بریزند که غیر شهر تهران در هیچ کجای دیگر اجرا نمیشود. این۴ درصد علاوه بر مالیات است.
وی ادامه داد: ۱۱ درصد جمعیت دانش آموزی در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند که اگر این مدارس را نادیده بگیریم، بار سنگینی به دوش دولت تحمیل میشود.
میرزایی با بیان اینکه تاکی چندهزار مدرسه غیردولتی باید تاوان کار تاپخته یک موسس در زاهدان و آن اتفاق تلخ را پس بدهند گفت: فکر نمیکنم ۳۰ مدرسه بیشتر باشند که هزینه بالا میگیرند و آبروی دیگر مدارس را میبرند. اگر مدرسهای همان ۵ میلیون شهریه مصوب را بگیرد، بیش از سه چهارماه دوام نمی آورد. بحث تجارت مطرح نیست. هرکس آمده، با انگیزه کار آمده است.
به گزارش ایسنا، میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه نظام آموزشی ما تئوری است و برای چنین نظام آموزشی، مهارت آموزی اهمیت ندارد و تا زمانی که سایه شوم کنکور وجود دارد کاری نمیتوان از پیش برد، به تبلیغات موسسات کنکوری در رسانهها انتقاد کرد و گفت : باید مدرک گرایی به مهارتگرایی تغییر کند. لزوما مدرک گرایی برای دانش آموزان، شغل نخواهد شد.
وی افزود: کشور به مهارت نیاز دارد. ملاک در استخدام ها باید مهارت باشد و نه مدرک؛ هنرستان های غیردولتی نیز عمدتا رشته های حسابداری و کامپیوتر دارند و برای رشتههای دیگر که هزینه بر هستند کمتر فضا مهیاست.
میرزاده با بیان اینکه یک علت وجود صندلی خالی در مدارس غیردولتی و بویژه هنرستانهای غیردولتی این است که مردم پول ندارند و هزینه آن بالاست گفت: اتفاقا فرهنگ کشور ما ضدبخش غیردولتی نیست. تسهیلات و امکانات لازم برای بخش غیردولتی دیده شده به شرط آنکه اشتغال زایی کند. قرار نیست بخش دولتی پول بگیرد ولی ضمانتی برای استفاده بهینه از آن نداشته باشد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات مالی آموزش و پرورش ادامه داد: دولت تا آخر سال۹۷، ۱۰هزار میلیارد تومان به فرهنگیان بدهکار است که اگر تسویه نشود تا آخر سال جاری به ۴۰ هزار میلیارد تومان هم میرسد.
وی با اشاره به تصویب قانون دائمی شدن تاسیس مدارس غیردولتی گفت: خیلی جاها مجوز تکراری و در جای نادرست صادر شده است و به همین علت نباید خیلی نگران ظرفیت خالی در مدارس غیردولتی باشیم.
میرزاده با بیان اینکه دولت تسهیلات و کمکهایی به مدارس غیردولتی هم میکند اظهار کرد: متاسفانه به خانههای مسکونی مجوز مدارس غیردولتی داده شده است. برخی در انباری و آشپزخانه کلاس تشکیل میدهند که باید بسته شود. به کسی که مکان ندارد نباید مجوز بدهیم. به انباری و پشت بام و آشپزخانه نباید مجوز تشکیل کلاس بدهیم. برخی بچه های ما زندانی شده اند، کلاس پنجره ندارد، پارتیشن بندی است. خانوادهها بروند کلاسهای درس فرزندشان را ببینند. جایی که استاندارد نیست، نباید کلاس درس بشود.
وی در واکنش به یک نمونه شهریه ۲۵ میلیونی؟ یک مدرسه غیردولتی گفت: کجای دنیا فوق برنامه از اصل برنامه جلو می افتد؟ گاهی انجمن اولیاء و مربیان درست عمل نمیکنند. هیچ کدام از این برنامهها لزوما در روند آموزش تاثیر مثبت ندارد. هتل باز نکردهایم، مدرسه باز کردهایم.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موسسی که مدرسه باز میکند بداند قانون فقط بند اول یعنی شهریه مصوب را قبول دارد و بندهای بعدی را انجمن اولیاء و مربیان تعیین میکند و آن هم بعد اول مهر، باید برنامهها را تصویب کند و بعد پول را بگیرد. باید مدارس ما بند اول را دریافت و مابقی را به جلسه اولیاء و مربیان واگذار کنند.