به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، در آستانه اربعین حسینی(ع) قرار داریم و بسیاری از زائران ایرانی و شیعیان سایر کشورها هماکنون یا در حال پیادهروی در مسیر نجف تا کربلا هستند و یا در حال آمادهشدن برای رساندن خود به این مسیر که طریقی سراسر شور و عشق است، هستند؛ خوشا به سعادت مؤمنانی که در ایام اربعین زوار حرم حضرت سیدالشهداء(ع) و حضرت اباالفضل(ع) باشند.
یکی از مسائلی که در ایام اربعین مبتلا به بسیاری از زائران است، بحثهای مربوط به خدمات ارتباطی از قبیل مکالمات و اینترنت است. همین موضوع سبب شد تا برای اطلاع از جزئیات شرایط آن در ایام اربعین امسال به سراغ نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت کشورمان برویم و با وی گفتوگویی داشته باشیم؛ مهندس سجاد بنابی، در گفتوگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اقدامات و تمهیدات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ایام اربعین گفت: “یکی از اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه هماهنگی برای ایام اربعین امسال این بود که به اپراتورهای داخلی کمک شد تا با همکاریِ اپراتورهای عراقی، شاهد عرضه اینترنت رایگان پرسرعت به زائران حسینی(ع) در برخی نقاط در مسیر پیادهروی اربعین باشیم.”
وی در خصوص قرارگرفتن یا نگرفتن بالنهای ارتباطی در این روزها در مرزهای کشور توسط وزارت ارتباطات گفت: “با توجه به حجم و تعداد بالای جمعیتی که در حال خروج از مرزها هستند، ما دیدیم که اگر از بالنهای ارتباطی استفاده کنیم، خیلی سریع ظرفیت این بالنها پر میشود. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که این ظرفیت را از طریق مجموعه مخابرات ایران و اپراتورها و تقویت شبکههای ارتباطی اپراتورها در اختیار مردم بگذاریم؛ به این صورت که در مسیر مرزی(داخل قسمت ایران) شرکت مخابرات ایران، وایفای ارائه دهد و اپراتورها هم ارتباط اینترنتهای خود را تقویت کنند تا یوزرهای بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند.”
نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در پاسخ به این سؤال که آیا پیشنهادی از سوی ایران به طرف عراقی برای رایگان شدن مکالمات در ایام اربعین ارائه شد یا خیر نیز گفت: “مذاکرات مفصلی بین ما و طرف عراقی جهت کاهش هزینه اینترکانکشن برای زائران صورت گرفت و توانستیم بیش از ۳۰ درصد از هزینه انتقال ترافیک صوتی را بین ایران و عراق تخفیف بگیریم؛ البته ما آمادگی این را داشتیم تا این هزینه را به صفر برسانیم اما با توجه به اینکه این هزینه در ایام اربعین یکی از بخشهای عمده درآمدی برای کشور عراق در حوزه ارتباطی است، طرف عراقی با این پیشنهاد موافقت نکرد.”
سجاد بنابی در ادامه در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه چند روزی شاهد کمی ناآرامی در عراق بودیم، اگر مشترک یکی از اپراتورها در ایران بسته اینترنت ویژه اربعین را خریداری کند ولی اینترنت در کشور عراق قطع شود، تکلیف بستههای خریداری شدهاش چه میشود، گفت: “اینترنتی که ویژه زائران به صورت رومینگ از بستههای اینترنت ایرانی در اختیار زائران ایرانی قرار میگیرد، از اینترنت ایران است و کسانی که در اوضاع قطعی اینترنت در عراق از اینترنت رومینگ استفاده کنند، اینترنتشان برقرار است ولی خب اگر بخواهند سیمکارت عراقی بگیرند و از اینترنت آن استفاده کنند، در صورت قطعی اینترنت در کشور عراق با مشکل مواجه میشوند.”
نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین در خصوص یکی از اقدامات ویژهای که در ایام اربعین امسال توسط وزارتهای ارتباطات ایران و عراق در مقایسه با سال گذشته انجام گرفته، گفت: “امسال قیمت هزینه مکالمه کشور عراق از طریق سیمکارت ایرانی در مقایسه با مواقع غیر از اربعین حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته که این امر ناشی از مذاکراتی بوده که بین وزارتهای ارتباطات دو کشور و همچنین اپراتورهای ایرانی و عراقی صورت گرفته است.”
وی افزود: “سال گذشته بستههای اینترنتی اپراتورهای ایرانی ۴٠ مگابایت و ١٠٠ مگابایتی بود اما امسال هم روزانه ١٠ مگابایت اینترنت رایگان میدهند و هم بسته یک گیگ عرضه میکنند که نسبت به پارسال قیمت آن یک سوم شده است.”
بنابی در پایان نیز در خصوص راه حل کاهش هزینههای ارتباطی زائران گفت: “پیشنهاد ما این است که زائران چه با سیمکارت ایرانی و چه با سیمکارت عراقی، به خانواده و آشنایان خود بگویند تا بیشتر از ایران با آنها تماس گرفته شود چون در این صورت مقداری از هزینهشان در مقایسه با حالتی که تماس از عراق به سمت ایران آغاز شود، کاهش پیدا میکند.”