×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
خروج از بنگاه داری و مولدسازی دارایی ها؛ مهم ترین برنامه بانک پارسیان

دکتر جواد شکرخواه، مدیرعامل بانک پارسیان در مجمع عمومی سالیانه به تشریح فعالیت‌های این بانک در سال ۱۴۰۲ پرداخت و اظهار کرد: تعداد معاملات سهام بانک پارسیان در بازار سرمایه افزایش داشته و ارزش بازار دارای ثبات بوده است. سهام بانک پارسیان در سال ۱۴۰۲، ۲۳۶ روز معامله‌شده است و قیمت هر سهم به‌صورت میانگین ۲۰۸۲ ریال بوده است.
مدیرعامل بانک پارسیان در تشریح ساختار شعب این بانک، گفت: تعداد ۱۸۱ شعب در تهران و ۱۶۶ شعبه در استان‌ها، دو شعبه در مناطق آزاد و دو شعبه در خارج از کشور داریم که درمجموع تعداد شعب بانک پارسیان ۳۵۱ شعبه است. ۲۲۴ شعبه ملکی و ۱۲۷ شعبه استیجاری است. با توجه به افزایش نرخ‌های اجاره‌بها در تلاش هستیم که شعب را ساماندهی و به سمت ملکی شدن پیش برویم. درواقع بودجه‌ریزی برای شعب در حال انجام است.
دکتر شکرخواه به رشد مناسب سرانه سپرده و سرانه تسهیلات شعب اشاره کرد و افزود: سرانه عملکرد بر اساس نیروی انسانی رشد مناسبی داشته است به‌نحوی‌که سرانه‌های مجموع درآمدها، سپرده‌ها، تسهیلات و دارایی‌ها از ۲۱ تا ۲۳ درصد رشد را به ثبت رسانده است.
مدیرعامل بانک پارسیان ادامه داد: در مانده تسهیلات ریالی رشد ۱۵ درصدی، تسهیلات ارزی رشد ۳۶ درصدی و درمجموع در بخش تسهیلات رشد ۲۶ درصدی را ثبت کردیم. در بخش تعهدات که شامل ضمانت‌نامه‌ها و اعتبارات اسنادی می‌شود، در اعتبارات اسنادی رشد ۳۸۷ درصد و ضمانت‌نامه‌ها رشد ۵۲ درصد و مجموع تعهدات این بخش رشد ۱۱۱ درصدی داشته‌ایم.
رونق تولید و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به سیاست‌های این بانک در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ تحت عنوان ” مهار تورم، رشد تولید ” اشاره و تصریح کرد: این بانک توانست با توزیع مناسب تسهیلات به بخش مهم اقتصادی شامل؛ قرض‌الحسنه، صنعت و معدن، ساختمان، کشاورزی، بازرگانی و خدمات و با پرداخت ۱۳۳ همت تسهیلات در سال ۱۴۰۲، نقش مهمی در رونق تولید و کمک به توسعه کشور ایفا نماید.
دکتر شکرخواه در ادامه به نقش بانک پارسیان در تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری ” مدظله العالی” مبنی بر رشد تولید، بانک پارسیان اهتمام ویژه‌ای در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته و با ایجاد زنجیره ارزش خدمات دانش‌بنیان، اقدام به حمایت از فعالیت‌های دانش‌محور و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نموده است.
مدیرعامل بانک پارسیان بابیان اینکه در حوزه تأمین مالی صنایع و تقویت زیربنای اقتصادی کشور، حمایت از تولید داخلی و سرمایه‌گذاری و توسعه کارآفرینی نیز در شرایطی که اقتصاد کشور با محدودیت‌های زیادی مواجه است، توانست رسالت‌ خود را جامه عمل بپوشاند، افزود: این بانک توانست با تأمین مالی ۹۳۰ میلیون دلار ( ارزی) و ۱۲۰ همت (ریالی) طرح‌ها و پروژه‌های ملی، نقش مهمی در توسعه بخش واقعی اقتصاد ایفا کند.
