به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت مدیریت منابع آب ایران، جواد حاجیانی اظهار کرد: بعد از ارزیابی سیلابهای اخیر، وزارت نیرو تاکنون بالغ بر هفت هزار و ۴۰۰ مورد سازه تقاطعی غیراصولی را شناسایی کرد، این وزارتخانه برای برنامهریزی و پیگیری علل انسداد به متولیان امر (وزارت خانههای راه و شهرسازی و کشور) اعلام کرده که تاکنون کمتر از ۳ درصد (۱۶۴ مورد) از این نقاط رفع انسداد شده است.
وی ادامه داد: این سازههای تقاطعی غیراصولی به دلایلی مانند فقدان تناسب ظرفیت آبگذری با ریسک سیلاب قابل قبول (با توجه به نوع کاربری اراضی مجاور)، انسداد دهانههای پل به دلیل ترسیب رسوبات یا استفاده به عنوان معبر، جانمایی نامناسب نسبت به مقطع رودخانه و یا حد بستر و حریم آن، عدم لحاظ فرسایش عمومی برخی از رودخانهها در طراحی و تثبیت سازههای تقاطعی فاقد آبگذری سیلاب هستند.
مدیرکل دفتر توسعه نظامهای فنی، بهره برداری و دیسپاچینگ برقآبی شرکت مدیریت منابع آب ایران بر ضرورت رفع گلوگاههای شناسایی شده در آبگذری سیلاب تأکید کرد و گفت: باتوجه به تعدد گلوگاههای آبگذری شناسایی شده و نقش این سازهها در تشدید خسارات ناشی از سیلاب به ویژه در سیلابهای اخیر، لازم است به منظور تصمیمگیری در خصوص نحوه حذف، بهسازی و اصلاح شرایط فنی هر سازه، موضوع در قالب جلسات کارشناسی مشترک فی مابین شرکتهای آب منطقهای، ادارات راه و شهرسازی استانها و شهرداران ذیربط به تفکیک بررسی شود.
حاجیانی خاطرنشان کرد: البته این موضوع از سنوات گذشته با محوریت ادارات راه و شهرسازی در تعداد محدودی از استانها اجرایی شده است که باید به صورت مستمر و با پیگیری، تاکید و نظارت حوضههای آبریز انجام شود.