به گزارش تجارت گردان به نقل از صدا و سیما، علیرضا کمرئی به تشریح فعالیتهای صورت گرفته درخصوص «بازگشایی مدارس»، «آغاز سال جدید تحصیلی» و «از سرگیری آموزشهای حضوری» پرداخت و اظهار کرد: آغاز فعالیتهای آ موزشی در کشور نشان از پویایی و تحرک جامعه است.
کمرئی افزود: در ۱۹ ماه گذشته وقفههایی در امر آموزش ایجاد شد و شیوع کرونا شرایط عادی فعالیت مدارس ما را تغییر داد و شوکی طولانی و زیان باری به سیستم آموزشی و یادگیری دانش آموزان وارد کرد که به طور یقین، روی رفتارها و بعضی عادات ما هم اثرسو گذاشت. با توجه به این نکته، بازگشت به شرایط پیشین با قدری دشواری همراه است که امیدوارم با درنگ و درایت مدیران آموزش و پرورش مناطق کشور، بتوانیم این فرآیند را به خوبی طی کرده و به شرایط عادی برگشته و با تلطیف شرایط بهداشتی کشور، به وضعیت پایدارتری برسیم تا بتوانیم روند فعالیتهای تربیتی خود را از سر بگیریم.
معاون آموزش متوسطه وزات آموزش و پرورش با اشاره به این که این باور در ستاد وجود دارد که حوزههای عملیاتی، مهمترین حوزهها هستند، تصریح کرد: «مدرسه کانون اصلی تحول و یادگیری است» و تمام اخبار و اطلاعاتی که برای نظام تعلیم و تربیت، از اهمیت ویژهای برخوردارند، در مدرسه اتفاق میافتد، لذا تحلیل وضعیت مدرسه، رخدادهای داخل مدارس در مناطق و استانها و شرایط و نیازمندیهای مدارس، در تصمیم گیریهای ستادی بسیار حائز اهمیت است.
وی با تأکید بر این که «واحد تحلیل» ما مدرسه است، گفت: در الگوی بازگشایی مدارس، سعی کردیم این واحد تحلیل، یعنی مدرسه را کانون اصلی کار قرار داده و تمام تمرکزمان را در تصمیمگیریها و تهیه گزارشها به مدرسه معطوف کنیم.
کمرئی افزود: مدرسه و منطقه واحدهای عملیاتی نظام تعلیم و تربیت هستند که اگر در این زمینه مناطق خوب بدرخشند و عمل کنند، مشکلی در بازگشایی ونظارت برفعالیتهای مدرسه نخواهیم داشت.
معاون آموزش متوسطه وزات آموزش و پرورش گفت: با توجه به شرایط و تصمیم ستاد ملی کرونا قرار شد با سیاست آرام و تدریجی به سمت بازگشایی حضوری مدارس حرکت کنیم و بر فعالیتهای آموزشی و تربیتی به صورت ترکیبی (در فضای مجازی و به صورت حقیقی در مدرسه وحضوری)، تأکید داشته باشیم.
وی با بیان این که به تدریج در طول دو ماه آینده به سمت آموزشهای حضوری گرایش پیدا خواهیم کرد، گفت: خوشبختانه این سیاست مورد تأیید و تأکید دولت هم قرار گرفته و الگوی آموزشی ما برای دولت ارسال و مورد توافق کامل قرار گرفته است؛ لذا امیدواریم با بهبود روند واکسیناسیون و کنترل بیماری، بتوانیم سرعت فرآیند بازگشایی مدارس را افزایش دهیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به نگرانیهایی که نسبت به فعالیتهای تربیتی داشتیم و آسیبهایی که در اثر آموزش مجازی به دانش آموزان وارد شده، اکثر والدین و خانوادهها تمایل به بازگشایی مدارس دارند و در این مسیر با ما همراه هستند و لازم است مدیران مناطق و رؤسای ادارات، افکار عمومی را اقناع کنند تا خانوادهها با آسودگی خاطر بیشتری زمینه حضور فرزندانشان در مدارس را فراهم کنند.
وی افزود: بر بر اساس الگوی بازگشایی مدارس، به تدریج تا پایان آبان ماه مدارس فعالیت خود را به شیوه حضوری آغاز خواهند کرد، اما در شرایط مطلوب، ممکن است این کار سریعتر انجام شود در این زمینه باید با دقت و سرعت بیشتری الگوی بازگشایی را تبیین کنیم تا بتوانیم بر کارها نظارت داشته باشیم و با استناد بر گزارشهای خوبی که به دست میآوریم سیاستهای آینده بازگشایی مدارس را برنامه ریزی و هدفگذاری کنیم.
