×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
سه نیروگاه سهند، رودشور و ری در دست بهره‌برداری است / ۵۰ درصد کل برق تولیدی و مصرفی کشور از طریق کنتور هوشمند مدیریت می‌شود

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در جلسه هیئت دولت در گزارش عملکرد سه ساله این وزارتخانه گفت: در صنعت برق در شروع دولت ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک داشتیم که در پایان سه سال به ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک رسیدیم. بالغ به بر ۳ میلیون اشتراک صنعتی، کشاورزی و عمومی، خانگی و تجاری به مشترکین ما اضافه شده است. 

وی افزود: کل افزایش برق تولیدی و مصرفی کشور از ۲۸۷ میلیارد کیلووات ساعت در سال به ۳۳۲ میلیارد کیلووات ساعت رسیده است. یعنی رشدی ۴۷ درصد داشتیم. اگر بخواهیم سرانه آن را در نظر بگیریم، سالانه ۱۵.۲ میلیارد کیلووات ساعت به تولید و مصرف کشور اضافه شده است که بیش از ۸۰ درصد افزایش تولید در بخش صنعت است. مقایسه این اعداد با اقدامات دولت پس از جنگ عدد جالبی است. دولت پس از جنگ بین ۵ تا ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت عملکرد داشتند در دولت سیزدهم به ۱۵.۲ میلیارد کیلووات ساعت رسیده است. 

محرابیان گفت: در خصوص نیروگاه‌های منصوبه، در شروع دولت در شروع دولت ۸۵ هزار مگاوات نیروگاه منصوبه داشتیم. در حال حاضر این عدد از ۹۳ هزار مگاوات عبور کرده است. یعنی ۸ هزار مگاوات نیروگاه منصوبه و در کنار آن دو هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه های تولیدی با اجرای طرح دانش بنیان و ارتقا توان افزوده شده است و نیروگاه متعددی در دست بهره برداری است. انشالله سه نیروگاه سهند، رود شور و ری را به بهره برداری خواهیم رساند. بی از ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه در حال ساخت داریم که ۸ هزار مگاوات آن نیروگاه حرارتی است و متوسط پیشرفت این نیروگاه‌ها ۵۰ درصد است. 

وی افزود: در بخش مدیریت انرژی نکته قابل توجهی که وجود دارد این است بیش از ۵۰ درصد کل برق تولیدی و مصرفی کشور از طریق کنتورهای هوشمند مدیریت می شود که ابزار بسیار مناسبی برای مدیریت مصرف و جلوگیری از اسراف انرژی خواهد بود. 

محرابیان در رابطه با حوزه آب کشور در دولت سیزدهم عنوان کرد: برنامه‌ای را در شروع دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه کردیم و در آن هدف گذاری و پیش بینی این بود که ۵.۴ میلیارد به ظرفیت سدهای کشور اضافه کنیم. سدهایی که به بهره‌برداری رسیده و یا آبگیری شده است یا این‌ها مراسم رسمی داشتند و یا به دلیل پایان زود هنگام دولت هنوز مراسمی برگزار نشده بیش از ۴.۱ میلیارد متر مکعب از این سدها به هدف رسیده است. این یعنی ۷۵ درصد هدف گذاری ۴ ساله محقق شده است.

وی تنش‌های آبی که در اقصی نقاط کشور در شروع دولت سیزدهم وجود داشت نیز پرداخت و بیان کرد: شاخص خشکسالی برای ما ۳۶ ماهه است و در این شاخص خشکسالی بسیار شدیدتر از ۳۶ ماه قبل از شروع دولت بوده است که در این دوره ما خشکسالی‌های بسیار زیادی داشتیم. این میزان در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ بسیار زیاد بود با این وجود تنش‌های آبی ما به شدت کاهش پیدا کرد.

وزیر نیرو با یادآوری مسائل تابستان ۱۴۰۰ ادامه داد: مسائل خوزستان و سیستان و بلوچستان همچنین مسائل کردستان و همدان به علاوه شهرکرد و انواع و اقسام شهرهایی که دارای تنش شدید آبی بودند. هدف گذاری سالانه ما آبرسانی ۷۰۰ میلیون متر مکعب بود. تاکنون یک میلیون و ۴۸۰ متر مترمکعب محقق شده است و این ۲۱۱ درصد برنامه چهارساله است.

محرابیان طرح‌های آبرسانی اجرا شده در دولت سیزدهم را معادل کار انجام شده در یک دولت در دوره ۸ ساله خواند و افزود: در موضوع آبرسانی روستایی که ما عقب ماندگی قابل توجهی داشتیم. طرح جهاد آبرسانی در دستور کار قرار گرفت با استفاده از ظرفیت‌های مختلف کشور از گروه‌های جهادی، نهادهای انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهادهای خیرین و پیمانکاران بخش خصوصی ۱۰ هزار روستا را هدف گذاری کردیم .۶ هزار و ۳۴ روستا به طور کامل به اتمام رسید و در مابقی روستاها پروژه‌ها به پیشرفت متوسط ۷۵ رسیده است. این طرح‌ها نیست تا سال آینده اگر پیگیری شود قابلیت بهره‌برداری دارد.

وی استفاده از منابع آب‌های غیرمتعارف را با توجه به فقر منابع آبی مورد توجه دولت سیزدهم بیان کرد و در همین رابطه، گفت: استفاده از آب دریا و پساب تصفیه شده بهداشتی با پروژه‌های متعدد و کلانی در دستور کار قرار گرفت که در این رابطه از وزارت صنایع و معادن، صنایع و فعالان این حوزه تشکر می‌کنم که همکاری‌های بسیاری در حوزه انتقال آب از دریا انجام دادند. بخشی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده است مانند آبرسانی از محل دریا به شهرهای یزد و رفسنجان که به طور کامل تمام شد.

وزیر نیرو ادامه داد: ماه‌های آینده آبرسانی به شهرهای کرمان و اردکان همینطور شهرهای متعددی به این منابع آبی متصل خواهند شد که به طور کامل از تنش آبی خارج خواهند شد. همچنین ما طرح‌های متعدد را در حوزه مدیریت منابع آب اجرا کردیم. از جمله سند نقشه جامع آب کشور بود که به دستور حضرت آیت الله رئیسی در شورای عالی آب به تصویب رسید.

محرابیان همچنین به طرح نوین دولت در مدیریت توأمان آب و برق پرداخت و ادامه داد: این یک طرح بی‌نظیری بود که با توجه به اینکه ما حدود ۲۴۰ هزار چاه کشاورزی داریم و همه آنها مجهز به کنترل هوشمند هستند که به این ترتیب آب داخل چاه‌ها را مدیریت می‌کنیم به این ترتیب شفافیت و قانون گرایی و عدالت در توزیع آب برای اولین بار در این حوزه اجرا می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: که در مدیریت سیلاب کارهای بی‌نظیر در دولت سیزدهم انجام شد. مانند سیلاب در منطقه سیستان و بلوچستان و کنارک که در ماه‌های گذشته اتفاق افتاد و ورودی سد کبیر بیش از ۹۰۰۰ متر مکعب سیلاب بود که این عدد ثبت نشده است. این به گونه‌ای مدیریت شد و ۱۰۰ آبگیری شد که یا بسیج همه امکانات از ظرفیت‌ها استفاده شد. همچنین با آگاهی رسانی به مردم در بعضی از شهرها نیز خروج مردم از خانه‌ها را ممنوع کردیم خیابان‌های ساحلی را به طور کامل مسدود کردیم. در این سیلاب‌های اخیر ما کمترین خسارت انسانی را داشتیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.