×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۱۰ مرداد , ۱۴۰۳
خرید بیش از ۸۶ هزار تن برگ سبز چای/ پرداخت ۷۰۳ میلیارد تومان از پول چایکاران تاکنون

 حبیب جهانساز گفت: ۵۴ درصد از برگ سبز چای خریداری شده درجه یک و ۴۶ درصد درجه دو است.

وی ارزش ریالی برگ سبز چای خریداری شده را ۱۴۳۲ میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: از این میزان مبلغ، نزدیک به ۵۰ درصد معادل ۷۰۳ میلیارد تومان به حساب چایکاران واریز شده و پرداخت‌ها ادامه خواهد داشت.

جهانساز ادامه داد: تاکنون دولت ۵۷ درصد سهم خود و کارخانه‌های فرآوری چای ۴۶ درصد سهم شان را بابت خرید برگ سبز چای پرداخت کرده‌اند.   میزان تولید چای خشک نیز تاکنون به ۱۹ هزار و ۳۹۳ تن رسیده است.

رئیس سازمان چای کشور در همین حال پیش‌بینی کرد؛ در سال جاری با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته نزدیک به ۱۴۰ هزار تن برگ سبز چای از باغات استان‌های گیلان و مازندران برداشت شود.

وی با بیان این که چین دوم به پایان رسیده است، گفت: امسال به دلیل سرمای اول فصل در اردیبهشت ماه، برداشت برگ سبز چای از باغات با کمی تاخیر انجام شد و پیش‌بینی می‌کنیم در چین‌های بعدی این تاخیر در برداشت، جبران شود.

جهانساز افزود: چپن سوم حدود ۱۰ تا ۱۵ روز دیگر در استان‌های گیلان و مازندران آغاز می‌شود و یک چین هم در پاییز خواهیم داشت.

وی درباره تاثیر گرمای امسال بر کمیت و کیفیت برگ سبز چای گفت: پایداری گرما به چین دوم کمی آسیب رسانده است، زیرا گرمای بیش از حد موجب کندی یا توقف رشد گیاه می‌شود.

احیای ۱۷۰۰ هکتار از باغات چای

بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی، جهانساز درباره توسعه باغات چای نیز تصریح کرد: ظرف دو سال اخیر با اقدامات اصلاحی و حمایت‌های صورت گرفته نزدیک به ۱۷۰۰ هکتار از باغات چای احیا و به چرخه تولید بازگشته است.

وی با بیان اینکه ۶۲ میلیارد تومان تسهیلات مستقیم از صندوق تخصصی چای به کشاورزان در سال گذشته با سود ۴ درصد پرداخت شد، گفت: این تسهیلات هم در قالب سرمایه در گردش و هم در قالب سرمایه‌ای برای بیمه باغات، بیمه عمر چایکاران و تامین نهاده‌ها پرداخت شد.

رئیس سازمان چای کشور اضافه کرد: در سال گذشته از محل تسهیلات بانکی نیز نزدیک به ۳۸ میلیارد تومان به چایکاران و کارخانه‌های فرآوری پرداخت شد و چایکاران این تسهیلات را با سود ۴ درصد و کارخانه‌های فرآوری چای با سود ۱۵ درصد از بانک‌های کشاورزی، مهر و توسعه تعاون دریافت کردند.

منبع : ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.