×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۳۰ تیر , ۱۴۰۳
درآمد عملیاتی ۲۴۰ همتی و سود خالص ۹۲ همتی فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ / بازده ۴۰ درصدی سهام این شرکت و بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در سال گذشته

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایراسین، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولادمبارکه در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت که با حضور ۶۹.۲۸ درصد از سهامداران برگزار شد، اظهار کرد: امروز فولاد مبارکه دارای سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص ملی ( GDP) و سهم ۶.۵ درصدی در تولید ناخالص ملی بخش صنعت است.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه برای ادامه مسیر خلق آینده بهتر در برنامه چشم‌انداز ۱۴۱۰ خود کسب درآمد سالانه بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار را پیش‌بینی کرده است، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۲۰ درصد این درآمد از محل کسب وکارهای غیرفولادی خواهد بود، همچنین در این چشم‌انداز الگوی ملی بنگاه داری، جایگاه اول در رتبه بندی برتر کشور ( IMI ۱۰۰)، سازمان سرآمد در جایزه پایداری سازمانی انجمن جهانی فولاد، ایجاد کسب وکارهای جدید، تکمیل زنجیره متوازن برای تولید ۱۸ میلیون تن فولاد خام و حضور مقتدرانه در جمع ۲۰ شرکت فولادی در جهان با رویکرد استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود از اهداف کلان فولاد مبارکه در افق ۱۴۱۰ است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ابراز کرد: شرکت فولاد مبارکه توانست در بیست و ششمین همایش شرکت‌های برتر ایران ( IMI ۱۰۰) در سال گذشته رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه فلزات آهنی، رتبه دوم در شاخص ارزش افزوده، سودآوری و ارزش بازار، رتبه سوم اشتغال‌زایی و رتبه هشتم فروش را در میان ۵۰۰ شرکت برتر کشور کسب کند. همچنین این شرکت توانست در ۲ سال پیاپی جایگاه چهل و دوم در تولیدکنندگان فولاد در سطح بین‌المللی را کسب کند.

وی استراتژی‌های شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ را بهره‌برداری حداکثری و اقتصادی از ظرفیت‌های تولید با تمرکز بر تولید محصولات ویژه، توسعه متوازن زنجیره ارزش و زیرساخت‌های مورد نیاز، توسعه نوآوری و فناوری، توسعه پایداری اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و حکمرانی، توسعه سرمایه‌های انسانی و ارتقای بهره‌وری و دلبستگی کارکنان اعلام کرد.

طیب‌ نیا در ادامه با اشاره به تولید ۱۲ محصول جدید با کسب ۱۸ همت درآمد در فولاد مبارکه در سال گذشته تصریح کرد: از دیگر دستاوردهای سال گذشته این شرکت می‌توان به تولید ۸۶۲۸ هزار تن آهن اسفنجی با رشد ۰.۴ درصدی و بهره‌برداری ۹۰ درصدی از ظرفیت اسمی، تولید ۸۸۴۵ هزار تن تختال با رشد ۲ درصدی و بهره‌برداری ۱۰۱ درصدی از ظرفیت اسمی، تولید ۶۶۵۶ هزار تن کلاف گرم با رشد یک درصدی و بهره‌برداری ۱۰۱ درصدی از ظرفیت اسمی، تولید ۱۹۷ هزار تن کلاف گالوانیزه با رشد ۴۰ درصدی و بهره‌برداری ۹۲ درصدی از ظرفیت اسمی، تولید ۱۵۵۰ هزار تن کلاف سرد با کاهش ۰.۴ درصدی و بهره‌برداری ۹۱ درصدی از ظرفیت اسمی اشاره کرد.

اگر نیروگاه سیکل ترکیبی در فولاد مبارکه ساخته نمی‌شد با توقف خط تولید و کاهش شدید تولید مواجه بودیم

وی در ادامه با اشاره به برخی از پروژه‌های در دستور کار شرکت فولاد مبارکه ابراز کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت فولاد مبارکه تاکنون ۷۶ درصد رشد فیزیکی داشته است که فاز اول آن مهر ماه سال گذشته و فاز دوم نیز خرداد ماه امسال به بهره برداری رسیده است، این پروژه برای بهره برداری کامل به حدود ۲.۲ همت بودجه نیاز دارد که در برنامه امسال ۱.۰۶ همت برای آن دیده شده و پیش بینی می‌شود که این پروژه تا تیر ماه سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد: چنانچه این پروژه اجرایی نمی‌شد با توجه به اعمال محدودیت‌های انرژی، شبیه دیگر تولیدکنندگان فولادی با توقف خط تولید و کاهش شدید تولید در فولاد مبارکه مواجه بودیم.

وی اضافه کرد: برآورد م ی‌شود پروژه نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه تا سال ۱۴۰۵ تکمیل شود. این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۲، ۲۳.۸ درصد و تا پایان خرداد ۱۴۰۳، ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و سهم سال ۱۴۰۳ این پروژه بیش از ۱۸.۳ همت خواهد بود.