قرض‌الحسنه
دکتر شکرخواه بابیان اینکه بانک پارسیان در زمره بانک‌های برتر در زمینه‌ی پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه است، خاطرنشان کرد: این بانک در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود و سیاست‌های کلی نظام و دولت، توانسته است با استفاده از ظرفیت‌های صندوق مستقل قرض‌الحسنه خود و با پرداخت بیش از ۸۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه در سال ۱۴۰۲، در جهت تحکیم بنیان خانواده و تسهیل ازدواج جوانان، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، کاهش نرخ بیکاری در روستاها و مناطق کم برخوردار و ایجاد اشتغال پایدار در بخش روستایی و عشایری، توانمندسازی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و تأمین نیازهای مسکن، ضروری و درمان نیازمندان، گام‌های مؤثری بردارد و انشاالله این سنت حسنه را با جدیت ارتقا می بخشد.
وصول مطالبات
دکتر شکرخواه در تشریح سیاست‌ها و اقدامات بانک در بخش وصول مطالبات بابیان اینکه این بانک با شجاعت منافع سهامداران و بیت المال را پیگیری می‌کند، گفت: بررسی و واکاوی پرونده‌های مطالباتی کلان بانک به‌منظور تعیین تکلیف آن‌ها و وصول بالغ بر مبلغ ۱۱۵ هزار میلیارد ریال از مطالبات غیرجاری بانک طی سال ۱۴۰۲، ازجمله سیاست‌های بانک در راستای بهداشت اعتباری و وصول مطالبات بوده است .
مدیرعامل بانک پارسیان گفت: وصول مطالبات و تعیین تکلیف پرونده‌های حقوقی با جدیت لازم و ایجاد تعامل مناسب با بخش‌های قضایی و اجرایی در دستور کار بوده و امیدوار هستیم بتوانیم منافع سهامداران را حفظ و ارتقا دهیم.
فعالیت‌های ارزی
مدیرعامل بانک پارسیان افزود: در حوزه فعالیت‌های ارزی نیز با توجه به شرایط تحریم و چالش‌های موجود در تعاملات بین‌المللی، این بانک توانست نقش مؤثری در تأمین کالاهای اساسی ایفا نماید. رشد ۱۱ درصدی واردات کالا از طریق فعالیت‌های ارزی بانک نسبت به سال ۱۴۰۱، سهم ۶/۶ درصدی بین بانک‌ها و مؤسسات مالی کشور در واردات کالا و رشد ۳۴ درصدی سود نسبت به سال ۱۴۰۱ را می‌توان ازجمله اقدامات و فعالیت‌های بانک در حوزه ارزی اشاره کرد.

بانکداری الکترونیک و خدمات غیرحضوری
وی در خصوص عملکرد بانک در بخش بانکداری الکترونیک توضیح داد: در این بخش، تعداد خودپرداز‌های داخل شعبه و نیز خارج شعبه افزایش‌یافته و همچنین تعداد و مبلغ تراکنش‌ها در کارت‌خوان‌ها در حال رشد است. درگاه‌های غیرحضوری بانک مانند موبایل، اینترنت و تلفن با رشد زیادی همراه بودند. بانکداری باز نیز توانسته حجم زیادی از تراکنش‌ها را در سال جذب کند و میانگین وصول خوبی داشته باشد. تعداد فین تک‌های متصل به آن نیز از ۱۶۸ به ۲۰۱ افزایش‌یافته است. این حوزه موردتوجه ماست که می‌تواند منابع مناسبی را برای ما ایجاد کند.
