×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۱ آبان , ۱۴۰۳

سید علی حسینی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به ظرفیت‌های ایران برای استفاده از فرصت اقتصادی جام جهانی در قطر اظهار داشت: فارغ از بحث جام‌جهانی که یک موقعیت خاص و رویدادی است که می‌توانستیم بهترین استفاده از این فرصت داشته باشیم تا استانی جنوبی نزدیک به قطر مانند بوشهر و هرمزگان اقتصاد دریایی خود را تقویت کنند، اساسا در کشورمان برنامه‌ای برای گردشگری دریایی نداریم و نه در دریای خزر، نه در خلیج فارس و نه عمان علی‌رغم پتانسل‌های بی‌نظیر این مناطق، گردشگری تعریف نشده از این رو زیرساخت‌های گردشگری و پذیرش مسافران را هم در اختیار نداریم.

وی با بیان اینکه از آنجایی که برنامه کلی گردشگری به ویژه گردشگری دریایی در کشورمان تعریف نشده بنابراین زیرساختی برای استفاه از فرصت‌هایی  مانند جام‌جهانی نداریم، ادامه داد: بنادر گردشگری بسیار کوچکی در مناطقی مانند کیش وجود دارد اما فعالیت  شناورهای کوچک دراین مناطق در حد گشت دریایی است.

رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی درباره ادعای برخی از مسئولان برای راه‌اندازی کشتی‌های کروز بین ایران و قطر در ایام جام‌‌جهانی گفت: کشتی‌های کروز در اسکله‌های مخصوص با آبخور بالا می‌توانند پهلو بگیرند و این کشتی‌های کروز عمدتا در دریای مدیترانه فعال هستند و در واقع یک شهربندری محسوب می‌شود و امکان پذیرش حدود ۴ هزار مسافر دارند از این رو این شهر روی آب در هر بندری پهلو بگیرد، اقتصاد آن شهر بندری تغییر می‌کند.

حسینی با بیان اینکه گردشگری دریایی تجارتی است که ایران از آن غافل بوده، افزود: در خلیج فارس فرصت طلایی تجارت گردشگری دریایی در بازه زمانی جام‌جهانی با قطر را از دست دادیم.

وی تاکید کرد: در همان دورانی هم که قطر در تنش ایجاد شده با کشورهای عربی، فقط به ایران دسترسی داشت و از مسیر ایران می‌توانست استفاده کند،  نتوانستیم از این فرصت بهره ببریم چراکه در بنادر جنوبی زیرساخت‌هایی مناسب وجود ندارد که بتواند ترانزیت عمده یک کشور همسایه را انجام دهد و نتوانستیم مرکز تامین مایحتاج قطر باشیم.

رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی با بیان اینکه حداقل باید باید سهم تجارت سنتی در خلیج فارس را حفظ کنیم، گفت: اما درباره قطر موضوع تنها از دست دادن فرصت‌ها نیست و تحریم‌ها باعث شدند که قطر به شناورهای ایران اجازه تردد به در بنادر خود را ندارد و تجارت بندری سنتی با قطر هم به مشکل خورد به طوری که تا سال گذشته شناورهای باری ایران از ۴ بندرگاه قطر تنها اجازه تردد به یک بندرگاه را آن هم با شرایط سختگیرانه داشتند و البته یکی از دیگر دلایل سختگیری قطر به بحث جابه جایی مواد مخدر از طریق شناورهای ایرانی بر می‌گشت که این مشکلات با رایزنی‌های انجام شده تا حدودی برطرف شده و از چند ماه گذشته کشتی‌های باری ایران به بنادر قطر راحت‌تر تردد می‌کنند.

حسینی ادامه داد: برنامه ایران این بود که در ایام جام‌جهانی با سرریز تماشاگران از امکانات هتلی در کیش و قشم استفاده کنند اما در نهایت به اینجا رسیدیم که ایران درخواست داد این مناطق به پارکینیگ هواپیماها تبدیل شوند. باید توجه داشته باشیم که قاعدتا برنامه‌ریزی‌ها برای چنین رویدادهای بین المللی در سطح جام جهانی یک الی دو ماه قبل از اجرا و شروع رویداد انجام نمی‌شود و  قطر حداقل از دو سال گذشته زیرساخت‌های ایران را مورد ارزیابی قرار داد.  

وی افزود: به طور قطع قطر یک ماه قبل از آغاز این رویداد منتظر زیرساخت‌های ایران نمی‌ماند این درحالی است که فرودگاه‌های دبی به مراکز تزانزیت مسافر تبدیل شده و حرف اول را در منطقه می‌زند و قطر با توجه به پیمان همکاری با کشورهای خلیج فارس از امکانات کشورهای مجهز به این امکانات استفاده می‌کند اما ایران از آنجایی که کمترین مسافت را با کشور قطر را دارد می‌توانست بهره‌برداری‌های اقتصادی قابل توجهی از ایام جام‌جهانی داشته باشد که این فرصت را از دست دادیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.