به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از احمد شریفی دبیرکل انجمن ملی سنگ ایران در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص خام فروشی و لزوم نوسازی ماشین آلات جهت فرآوری استاندارد در این صنعت گفت: بحث خام فروشی یک شعار به ظاهر انقلابی است که اگر به آن بپردازیم به یک نتیجه میرسیم و اگر به باطن این شعار بپردازیم به نتیجه دیگر.
وی ادامه داد: در بحث سنگهای تزئینی کشور ما ۳۰ میلیون تن ظرفیت تولید در سال دارد که اکنون با یک سوم ظرفیت یعنی نزدیک به ۱۰ میلیون تن در حال فعالیت هستیم و همین مسئله باعث شده که تعداد زیادی از سنگبریها مجبور به تعطیلی کسب و کار خود شوند. حالا با این وضعیت طرح مسئله خام فروشی اصلا معنی و مفهوم ندارد و مطرح کردن آن یک موضوع کاملا غیرکارشناسی و شعاری است و اتفاقا این مسئله باعث کاهش اشتغال و تعطیلی واحدهای باقیمانده خواهد شد.
شریفی تصریح کرد: ما به عنوان یک انجمن تخصصی با این مسئله کاملا مخالف هستیم و حاضریم با دلایل علمی و منطقی اثبات کنیم که محدود کردن فروش و صادرات به بهانه خام فروشی باعث ضربات جبران ناپذیری به این صنعت خواهد شد.
دبیر انجمن سنگ ایران در پاسخ به این سوال که به خاطر عدم توانایی در بحث فرآوری پس باید به خام فروشی ادامه داد: باید ابتدا به دلایل عقب ماندگی در بحث فرآوری پرداخت سپس به دنبال راه حل رفت. ما ظرفیت ۱۸۰ میلیون متر فرآوری سنگ در سال داریم که اکنون فقط ۷۰ میلیون متر یعنی ۳۵ درصد آن فعال است که ۱۲ میلیون متر آن صادر میشود.
وی افزود: اصلیترین بازار صادرات سنگ فرآوری، عراق است که سالانه ۸ میلیون متر مربع را شامل میشود که متاسفانه ارزش افزوده که ندارد هیچ، بلکه ارزش منفی نیز دارد. با توجه به کمبود نقدینگی، رقابت منفی و حضور دلالان، شاهد هستیم که به ثمن بخس سنگ فرآوری شده را صادر میکنند فقط به خاطر اینکه چراغ کارخانه روشن بماند.
وی تصریح کرد: وزارتخانه باید به عنوان مرجع عالی این حوزه، بحث صاردات سنگ فرآوری شده را هدایت کند و به جای اینکه فریاد بزند که خام فروشی نباید صورت بگیرد و جلوی آن باید گرفته شود مشکل نقدینگی، برگشت پول، نوسازی تجهیزات و حذف دلالان را آغاز کند. ما در کشور ۴۵۰ واحد فرآوری داریم که ۳۰۰ واحد دارای ماشینآلات استاندارد هستند و ۱۵۰ واحد با ظرفیت پایین مشغول به کار هستند.
شریفی یادآور شد: دولت باید با برگزاری نمایشگاههای تخصصی در کشورهای شرق آسیا و تشکیل کنسرسیومهای صادراتی، دادان یارانه و کمکهای مالی برای حضور شرکتها در نمایشگاههای بین اللملی از این فرایند حمایت کند. مانند ترکیه که ۷۰ درصد هزینه شرکت در نمایشگاههای بینالمللی را دولت پرداخت میکند. اینها روشهای عملی برای جلوگیری از خام فروشی است نه تصمیمات یک شبه و محدود کردن خام فروشی که جز تاثیر منفی هیچ عایدی بر ای این صنعت نخواهد داشت.