×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱۳ مرداد , ۱۴۰۳
۶ محرک رشد بازار سهام/ کاهش نرخ اخزا، ابطال افزایش نرخ خوراک، اصلاح نرخ اوره، ممنوعیت قیمت گذاری دستوری، کاهش فاصله نرخ دلار نیما با آزاد و کاهش نسبت قیمت به درآمد(P/E)

نیما میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، گفت: بخش قابل توجهی از صنایع حاضر در بازارسهام به نقطه ارزندگی رسیده اند. چنان که ۹۰ درصد از سهام شرکت‌ها در محدوده رشد و در سطحی پایین‌تر از ارزندگی خود قرار دارند.

او ادامه داد: P/E صنعت پالایشگاهی به شدت کاهش یافته و به عدد کمتر از سه رسیده که این امر نشان‌ از ارزندگی چشمگیر بازار سهام برای سرمایه‌گذاری دارد.

میرزایی اعلام کرد: در یک سال اخیر، سهام شرکت‌های کوچک اصلاح نرخ زیادی را تجربه و به نقطه‌ای از ارزندگی برای کسب بازده معقول دست پیدا کرده اند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به کاهش فاصله نرخ دلار در سامانه نیما با نرخ بازار آزاد، صنایع دلاری به خصوص صنعت پتروشیمی و فلزات اساسی از وضع بهتری نسبت به دیگر صنایع برای سرمایه‌گذاری برخوردارند.

جذابیت بازار سهام برای سرمایه‌گذاری

او با تاکید بر ارزندگی بازار سهام با توجه به میانگین P/E سهام شرکت ها، گفت: P/E بازارسهام در کف کانال قرار دارد، بررسی نمودارها نشان‌دهنده آن است که P/E عمده شرکت‌ها در محدوده‌ای جذاب قرار دارد و در انتظار یک موج صعودی چند ساله است. با توجه به این مساله، در صورت ثبات شرایط سیاسی در داخل و خارج از کشور می‌توان نسبت به آینده بازارسهام خوش‌بین بود.

میرزایی به آخرین وضعیت ارزش دلاری بازار اشاره کرد و افزود: اکنون ارزش دلاری بازار سرمایه به شدت جذاب بوده و در کف ۱۳۰ میلیارد دلار قرار دارد که با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده، بازار می‌تواند تا میانگین ۱۸۰ میلیارد دلار و در سهام شرکت‌های بزرگ به رشد ۳۰ درصدی دست پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بررسی دیگر نمودارهای بازار حاکی از آن است که اکنون این بازار در وضعیت کم ریسک و جذاب قرار دارد و اگر سرمایه‌گذاران بتوانند در شرایط پر نوسان بازار در سهام ارزنده خود باقی بمانند، بازده معقولی را از این بازار در مقایسه با دیگر بازارها کسب خواهند کرد.

بررسی نوسانات اخیر بازار سهام

او با اشاره به نوسانات اخیر بازار اعلام کرد: هر یک از اتفاقات رخ داده در چند روز گذشته مانند کاهش نرخ اوراق اخزا، صدور حکم دیوان عدالت اداری برای ابطال افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، مصوبه دولت برای اصلاح نرخ اوره و ممنوعیت قیمت‌گذاری دستوری در برنامه هفتم توسعه می‌توانند به تنهایی محرکی قوی برای بازگشت رشد به بورس و خروج این بازار از رکود حاکم شده در دوره اخیر باشد.

میرزایی در ادامه توضیح داد: با توجه به وجود موقعیت مناسب برای سرمایه‌گذاری در بورس، برخی تکانه‌های سیاسی و اتفاقاتی که در سال جاری رخ داد، موجب شد تا با وجود انتشار مکرر اخبار مثبت، جبهه اخبار منفی قوی‌تر عمل کند و طرف عرضه با زور بیشتری در بازار همراه شود اما برگشت سرمایه‌گذاران به بازار و تداوم جریان وجوه نقدینگی می‌تواند در بازگشت بورس به مسیر اصلی خود تاثیرگذار باشد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.