به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، فرنوش نوبخت نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: ورود واگنهای جدید و تعداد سفرها باید در بازههای زمانی سه ماهه از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک به نمایندگی از شهرداری تهران و شرکت بهینهسازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت اعلام شود.
وی افزود: شرکت ملی نفت ایران از منابع حاصل از صرفهجویی سوخت ناشی از حذف سفرهای اضافی با سوخت فسیلی تعهد کرده است به ازای هر سفر اضافی نسبت به دوره مبنا، ۹.۸ سنت به شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه پرداخت کند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تصریح کرد: این قرارداد تنها با ورود واگن جدید و در صورت تحقق افزایش سفر نسبت به دوره مبنای منتخب شده پرداخت صرفه جویی ارزی، عملی میشود.
نوبخت در ادامه با بیان اینکه در این دوره تاکنون تعدادی قطار به ناوگان مترو اضافه شده است افزود: ظرفیت هر واگن بر اساس جدول شورای اقتصادی حدود سه هزار و ۸۰۰ نفر اعلام شده است.
وی خاطرنشان کرد: آمار واگنها و تعداد سفرها از جانب شرکت بهره برداری مترو به معاونت حمل و نقل و ترافیک که به نمایندگی از شهرداری تهران مکلف است فهرست واگنهای جدید را به وزارت نفت اعلام کند، داده خواهدشد تا بعد از تایید، شرکت بهینهسازی مصرف سوخت نسبت به اخذ عملکرد و بازپرداخت مبالغ حاصل از صرفه جویی اقدام کنند.
گفتنی است آمار سفرها و واگنهای اضافه شده نسبت به دوره مبنا (سال ۱۳۹۶) برای شرکت بهینه سازی ارسال شده است و منتظر تایید کارشناسان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در قالب یک تیم اندازه گیری و صحه گذاری است.
مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تاکید کرد اولین صورت وضع این قرارداد از جانب شرکت بهره برداری متروی تهران تهیه و به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ارسال شده است.
نوبخت همچنین از همکاری دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت که برای انعقاد قرارداد و حل مشکلات فیمابین اجرایی همکاری داشته است قدردانی کرد و گفت: امیدوارم پرداخت صورت وضع، هر چه سریعتر انجام شود تا به تامین قطعات یدکی مورد نیاز ناوگان ریلی کمک شود.
گفتنی است: سابقه طرح توسعه مترو از محل کاهش مصرف سوخت به این شرح است که شرکت بهینهسازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت در سالهای ۸۱-۸۰ نسبت به پرداخت کمک بلاعوض، یارانه سود تسهیلات برای توسعه مترو در شهر تهران از محل کاهش مصرف سوخت و مطابق با قوانین و مقررات آن زمان اقدام کرد و مبالغی را برای توسعه طرح متروی تهران در اختیار شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) قرار داد. در سالهای بعد، مطابق با قوانین بودجه سالانه و مجلس، امکان حمایت از طرحهای کاهش مصرف سوخت از جمله توسعه مترو میسر نبود تا اینکه در سال ۹۳ مطابق با قانون بودجه و از سال ۹۴ مطابق با ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور، امکان حمایت از طرحهایی که منتهی به کاهش مصرف سوخت میشود در چارچوب موارد اعلام شده در قانون فراهم شد که شرط اصلی آن تصویب طرحها و اختصاص بودجه در شواری اقتصاد است.
همچنین در ۲۰ سال بهره برداری از مترو؛ این قرارداد، اولین قراردادی است که بصورت مستقیم کمکهای دولتی پرداخت خواهد شد و در سال ۱۳۹۷ یازده میلیارد تومان از طریق دولت بصورت یارانه به این شرکت پرداخت گردید و هر چقدر این کمکها بیشتر و منابع مالی تامین شود، خدمات بیشتری به شهروندان ارائه و درحفظ و نگهداری ناوگان موجود اقدام خواهد شد. قیمت تمام شده برای هر سفر بسیار فراتر از قیمت فعلی بلیت بوده (بیش از ده برابر) و انتظار میرود صرفه جویی انرژی برای کل مسافرانی که توسط مترو جابجا شده اند پرداخت شود تا بخشی از هزینههای جاری حمل مسافری مترو جبران و امکان توسعه سرمایه گذاری برای بهره برداری بهتر توسط شرکت بهره برداری مترو فراهم شود لیکن قرار داد فعلی با شرکت بهینه سازی فقط اضافه شدن ناوگان و مسافر؛ نسبت به سال مبنا را در نظر میگیرد.