×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | با تداوم محدودیت خروج دام از کشور، مشکلی در تامین بازار وجود نخواهد داشت/کاهش انگیزه قاچاقچیان دام زنده با کاهش نرخ ارز/مسئولان در تامین نهاده به دامداران کمک کنند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی با اشاره به موفقیت دولت در کنترل مرزها برای جلوگیری از قاچاق دام زنده اظهار داشت: طی سه هفته اخیر و با کاهش تقاضای مصرف قیمت گوشت گوسفندی تا ۱۰ هزار تومان کاهش یافته است و تا پایان سال هم مشکلی در تامین بازار وجود نخواهد داشت.

 ملکی گفت:‌ قیمت گوشت عرضه شده در فروشگاه‌ها به ۹۷ هزار تومان رسیده است. البته این نرخ مربوط به شقه بدون دنبه است اما گاهی در برخی فروشگاه‌ها این نرخ پایین‌تر نیز هست.

وی با بیان اینکه ثبات نرخ ارز مهمترین عامل تاثیرگذار بر نرخ گوشت بوده است، گفت:‌ افزایش نرخ ارز در دو سال گذشته یکی از مهمترین انگیزه‌های قاچاقچیان دام برای خروج دام زنده از کشور بوده است اما با کاهش و ثبات نرخ ارز توجیه اقتصادی چندانی برای آن وجود ندارد و در کنار آن کنترل مرزها نیز در وضع موجود موثر بوده است.

ملکی اظهار کرد: کاهش تقاضا نیز در کاهش نرخ گوشت موثر بوده است و با پایان یافتن ایام محرم، بازگشت حجاج و پیک تقاضای مصرف گوشت، بازار با کاهش تقاضا مواجه است. بخشی از مردم که دانش‌اموز و دانشجو دارند نیز درگیر شهریه و خریدهای مدارس شدند و قطعا بودجه کمتری برای خرید گوشت اختصاص داده‌اند و بازار با تقاضای کمتری مواجه شده است.

وی عنوان کرد: حاشیه سود دامداران با کاهش نرخ گوشت کاهش نیافته است اما طبیعی است واسطه‌ها یا افرادی که در سیستم توزیع سودهای بیشتری از تولیدکننده گوشت به دست می‌اورده‌اند، ممکن است اکنون وضع مناسبی نداشته باشند. »

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اظهار کرد:‌ با کنترل مرزها بخش زیادی از دامی که در یکی دو سال گذشته از کشور خارج می‌شد اکنون به مصرف تقاضای داخلی می‌رسد. دامداران به تدریج موفق شده‌اند تا با کنترل واسطه‌ها دام خود را به صورت بهتری به بازار عرضه کنند.

وی خاطرنشان کرد: توصیه ما این است که مسئولان در تامین نهاده به دامداران کمک کنند. اگر تامین نهاده برای دامدار به گونه‌ای باشد که برای تولید مشکلی وجود نداشته باشد در میزان تولید و قیمت موثر خواهد بود.

ملکی گفت: پیش‌بینی ما این است که دیگر مشکلی در میزان تولید تا پایان سال وجود نداشته باشد. اعیاد مذهبی و محرم و آمدن حجاج پشت سر گذاشته شده است و تقاضای زیاد مصرفی در ادامه سال وجود ندارد. البته با کاهش دما مصرف پروتئین افزایش می‌یابد اما به گونه‌ای نیست که مشکلی برای بازار ایجاد کند.

وی اضافه کرد: گوشت وارداتی و برزیلی هم در بازار وجود دارد و تقاضای بازار نیز کنترل می‌شود اگر دولت برنامه محدودیت خروج دام را ادامه دهد و مرزها کنترل شود هیچ مشکلی در ادامه سال برای قیمت گوشت وجود نخواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.