به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشستی خبری با موضوع پروژه مهر و بازگشایی مدارس گفت: ما در سال ۱۴۰۱ برنامههای مختلفی داشتیم و مهمترین مشکلی که با آن مواجه بودیم، بازگشایی مدارس بود که از مهم ترین برنامههای آموزش و پرورش هم بود که امکان فعالیت ۱۶ هزار دانش آموز و ۹۰۰ هزار فرهنگی فراهم شد.
او افزود: علی رغم اینکه طی ۲۵ ماه گذشته آموزش غیرحضوری داشتیم، تلاش شد سال جدید قطعا حضوری باشد، بخصوص اینکه جامعه جهانی تاکیدی به آموزش حضوری نداشت در حالی که پژوهش ها این را ثابت کرده است که آموزش حضوری تاثیرگذاری دیگری دارد.
کاظمی با بیان اینکه یکی از پژوهش ها به اذعان مایکروسافت این است که آموزش غیرحضوری فقط ۵۰ درصد تاثیرگذاری دارد افزود: با وجود مشکلات ساماندهی نیروی انسانی و تجهیزات کار را پیش بردیم. ما باید زمینه علم آموزی و زمینه پژوهش را برای دانش آموزان فراهم کنیم چراکه علم و پژوهش موجب اقتدار کشور می شود. در سالهای گذشته در آموزش و پرورش و وزارت علوم برای این امر برنامه ریزی شده است.
وی افزود: برخی از اقتضای سن و هیجانات نوجوانان میخواستند استفاده کنند و مدرسه را با چالش مواجه کنند و اغتشاشات را به مدرسه بکشانند که با هوشمندی اولیای دانش آموزان و مدیران این امر محقق نشد. امنیت در مدارس خط قرمز است و باید زمینه آموزش را برای همه دانش آموزان فراهم کنیم و اگر جایی هم تعدادی دانش آموز چنین اقداماتی انجام دهند باید برای آنها همچنان فرصت هایی برای آموزش ایجاد کنیم.
معاون آموزش متوسطه اظهار کرد: استکبار از طریق جنگ رسانه ای سعی در بزرگنمایی برخی اخبار میکند. به هر حال ما در مسیر تمدن نوین انسانی هستیم و از طریق آموزش و پرورش این امر محقق می شود.
او ادامه داد: ۱۵ میلیون و ۶۴۰ دانشآموز در سال تحصیلی جدید در ۱۲۲ هزار و ۷۱۳ مدرسه ثبت نام کردند.
وی با توضیح درمورد طرح تعمیق و تثبیت گفت: یک میلیون و ۲۱۶هزار دانش آموز متوسطه در این طرح شرکت کردند. هدف ما از این طرح برای دانش آموزانی است که در دوسال کرونا ضعف و اختلال یادگیری داشتند. دانش آموزان در تثبیت چهار عنوان درسی می توانستند شرکت کنند. دو گروه دانش آموز می توانستند در این طرح شرکت کنند؛ آنهایی که حد نصاب قبولی خرداد را کسب نکردند و آنهایی که قبولی کسب کردند.
کاظمی ادامه داد: یکی از برنامه های دیگر ما توسعه متوازن بود. در هشت سال گذشته تعداد دانش آموزان رشته ریاضی و فیزیک کاهش یافته و چون علوم پایه برای کشور ضرورت است، توجه به رشته ریاضی فیزیک را در نظر گرفته ایم. در مجموع در سه پایه تعداد دانش آموزان رشته ریاضی ۲۸۱ هزار و ۷۲۲ نفر است و ۸ هزار دانش آموز به پایه دهم رشته ریاضی فیزیک افزوده شد. این اتفاق حاکی از تلاش همکارانمان در این بخش بود. دانش آموزان متوسطه اول و دوم روی هم ۶ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۴۳۱ نفر است که ۴۹.۹ درصد آنها دختر هستند.
او در مورد توسعه آموزش فنی و حرفه ای با بیان اینکه رویکرد کیفی و آمایش سرزمین مورد نظر است، گفت: توجه به نیاز بازار کار با توجه به ظرفیت و توسعه هنرستان های جوار را داریم که با مشارکت دستگاه ها و بخش های مختلف ایجاد شده است و ۴۰ هنرستان جوار ایجاد شده که ۱۸ هنرستان وابسته به جهادکشاورزی بودند و ۲۲ هنرستان در صنعت و معدن ایجاد شد. همچنین توسعه هنرستان بهیاری را در برخی استان ها فراهم آوردیم.
کاظمی با تاکید بر اینکه در راستای ارتقای کیفیت بخشی آموزش جشنواره هایی برگزار می شود خاطرنشان کرد: در جشنواره نوجوان خوارزمی ۵۲۳ دانش آموز متوسطه تقدیر شدند. این دانش آموزان نخبگان ما هستند و بعد از برگزاری جشنواره قرار شد با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری این دانشآموزان را حمایت و در معرض آموزش هایی قرار میدهیم تا مهارتهای آنها افزایش یابد. در راستای بحث علمی و پژوهش دانشآموزان در سال تحصیلی جاری در جشنواره علمی پژوهشی دانش آموزان یک میلیون ۶۹۱ هزار و ۴۱۲ نفر شرکت کردند. ۸ هزار و ۴۲ دانش آموز در این جشنواره به مرحله کشوری رسیدند. ما ۲۰ پژوهش سرا راه اندازی کردیم و جمعا پژوهشسراهای ما به ۶۹۱ پژوهش سرا در سراسر کشور رسید.