کمرئی ادامه داد: شاید دشوارترین کار در ایام کرونا، دشواری نظارت بر فرآیندهای آموزشی و حتی سادهترین شاخصها و کلانترین شاخصها بوده است و ما در ستاد و حتی در استان و گاهی منطقه نمیدانیم با توجه به پراکندگی بالای مدارس چه اتفاقی میافتد؟ آیا مدرسه باز هست یا خیر؟ معلمان در آن فعالیت دارند؟ یا شکل و فرم اداری مدرسه اگر حضوری است به چه صورت و اگر غیرحضوری چگونه انجام میشود؟ ساعتهای آموزشی آن چه طور بسته شده و آیا معلم تمام و کمال حضور دارد و همه دانش آموزان امکان دریافت سرویس و خدمات تربیتی و آموزشی را دارند یا خیر؟ این دشوارترین کار در دوره کرونا بوده که در این ۱۹ ماه باید انجام میشد. این مشکل تنها به ما مربوط نمیشود و تمام نظامهای آموزشی را دچار مشکل کرده است و راه حل آن بدون تردید، طراحی و راه اندازی سامانههایی است که بتوانند یک دید کلان وکلی به ما بدهند.
وی با اشاره به این نکته که امکان سرکشی به تک تک واحدهای آموزشی برای ما میسر نیست، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۱۲ هزار مدرسه داریم و بدون تردید امکان نظارت سریع در هیچ یک از سطوح منطقه، استان و ستاد وجود ندارد، مگر این که برای نظارت، به سامانهها اعتنا و اتکا کنیم و این سامانهها وقتی قابل اتکاست که دادههای ثبت شده در آن قابل اعتماد و محکم و دقیق باشد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اولین تأکید ما این است که همه مدارس بر اساس اولویت، چک لیستهای بهداشتی مدرسه را تکمیل کنند. تکمیل چک لیست، قدم اول در ورود به آموزش حضوری و یا غیرحضوری است. چون حتی اگر آموزش در مدرسهای به صورت غیرحضوری انجام شود، تکمیل چک لیست بهداشتی میتواند به ما در تشخیص زمان آموزشهای حضوری و اولویت بندی مدارس در آموزش حضوری کمک کند.
کمرئی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون بیش از ۹۰ هزار چک لیست بهداشتی، تکمیل و ارسال شده است. مدیران دقت کنند که در دستورالعملهای بهداشتی یک مرحله خود ارزیابی مدرسه باید انجام شود که این در واقع همان خود ارزیابی مورد تأیید معاونت تربیت بدنی و سلامت است و ناظران بیرونی نیز برای انجام نظارت از این چک لیستها و خودارزیابیهای انجام شده استفاده خواهند کرد و تأکید میکنم مدیران مناطق و رؤسای ادارات حتماً بر تکمیل چک لیستها از سوی مدیران مدارس، نظارت و پیگیری دقیق داشته باشند.
وی اضافه کرد: مدیران مدارس دقت داشته باشند که اگر مشمول شرایط آموزشهای غیرحضوری هستند باید لیست غیرحضوری را پر نمایند و هر زمانی که مجاز به اراده آموزشهای حضوری شدند، مجدداً فرم «الف» حضوری و یا ترکیبی را کامل نمایند. ممکن است مدرسهای در نیمه اول مهر غیرحضوری باشد، اما در نیمه دوم با توجه به روستایی بودن یا زیر ۳۰ نفر بودن، حضوری شوند که باید لیست حضوری را پر نمایند تا ما بدانیم که وارد فرآیندهای حضوری شده اند و تنها بر این اساس است که میتوانیم گزارشهای دقیقی را دریافت کنیم.
معاون آموزش متوسطه گفت: اولویت مناطق در بازگشایی مدارس به صورت حضوری، مدارس روستایی است. بی تردید میتوانیم گفت مدارس روستایی ما با هر جمعیتی، حتی با تعداد ۳۰ نفر دانش آموز، به شرط داشتن مجوز، باید فعالیت حضوری داشته باشند و مدارسی که مجوز برایشان صادر نشده باید ابتدا چک لیستها را کامل نمایند تا امکان صدور مجوز بازگشایی برای آنها فراهم شود.
