×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۷ مرداد , ۱۴۰۳
بی‌توجهی به کمیت و کیفیت خواب و بیداری، سلامت آدمی را به خطر می‌اندازد

به گزارش تجارت گردان ، اگرچه خواب و استراحت یکی از بخش‌های اصلی و ضروری برای استمرار حیات طبیعی هر موجود زنده است، اما توجه به میزان آن مهم است. شاید به طنز اما واقعی خیلی‌هایمان جزو آدم‌های خواب‌آلود باشیم یا دوستان و آشنایانی داشته باشیم که زیاد می‌خوابند. اما همانقدر که کم خوابیدن و بی‌خوابی برای فرد در بعد جسمی و روحی ضرر دارد، زیاد خوابیدن هم خوب نیست. حتی ممکن است علت این خواب زیاد با سلامت فرد در ارتباط مستقیم باشد که اینها باید بررسی شود. از علل احتمالی زیاد خوابیدن، می‌تواند افسردگی، استرس بالا، اختلالات خواب و غیره باشد. مطالعات درباره خواب نشان داده‌اند که خواب زیاد با اختلال در قدرت ادراک و زوال عقلی، افزایش وزن، بیماری قلبی و غیره ارتباط دارد. اغلب کارشناسان و متخصصان باور دارند که خواب بین ۷ تا ۹ ساعت در شب برای افراد بزرگسال، کافی و مطلوب است. اصولاً خواب اندک و پرهیز از پرخوابی در دین ما توصیه شده است.

انتخاب آدم‌های موفق رسانه‌ای و نوشتن درباره میزان خواب و بیداری‌شان، یک انتخاب عمدی بود چرا که اغلب ما این روزها و شب‌ها، فارغ از شرایط ویژه و خاص که از آنها گفتم، «عادت کرده‌ایم» که «آخرین» چیزی که قبل از خواب می‌بینیم، صفحه روشن تلفن‌ همراه‌مان باشد و «نخستین» چیزی که زمان بیداری با آن مواجه می‌شویم هم، همین تلفن همراه است؛ در حالی که سازندگان و تولیدکنندگان این رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خودشان سبک‌ زندگی متفاوتی را نسبت به اغلب ماها که «سرگرم» تولیدات آنها شده‌ایم، انتخاب کرده‌اند.

فکر می‌کنم بدیهی‌ترین علتی که این آدم‌ها انتخاب کرده‌اند که شب‌ها دیر نخوابند و صبح‌ها زود بیدار شوند، با «بی‌توجهی به کمیت و کیفیت خواب و بیداری، سلامت آدمی را به خطر می‌اندازد»، مرتبط باشد. مثلاً یکی از گزاره‌های علمی درباره دیرخوابیدن و دیر بیدار شدن، این است که مواد سمی از بدن به خوبی دفع نخواهد شد. یا اینکه معتقد هستند فعالیت اول روز و صبح زود، چیزی فراتر از بیشتر کار کردن است. با دو ساعت زودتر بیدارشدن می‌توانند فارغ از حواس‌پرتی‌های زندگی روزمره، برنامه‌های دقیق آن روز را بچینند و با فکر باز کارها را پیش ببرند. شاید علت اینکه در دین ما هم به زود بیدارشدن توصیه شده و از آن به‌عنوان برکت در زمان و زندگی یاد شده همین باشد که آدمی در اول روز تمرکز و هوشیاری بیشتر و بهتری دارد و بهتر می‌تواند برای بقیه روز برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کند. بنابراین توصیه به شروع فعالیت‌های روزانه بعد از نماز صبح و زود بیدار شدن، برای ابعاد مختلف فردی از جمله سلامت جسم، پرانرژی بودن و سرعت بیشتر و کیفیت بهتر انجام کارها در طول روز، یک انتخاب مطلوب است.

دورشدن از صفحه روشن تلفن همراه در تاریکی شب و در زمان خواب و جایگزین کردن آن با «مطالعه» یکی از بهترین انتخاب‌های رفتاری پیش از خواب شبانه است. خواندن کتاب‌های ادبی، رمان و داستان در زمان پیش از خواب حتی به اندازه ۲۰ دقیقه، انتخاب خوبی برای داشتن یک خواب با کیفیت است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.