به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، محمدرضا شرفالدین تهیه کننده سینما در گفتوگو با میزان پیرامون برگزاری ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر گفت: بیشترین دلیل برگزاری جشنواره فیلم فجر همزمانی با دهه فجر و لزوم برگزاری برنامهها برای گرامیداشت و جشن ملی است که به نظر میرسد بهترین آن در عرصه فرهنگ و هنر سینما باشد که متاسفانه رمق گذشته را ندارد.
وی برگزاری جشنواره فیلم فجر را به عنوان سمبل انقلاب اسلامی ایران در عرصه فرهنگ لازم دانست و اظهار کرد: نمیتوانم چنین حرفی بزنم، چون من از مدافعان وجود جشنوارهها هستم. جشنوارهها محل تجارب آرا، چالش ها، تشویقها و انرژیهای مثبت است که میتواند سینما را حمایت کرده و به پیش ببرد تا به رشد و تعالی برسد.
تهیه کننده «فرزند صبح» به بیان راهکارهایی برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره فیلم فجر پرداخت و اظهار کرد: در ابتدا باید فکر و برنامه ریزی اساسی برای اصل سینما، مواد اولیه و اصلی آن کرد. در واقع سینما مثل غذایی است که مواد اولیه و اصلی خوب نداشته باشد در نتیجه غذای خوب حاصل نمیشود. ممکن است یک آشپز فوق العاده با دو ادویه طعم شیرینی به ذائقه مخاطب بنشاند، اما آن غذا محسوب نمیشود بلکه چاشنی است.
شرف الدین در ادامه تصریح کرد: فیلمها به عنوان مواد اصلی و خام جشنواره فیلم فجر، کم رمق هستند و دیگر در خور کلمه فجر نیستند.
وی درباره وضعیت سینمای مستند بیان کرد: سینمای مستند فوق العاده ضعیف است. برنامههای مستند و فیلمهای خوبی تولید میشود، اما متاسفانه توفیق اکران ندارند یعنی نمیتوانیم بر آنها نام اثر سینمایی بگذاریم. برای رفع این ضعف از عرصه مستند یک برنامه ریزی فوق العاده دقیق نیاز است. معتقدم سینمای مستند میتواند شاخه بسیار موثری در کلیت سینمای ایران باشد یعنی به جای این که همه تلاشمان را در عرصه سینمای دراماتیک بگذاریم در کار مستند هزینه کرده، نیروی انسانی تربیت کنیم و بنیانهای این عرصه را به شکل اساسی تدوین کنیم.
مدیر عامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: در حال حاضر دنیا با بودن سینمای دراماتیک جهشها و قدمهایی برداشته است که ما نتوانستیم به آنها برسیم. در همه دنیا فیلمهای مستند دست کمی از فیلمهای سینمای دراماتیک ندارند و حتی فیلمهای پرفروش و جهانی در عرصه دراماتیک زمینههای مستند داشتند.
وی در ادامه تصریح کرد: در چهل سال گذشته در ایران زمینهها و عرصههای مستند کشف نشده فوق العادهای برای زبان دراماتیک وجود دارد که بخشی از آن متعلق به دفاع مقدس و ادبیات آن است البته سینمای با شکوه انقلاب اسلامی به واسطه آنها پیافکنی شده، اما در تولیدات این موضوعات تداوم پیدا نمیکند به همین دلیل سینمای انقلابی ما دچار افت و خیز و خاموشی میشود و ناگهان با یک اثر دوباره این نوع سینما رشد میکند.
برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای جلوههای ویژه فیلم «کانی مانگا» درباره اعقتادش به سینمای ملی اظهار کرد: تردید ندارم که امروز سینمای ملی ما سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، اما برخی فیلمهای سینمایی با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس براساس زمینههای تخیل تولید میشود در حالی که مستندات موجود از اصل و اساس واقعه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که هیچ خدشهای در آن نیست فراتر از تخیل است بنابراین برای تولید فیلمهای مستند در عرصه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید سرمایه گذاری و سینمای دفاع مقدس را به عنوان سینمای ملی مطرح شود.
شرف الدین خاطرنشان کرد: منشور انقلاب اسلامی از مرزها عبور کرده فراگیر شده است بنابراین استکبار نمیتواند خدشهای به آن وارد کند.
https://tejaratgardan.ir/?p=22189