کمرئی با اشاره به این نکته که تا روز گذشته حدود ۲۶ هزار و ۶۷۲ مدرسه ابتدایی چک لیستهای خود را پر کردهاند و از منطقه تقاضای بازگشایی حضوری کرده اند؛ گفت: آمار مدارس متوسطه یک هزار و ۵۷۳ مدرسه است و این به جهت جمعیت آماری کم مدارس روستایی در این دوره تحصیلی است که از این تعداد ۳ هزار و ۱۴۴ مدرسه متوسطه دوم چک لیستهای خود را تکمیل کرده اند.
کمرئی درخصوص نحوه واکنش اولویتهای ما به نحوه بازگشایی گفت: ما ۶ دسته اولویت در الگوی بازگشایی داشتیم؛ گروه اول مدارس عشایری و روستایی بودند که نیمه اول مهر باید بازگشایی میشدند و گروه دوم مدارس عشایری و روستایی بودند که باید در نیمه دوم بازگشایی میشدند که این نوع مدارس مورد بحث ماست.
وی افزود: یک گروه دانش آموزان پایه اول ابتدایی بودند که باید ارتباط شان با مدرسه برقرار شود و گروه دیگر دانشآموزان مهارتی بودند که باید از اول مهر فعالیتهای خود را آغاز میکردند که آمارها مؤید آن است که برخی از این مدارس، فعالیت خودشان را آغاز نکردهاند و فقط ۴۹ درصد مدارس کاردانش و فنی حرفهای و آموزش خود را آغاز کردند! که انتظار ما بیش از این بود.
کمرئی ادامه داد: از مجموعه ۷۰۷۵ مدرسه دولتی و غیردولتی در حوزه فنی حرفهای و کار و دانش ۳۴۶۰ مجوز صادر شده که معادل ۴۹ درصد مدارس است که انتظار میرفت ۱۰۰ درصد مدارس فعالیتهای حضوری را آغاز میکردند. در مدارس دوره ابتدایی، در خوشبینانهترین حالت ۱۰ درصد مدارس توانسته اند دانش آموزان کلاس اول خود را بصورت حضوری به مدارس بیاورند و نسبت به کل آمار دوره اول و دوم توانسته اند سیاست معاونت ابتدایی را محقق کنند که این موضوع با مطلوب ما فاصله دارد؛ لذا انتظار داریم تا جایی که اجازه داده شده با دست باز عمل کنید تا این سیاست محقق شود و اگر در جایی مجوز داده نشده است بگونهای عمل شود تا اگر نظارتی صورت گرفت، مناطق آموزش بتوانند از ابعاد نظارتی و عملکرد خود دفاع کنید.
وی گفت: در دسته اول ما که در مهر باید بازگشایی میشد، تعداد ۱۹ هزار مدرسه روستایی مجوز دریافت کردند در دسته دوم اولویت مهارتی، ۳۴۶۰ مجوز اخذ کرده اند و در اولویت ابتدایی ۳۷۲۰ نفر اعلام کرده بودند که در اول ابتدایی مدارس را دایر خواهند کرد و دسته دوم از گروه مدارس روستایی، ۵۴۴۵ نفر هستند که شروع به کار کردند.
کمرئی افزود: جمع مجوزهای صادر شده و مجوزهای در حال انتظار که ما نیمه اول آبان و نیمه دوم آبان را داریم مدارسی که درخواست کردند مجوز هاشون قابل صدور است؛ اما فعالیت شان زمانی است که نوبتشان فرا برسد. ۷۵۵۶ مدرسه که زیر ۳۰۰ نفرند از مناطق مجوز دریافت کرده اند و تعداد ۱۶۵۵ مدرسه که قرار است نیمه دوم آبان فعالیت خود را آغاز کنند، از مناطق مجوز دریافت کرده اند که البته در مورد همه مدارس، امکان صدور مجوز وجود دارد، اما باقید زمان بازگشایی؛ اگر ما در این روند در چند روز آینده با وزارت بهداشت به توافق رسیدیم که میتوانیم تسریع متفاوت تری داشته باشیم، با مداخلهای که در مجوزهای صادر شده داریم و پیامی که به مدارس میدهیم میتوانیم به این کار سرعت و شدت بیشتری ببخشیم، اما در حال حاضر بر اساس الگوی فعالیتهای آموزشی باید عمل نماییم؛ لذا انتظار دارم به سرعت در سطح مناطق آموزشی وارد شده و آمار و اطلاعات همه مدارس دارای کد فعال آموزشی را تکمیل و تصحیح کنید تا ما بتوانیم گزارشهای متقن و محکمی تولید کنیم.