مرتضی ضامنی در گفت و گو با ایرنا درباره علل توقف نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی اظهارداشت: یکی از اقدامات موثر در حوزه حمل و نقل درون شهری برای افزایش سطح ارائه خدمات به شهروندان از یک سو و کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت از سوی دیگر «نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل درون شهری» است که برای تحقق آن لازم است نسبت به هماهنگی میان ارکان اجرایی طرح از جمله شرکت خودرو ساز برای تامین خودرو اقدام شود.
وی ادامه داد: با توجه به حذف خودرو سمند و پژو ۴۰۵ از سبد تولیدی شرکت ایران خودرو در عمل نوسازی ناوگان تاکسی درون شهری متوقف شده است که طبق پیگیریها، این شرکت نسبت به معرفی خودرو سمند” سورن” پایه گازسوز به عنوان جایگزین در طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده اقدام کرده است.
خودرو معرفی شده برای نوسازی، توسط سازمان ملی استاندارد برای شمارهگذاری تایید نشده است
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور افزود: با وجود گذشت بیش از هشت ماه از سال، خودرو معرفی شده توسط سازمان ملی استاندارد برای شمارهگذاری تایید نشده و این موضوع اعتراض گسترده تاکسیرانان و شهرداریهای کشور را به دنبال داشته است و اسباب توقف کامل فرایند نوسازی را در حوزه تاکسیرانی موجب شده است.
ضامنی گفت: عدم تطبیق چند شاخص جزئی خودروی مورد نظر با شاخصهای اعلامی سازمان ملی استاندارد باعث شده که این خودرو توسط سازمان ملی استاندارد تایید نشود و فرایند نوسازی تاکسیهای فرسوده متوقف شود.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر در بین تولیدات داخلی، خودروی مناسب استفاده در حوزه تاکسیرانی که مطابق با شاخصههای مصوب شورای عالی ترافیک شهرهای کشور باشد، وجود ندارد و این مجموعه ناگزیر به استفاده از این خودروی در طرحهای خود است.
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور خاطر نشان کرد: با توجه به تأثیر نوسازی ناوگان فرسوده در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت همچنین پیگیری رانندگان و شهرداریها، انتظار میرود سازمان ملی استاندارد و شرکت خودرو ساز به منظور حل این مشکل در اسرع وقت، تدبیر مقتضی را به عمل آورند و وزارت صمت نیز در راستای مسئولیتهای خود در این حوزه مدیریت لازم را برای رفع مشکل و فعال شدن مجدد طرح نوسازی ناوگان عمومی انجام دهد.