×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۶ آذر , ۱۴۰۳

به گزارش تجارت گردان به نقل از خبرگزاری آنا، یکی از نگرانی‌های مردم در شهرهای بزرگ و پرجمعیت و به ویژه هنگام حضور در اماکن و مراسم‌های پرازدحام چگونگی نگهداری و حفظ اسناد و وسایل شخصی است. با وجود تدابیری که هر فرد برای حفظ اسناد و مدارک شخصی خود می‌اندیشد گاهی در زمان نیاز به مدارکی از قبیل شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه و سایر مدارک هویتی آن‌ها را پیدا نمی‌کند. گم کردن وسایل در مراسمی مانند راهپیمایی اربعین نیز اتفاقی بسیار متداول است.
به منظور جلوگیری از گم کردن وسایل شخصی و مدارک هویتی استفاده از سرویس‌های و سامانه‌های هوشمند راه‌حلی کاربردی است و می‌تواند نگرانی مردم از بابت بروز چنین اتفاق‌هایی را برطرف کنند. در حال حاضر با استفاده از ابزارهایی ساده و به‌کارگیری سرویس‌هایی نظیر سیستم موقعیت‌یاب جهانی(GPS) امکان ردیابی هرگونه وسیله‌ای در هر نقطه از جهان وجود دارد. در صورتی که سرویس ویژه‌ای برای ردیابی اسناد و مدارک طراحی شود شرکت‌های خدمات دهنده امور پستی به راحتی می‌توانند مدارک گمشده هر شهروند را در هر نقطه‌ای از کشور به‌دست صاحب آن برسانند. در همین رابطه با محسن وطن‌پرست، مدیرکل مهندسی عملیات و پیمانکاران پستی گفت‌وگو کردیم.
محسن وطن‌پرست درباره خدمات هوشمند شرکت ملی پست و به طور ویژه سرویس پست‌یافته می‌گوید: «سرویس پست‌یافته از چند سال پیش در شرکت ملی پست وجود داشته ولی به دلیل وجود ایراداتی این نیاز حس می‌شد که چنین سامانه‌ای باید به سرعت به‌روزرسانی شود. نسخه بازنگری شده سامانه پست‌یافته ماه پیش نهایی شده و تا کنون بیش از ۱۰۲ هزار سند در این سامانه ثبت و بارگذاری شده است.»

ارسال فوری پیامک اطلاع‌رسانی برای صاحب اسناد مفقودی
وی ادامه می‌دهد «شرکت ملی پست به دنبال ارتقای کیفیت سرویس پست‌یافته و کوتاه کردن زمان دسترسی مردم به مدارکی که گم کرده‌اند راه اندازی شده است. به همین منظور قصد داریم این سامانه را به سامانه‌های چاپار و شاهکار متصل کنیم. یعنی با تدابیر اتخاذ شده به محض اینکه اطلاعات مدارک مفقود شده در سامانه پست‌یافته بارگذاری شد فوراً پیامکی به شماره تلفن همراه ثبت شده فرد نزد هرکدام از اپراتورها ارسال می‌شود.»
به گفته مدیرکل مهندسی عملیات و امور پیمانکاران شرکت ملی پست «برای ارسال پیامک به صاحب مدارک از طریق سامانه پست‌یافته نیازی به ثبت درخواست از طرف مشترکان نیست. در واقع تمامی مدارکی هویتی که تحویل شرکت پست می‌شود بر اساس کد ملی دسته‌بندی و در سامانه پست‌یافته بارگذاری می‌شود.»

تعامل با سازمان‌های مختلف به منظور توسعه خدمات سرویس پست‌یافته
وطن‌پرست بیان می‌کند «در اماکنی مانند حرم مطهر رضوی، مترو‌ها و پایانه‌های اتوبوسرانی که تراکم جمعیت بالاست همواره حجم مدارک مفقودی زیاد گزارش می‌شود از همین رو به دنبال آن هستیم که با همکاری نهادهایی مانند آستان قدس رضوی، شرکت اتوبوسرانی و معاونت حمل‌ونقل شهرداری‌ها از طربق سرویس‌های دولت الکترونیک و یا به صورت فیزیکی مدارک مفقود شده را تحویل گرفته و آن‌ها را به صاحبانشان برسانیم.»
مدیرکل مهندسی عملیات و امورپیمانکارن پستی شرکت ملی پست در خصوص استفاده از ظرفیت استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها در سرویس پست‌یافته عنوان می‌کند: «نرم‌افزار پست‌یافته به صورتی طراحی شده است که قابلیت ارتباط با سامانه‌های مختلف را دارد و می‌تواند از ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌های پستی برای ارتقای کیفیت خدمات پست‌یافته استفاده کرد. باتوجه به اینکه صدور مجدد مدارک هویتی برای هر فرد بسیار زمان‌بر و پرهزینه است شرکت ملی پست با استفاده از سرویس پست‌یافته به دنبال کاهش زمان دسترسی به اسناد است.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.