×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | رشد ۴.۵ درصدی مصرف آب نسبت به مدت مشابه سال قبل/ برای تامین آب پایتخت همچنان دغدغه داریم

محمد رضا احمد نسب قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از رشد بی رویه مصرف آب اظهار کرد: بنابر آمار در تاریخ ۱۸ مرداد، ۳ میلیون و ۴۷۱ هزار و ۳۷۰ متر مکعب آب مورد استفاده قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۵ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ ۱۸ مرداد سال گذشته ۳ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۲۶۲ متر مکعب آب در شهر تهران مصرف شد، افزود: این در حالی است که امسال با وجود کاهش یک درجه‌ای دمای هوا، میزان مصرف آب فزونی یافته است.

احمد نسب ادامه داد: ۶۹.۳ درصد از آب‌های سطحی و ۳۰.۷ درصد آب‌های زیرزمینی مورد استفاده قرار گرفتند، در حالیکه مصرف بالای ۲۵ درصد از سفره‌های زیرزمینی به معنای پیشخور کردن آب از نسل‌های آینده است که به هیچ عنوان به صلاح کشور نیست.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کماکان مصرف آب در پایتخت بالاست، بیان کرد: آمار‌های مصرف آب و برداشت از آب‌های سطحی و زیرزمینی نشان می‌دهد که رشد ۴ تا ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همچنان روند خود را حفظ کرده که این امر بیانگر بازنگری جدی در فرهنگ مصرف است.


بیشتر بخوانید: حجم مصرف آب با ۲ سال گذشته قابل مقایسه نیست/بازگشت سفره‌های زیرزمینی به حالت عادی مستلزم چند سال بارش متوالی


وی با اشاره به اینکه برداشت بیش از ۲۵ درصد از سفره‌های زیر زمینی پاشنه آشیل ما به شمار می‌رود، اظهار کرد: با توجه به آنکه برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی، فرونشست زمین و پیشخور کردن حقابه‌ها را به همراه دارد، از این رو صرفه جویی در مصرف به منظور حفظ منابع آبی برای نسل‌های آینده امری ضروری به شمار می‌رود.

احمد نسب، صرفه جویی، اصلاح و بازسازی شبکه ها، نصب کنتور‌های هوشمند برای مشخص کردن دبی مصرف آب و تنظیم فشار شکن‌های شبکه آب را از جمله راهکار‌های مدیریت مصرف آب و جلوگیری از برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی برشمرد.

قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب درباره تاثیر بارندگی‌های اخیر بر منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی گفت: با توجه به آنکه امسال متوسط بارندگی کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون ۵۲۸ میلی متر بوده، از این رو شرایط آب‌های سطحی بسیار مساعد است و تنها در سفره‌های زیرزمینی به واسطه برداشت بی حد و حصر خشکسالی‌های اخیر کماکان مشکل داریم.

وی ادامه داد: با توجه به برداشت بی رویه از منابع آب‌های زیر زمینی طی سال‌های اخیر، یک سال بارش مناسب نمی‌تواند کمبود منابع سفره‌های زیر زمینی را جبران کند و برای بازگشت این منابع به حالت نرمال حداقل نیازمند ۱۰ تا ۱۲ سال بارندگی مستمر و مناسب هستیم.

احمد نسب با اشاره به اینکه منابع آب‌های سطحی پایدار نیست، بیان کرد: با توجه به قرار گرفتن ایران روی کمربندی خشک و نیمه خشک، همچنان برای تامین آب مورد نیاز تهران دغدغه داریم.

قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب در پایان ذخایر سد کرج را ۱۷۸ میلیون متر مکعب، لار ۲۵۱ میلیون متر مکعب، لتیان ۶۹ میلیون متر مکعب، طالقان ۳۸۸ میلیون متر مکعب و ماملو را ۲۳۸ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.