به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در نشست با دبیران میزهای کالایی معاونت توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: دو برنامه اصلی کشور تنظیم بازار با نگاه به تأمین رفاه و معیشت مردم و همچنین صادرات است که هر دو هدف اصلی تحریم قرار دارند.
او افزود: کارکرد میزهای کالایی باید کاملاً متفاوت با گذشته بوده و برنامه منظمی برای ارتباط با تشکلها، انجمنها، تجار و بنگاههای تولیدی داشته باشند.
مدرس خیابانی گفت: افزایش حجم صادرات الزاماتی دارد که همراهی و مشارکت حداکثری دستگاههای مرتبط را میطلبد.
فرهاد نوری، سرپرست معاونت توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت، در تشریح ساختار این معاونت گفت: دفاتر کل و میزهای کالایی وظایفی مانند مطالعه و بررسی توانمندیهای صادراتی، خدمات مشاورهای، ارتقای فرهنگ عمومی کشور در حوزه صادرات، بررسی الزامات و موانع قانونی و مقرراتی در حوزه صادرات از طریق طرح در شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی، برگزاری کمیته ماده ۱۹ و ماده ۱۱ مکرر آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، برگزاری جلسات منظم هماندیشی با تشکلها و انجمنهای تولیدی را عهدهدار هستند.
نوری همچنین از تنوعگرایی در صادرات و کالاهای با ارزش افزوده بالا به عنوان اولویتهای صادرات نام برد.
در ادامه این جلسه، میر ابوطالب بدری، مدیر کل دفتر توسعه صادارت محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت، محمود اسکندری، مدیر کل دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان سازمان توسعه تجارت، احسان قمری، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت و پیام ناصر قدسی، معاون مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت، حوزههای تخصصی و میزهای زیر مجموعه خود را معرفی کردند.
گفتنی است، در پایان این جلسه، دبیران میزهای کالایی آخرین گزارشها از وضعیت موجود و راهکارهای رسیدن به وضعیت مطلوب را ارائه دادند.