به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی و امور بین المللی منطقه آزاد چابهار به نقل از ایرنا، نصرالله ابراهیمی روز شنبه در نشست با مشاوران معاون نخستوزیر قزاقستان اظهار داشت: چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران بوده و میتواند به عنوان مطمئنترین، امنترین و کمهزینه ترین کریدور ترانزیتی حمل و نقل بین کشورهای جنوب آسیا و جنوب شرقی آسیا و همچنین کشورهای مشترکالمنافع از جمله قزاقستان و ترکیه مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: اهمیت چابهار به این دلیل است که دو کریدور اصلی از سه کریدور جهان از آبهای آزاد و سایر کشور ها از چابهار عبور میکند.
ابراهیمی ادامه داد: چابهار بیشترین ظرفیتهای سرمایهگذاری در بخش بندر و ترانزیت ریلی، زمینی، دریایی و هوایی را دارا است.
مسوول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: بندر چابهار بهواسطه حمل و نقل ریلی و زمینی جنوب به شمال از طریق بندر آکتائو و کوریک میتواند در حوزه تبادل کالا و حمل و نقل، نقشآفرین باشد.
وی تصریح کرد: قزاقستان میتواند از طریق چابهار با بازار کشورهای چین، هندوستان و پاکستان با کمترین فاصله زمانی ارتباط برقرار کند.
ابراهیمی بیان داشت: موقیت چابهار به لحاظ ژئو پولوتیک و ژئو اکونومیک، یک موقعیت منحصر به فرد بهشمار میرود و قزاقستان به عنوان کشور دوست میتواند همکاریها را در بحث ترانزیت و حمل کالا به طور کامل برقرار کند.
وی با بیان اینکه چابهار شبکه و هاب سوم پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران است گفت: هماکنون سرمایهگذاریهای قابل توجهی در خوشههای صنعتی، برق، آب شیرینکنها، صنایع تبدیلی و بسیاری موارد دیگر در این منطقه انجام شده و در حال اجرا است.
ابراهیمی یادرآور شد: امکان مشارکت و سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی نیز بدون محدودیت و با توجه به نسبت سهم، در چابهار وجود دارد.
وی با اشاره به موقعیت آب و هوایی چابهار اظهار داشت: در این منطقه طی چهار فصل سال امکان کار و فعالیت توسط نیروی انسانی بدون هیچ محدودیتی وجود دارد و همچنین وجود نیروی ماهر و مواد اولیه ارزان برای راهاندازی صنایع، یکی دیگر از مزیتهای چابهار است.
مسوول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: سرمایهگذاران قزاقستان میتوانند بر اساس توانمندیهای کشور خود به صورت مشارکتی در پروژههای زیرساختی چابهار فعالیت کنند چرا که ما برای سرمایهگذاری در این منطقه مشوقها و معافیتهای مالیاتی را به مدت ۲۰ سال فراهم کردهایم و روند ثبت شرکتهای خارجی کمتر ۴۸ ساعت در چابهار انجام میشود.
ابراهیمی تاکید کرد: قطعا همکاری بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در حوزههای اقتصادی، به پیوند سیاسی کشورهای منطقه کمک خواهد کرد.
وی گفت: تکمیل زیرساختهای ترانزیتی همچون راه آهن از بندر چابهار تا زاهدان و اتصال آن به خط سراسری، یکی از راهبردهای جدی جمهوری اسلامی ایران است و به زودی انتقال کالا از چابهار تا سرخس در مدتی زمانی کمتر از ۲۰ ساعت محقق خواهد شد.
ابراهیمی با بیان اینکه مرز دیگری هم داریم که به کشور پاکستان متصل میشود گفت: نقطه منفصل مرزی محدوده منطقه آزاد تنها ۱۰۰ کیلومتر تا بندر اقیانوسی چابهار فاصله دارد و از همان نقطه منفصل تا بندر گوادر پاکستان فقط ۸۰ کیلومتر فاصله است و باید تاکید کنم که نقطه منفصل محدوده منطقه آزاد چابهار در مرز خاکی ریمدان، مسیر ریلی کالاهای صادراتی به سرخس را تا ۱۰۰ کیلومتر کاهش میدهد.
وی گفت: هم اکنون یک شهرک سرمایهگذاری به وسعت ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار در مرز ریمدان در حال احداث داریم و در این رابطه استقبال خوبی در راستای ارتباط بین ایران و پاکستان را شاهد هستیم.
مسوول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین گفت: یکی از تعهدات جمهوری اسلامی ایران، تامین زمین مورد نیاز برای کشورهای عضو اکو از جمله قزاقستان است، واگذاری زمین نیز به نوع تفاهم و میزان سرمایهگذاری و همکاری طرفین بستگی دارد و قزاقستان نیز همچون سایر کشورهای عضو اکو میتواند فعالیت خود را در چابهار آغاز کند.
مشاور معاون نخست وزیر قزاقستان نیز در این دیدار بیان داشت: در راستای آشنایی با ظرفیتهای چابهار به این منطقه سفر کردهایم تا از برنامهها و طرحهای موجود برای برنامهریزی برای همکاریهای آینده، اطلاعات لازم را بهدست آوریم.
وی تصریح کرد: هم اکنون در حال ارزیابی مسیرهای مناسب برای صادرات کالاهای قزاقستان هستیم.
https://tejaratgardan.ir/?p=186184