سال آینده مشکل آب در فولاد مبارکه با اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان و خرید پساب ۶ شهر جدید برطرف خواهد شد

طیب‌ نیا با بیان اینکه هفته گذشته اولین پنل‌های پروژه نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی فولاد مبارکه نصب شده است، ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته تولید برق در این نیروگاه به زودی آغاز می‌شود و تا پایان سال و قبل از فصل گرم سال آینده حداقل ۱۲۰ مگاوات تولید این نیروگاه را در مدار خواهیم داشت.

وی ابراز کرد: فولاد مبارکه در کنار سرمایه‌گذاری و مشارکت در اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان، خرید پساب ۶ شهر جدید را نیز در دستور کار دارد و می‌توان گفت سال آینده مشکل آب در فولاد مبارکه برطرف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه برآورد مخارج تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای گروه فولاد مبارکه جمعاً حدود ۱۵۶.۵ همت است، گفت: از این میزان ۵۹.۱ همت برای تکمیل پروژه‌های جاری در داخل فنس شرکت فولاد مبارکه و مابقی نیز برای دیگر شرکت‌های زیر مجموعه است.

توانمندسازی و جلب مشارکت همه ذی نفعان رویکرد فولاد مبارکه در حوزه تحقق مسئولیت اجتماعی است

وی توانمندسازی و جلب مشارکت همه ذی نفعان را ۲ رویکرد اصلی فولاد مبارکه در حوزه تحقق مسئولیت اجتماعی اعلام کرد و افزود: این ۲ هدف با مشارکت مردم و همه ذی نفعان و کسانی که در حوزه مسئولیت اجتماعی کار می‌کنند، دنبال می‌شود، در این زمینه باید یادآور شوم که فقط در یک مورد، راندمان کشاورزی در حوزه‌های تحت آموزش فولاد مبارکه، افزایش راندمان تا ۱۵ درصد را نشان می‌دهد، همچنین در حوزه دامداری نیز در حوزه واکسیناسیون دام برای ارتقای بهره وری مشارکت داشتیم. علاوه بر این این شرکت توانست تندیس طلایی مسئولیت اجتماعی و پایداری بنگاه‌های اقتصادی را کسب کند.

درآمد عملیاتی ۲۴۰ همتی و سود خالص ۹۲ همتی فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲

طیب‌ نیا در ادامه با بیان اینکه فولاد مبارکه در حوزه فروش سال گذشته با بیش از یک میلیون ۴۰۰ هزار تن صادرات به صورت مستقیم، صادرکننده اول غیرنفتی کشور بوده است، گفت: این شرکت در سال ۱۴۰۲ جمعاً حدود ۸.۸ میلیون تن محصول را به فروش رسانده است.

وی افزود: درآمد عملیاتی فولاد مبارکه در سال گذشته ۲۴۰ همت بود که بیش از ۵۰ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است و ۹۲ همت سود خالص داشتیم، که نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد و این میزان نسبت به متوسط صنعت که امروز حدود ۱۸ درصد است، بیش از ۲ برابر است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: نسبت‌های مالی در فولاد مبارکه همه بهبود یافته و بازده ۴۰ درصدی سهام فولاد مبارکه نشان می‌دهد این سهام بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در سال گذشته بوده است و اگر بخواهیم مقایسه‌ای برای سهم فولاد داشته باشیم می‌توان گفت متوسط شاخص بورس زیر ۱۴ درصد بوده است و این یعنی سهام فولاد در بازارهای هم ارز از جمله بازار طلا، ارز، سکه، خودرو و حتی ساختمان افزایش بالاتری داشته لذا باید با قدرت از این سهم دفاع و آن را حفظ کرد.

۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سود خالص از دست رفته شرکت فولاد مبارکه به دلیل محدودیت انرژی در سال گذشته

وی ادامه داد: ۲ چالش اصل ی شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته تأمین انرژی و تأمین مالی بوده است. برنامه‌ریزی‌ها در حوزه خودتامینی انرژی در شرکت فولاد مبارکه به گونه‌ای است که بتوانیم چالش انرژی را تا ۲ سال آینده حل کنیم اما باید بدانیم سال گذشته حدود ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سود خالص شرکت به دلیل محدودیت انرژی از دست رفت.

طیب نیا گفت: نکته دیگر این است که هزینه‌های مالی در شرکت به شدت رو به افزایش است اما ما سال گذشته سعی کردیم به خواست سهامداران، تقسیم سود بالایی انجام دهیم و با تأمین مالی این هزینه‌ها را جبران کنیم.

وی تصریح کرد: هزینه‌های مالی شرکت سال گذشته ۱۳۵ درصد افزایش یافته و ما ۴۰ همت تأمین مالی را انجام داده‌ایم که مبلغ کمی نیست، نرخ بهره از ۱۸ به ۲۳ درصد رسیده و از سهامداران می‌خواهیم در این زمینه همکاری ویژه‌ای داشته باشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.