دکتر شکرخواه، راه‌اندازی و اجرای پروژه رمز ریال به‌عنوان بانک عامل (سامانه ریال دیجیتال)، پیاده‌سازی و بهره‌برداری از خدمت سفته الکترونیک، همکاری با وزارت محترم امور اقتصادی و دارایی در طراحی و پیاده‌سازی سوئیچ حاکمیتی توثیق دارایی‌های دیجیتال (سامانه توثیق ستاره)، همکاری با بانک مرکزی در اجرای طرح تحول چک به‌عنوان بانک پیشرو در کلیه مراحل علی‌الخصوص پیاده‌سازی و رونمایی سرویس چک الکترونیک (چکاد) به‌عنوان اولین بانک و توسعه برای اشخاص حقوقی، مشارکت در ارائه خدمات ارزی به زائرین اربعین به‌صورت دیجیتال و استفاده از فناوری در سال‌های مختلف و پیاده‌سازی و استقرار زیرساخت امضاء دیجیتال نماد (بانک مرکزی) و صمت (ریشه کشور) در بانک و بهره‌برداری عملیاتی در خدمات غیرحضوری بانک را از مهم‌ترین فعالیت‌های بانک در حوزه فناوری اطلاعات عنوان کرد.
ارتقای ساختار حاکمیت شرکتی بانک، ریسک و تطبیق
ارتقاء سامانه­های محاسباتی کفایت سرمایه، ریسک عملیاتی و ریسک نقدینگی مطابق الزامات بانک مرکزی ج.ا.ا، ارتقاء الزامات ناظر بر حاکمیت شرکتی مطابق دستورالعمل‌های بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار تهران، برنامه‌ریزی به‌منظور برقراری مناسبات مالی با شبکه بانکی خارجی (بعد از رفع تحریم‌ها) و استانداردسازی خدمات بانک در مقیاس بین‌المللی، بهبود رویه‌های کنترلی و شناسایی مشتریان مطابق با الزامات آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و همچنین راه‌اندازی سامانه مبارزه با پولشویی با رویکرد ریسک محور هم‌راستا با شاخص‌ها و الزامات جدید مرکز اطلاعات مالی (FIU) و آموزش، آگاهی‌رسانی و ارتقای فرهنگ مدیریت ریسک، تطبیق و مبارزه با پولشویی را از اهم اقدامات بانک در راستای تقویت حاکمیت شرکتی، ریسک و تطبیق می باشدکه جوادشکرخواه به آن اشاره کرد.

برنامه‌های آتی بانک

مدیرعامل بانک پارسیان مهم‌ترین برنامه بانک در سال ۱۴۰۳ را خروج از بنگاه داری و مولدسازی و واگذاری دارایی‌های مازاد عنوان کرد و اهم برنامه‌های بانک در سال جاری را به شرح ذیل اعلام کرد:
۱٫ خروج از بنگاه داری و واگذاری سرمایه گذاری های غیربانکی
۲٫ برنامه‌ریزی به‌منظور احیاء و فروش اموال و املاک دریافتی از بانک مرکزی بابت مؤسسه ثامن‌الحجج
۳٫ بهبود و ارتقای ساختار مدیریت حقوقی در جهت افزایش ظرفیت و اصلاح فرایندها در راستای وصول مطالبات و تعیین تکلیف پرونده‌های حقوقی
۴٫ ایجاد زنجیره ارزش و توسعه فعالیت‌های سوپرمارکت مالی از طریق هم‌افزایی بین هُلدینگ‌های بانک باهدف سودآوری بیشتر
۵٫ توسعه بسترها و کانال‌های غیرحضوری اعطای انواع تسهیلات به‌منظور چابک سازی خدمات بانک
۶٫ بهبود و ارتقای حوزه بانکداری شرکتی
۷٫ توسعه محصولات بانک باهدف بهینه‌سازی پرتفوی منابع بانک و ارائه محصولات جدید
۸٫ توسعه خدمات و بازار نئو بانک پارسیان در قالب شرکت همپا
پیگیری اجرا و تکمیل طرح جامع راهبردی فناوری اطلاعات و اطلاعات بانک در پنج حوزه امنیت داده، تحول زیرساخت نرم‌افزاری، داده و اطلاعات، سازمان‌دهی و مدیریت خدمات فناوری، زیرساخت و شبکه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.