×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۵ مرداد , ۱۴۰۳
رشد ۹ درصدی مصرف برق کشور در اثر تغییر اقلیم

به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت نیرو، «علی‌اکبر محرابیان» با اشاره به موضوع تغییرات اقلیمی افزود: مساله تغییرات اقلیمی بسیار جدی است، این پدیده شرایط حدی هر جامعه‌ای را تغییر می‌دهد و موضوع آب و انرژی یک بخش این مساله است.

وی، افزایش تعداد و شدت سیلاب‌ها و نیز گسترش خشکسالی‌ها را از اثرات تغییرات اقلیمی در سطح جهان دانست و ادامه‌داد: تغییرات اقلیمی که با اوج‌گیری دمای هوا در جهان و ایران همراه شده است، موجب شده در تابستان امسال رشد مصرف برق از چهار درصد در سال به ۹ درصد افزایش یابد.

محرابیان ادامه‌داد: این در شرایطی است که ۹ درصدِ ۸۰ هزار مگاوات، عدد بزرگی معادل هفت‌هزار مگاوات است که به معنی هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاهی است.

وزیر نیرو با اشاره به ارائه جداول برنامه‌ریزی شده و اعمال خاموشی در برخی کشورها، خاطرنشان‌کرد: ایران برای عبور موفق از پیک تابستان و تأمین برق پایدار همه بخش‌ها در سراسر کشور، سه سناریوی خوش‌بینانه (سه درصد رشد مصرف)، میانه (۴.۵ درصد رشد مصرف) و بدبینانه (۶ درصد رشد مصرف) را پیش‌بینی کرد. این سناریوها بر اساس تراز رشد مصرف در ۳۰ تا ۵۰ سال اخیر تحلیل و با آخرین فناوری‌ها تدوین شده است، این در حالی است که رشد مصرف به ۹ درصد رسید.

محرابیان، رشد متوسط درجه حرارت کشور و بالا رفتن کمینه دمای هوا را ۲ عامل مهم در رشد فزاینده مصرف برق عنوان کرد و گفت: متوسط رشد دمایی مرداد امسال ۲.۶ درجه افزایش‌ یافته، این در شرایطی است که با هر یک درجه افزایش دمای هوا به میزان مصرف برق یک‌هزار و ۸۰۰ مگاوات افزوده می‌شود.

وی درباره تاثیر بالا رفتن کمینه دمای هوای کشور بر مصرف آب و برق نیز خاطرنشان‌کرد: در سال‌های گذشته زمانی که دمای هوا مثلاً در شب و ساعات غیر اوج بار کاهش می‌یافت، اگر سیستم سرمایشی کولرگازی بود به‌طور اتوماتیک خاموش می‌شد و اگر کولر آبی بود با قرار گرفتن روی دور کند، مصرف آب و برق کاهش می‌یافت، اما در حال حاضر با بالا رفتن کمینه دمای هوای کشور، سیستم‌های سرمایشی خاموش نمی‌شود و مصرف برق افزایش قابل‌توجهی می‌یابد.

وزیر نیرو اضافه‌کرد: در شرایط عادی و کمینه دمای هوا، انتظار می‌رود سیستم‌های سرمایشی در ۱۲ ساعت عصر و شب در حالت کند و خاموش قرار گیرد، اما با بالا رفتن این شاخص، کولرهای آبی و گازی به‌صورت ۲۴ ساعت فعال هستند که با افزایش مصرف آب و برق همراه است.

وی ریشه هر نوع ناترازی را اقتصاد دانست و افزود: ناترازی در انرژی به دلیل عدم تعادل در موضوع اقتصاد است. نرخ در کفه ناترازی مثل ترمز خودرو عمل می‌کند.

محرابیان گفت: مدیریت مصرف برق در کشورهای توسعه‌یافته از طریق قیمت‌گذاری اوج مصرف دنبال می‌شود، به‌گونه‌ای که قیمت انرژی در ساعات اوج مصرف در برخی موارد از ۶ سنت در شرایط عادی تا ۲ دلار افزایش می‌یابد و این امر سبب می‌شود مصرف‌کنندگان به‌صورت خودکار مصرف خود را کاهش دهند.

وی خاطرنشان‌کرد: این امر به پایداری شبکه برق کمک می‌کند و در اوج بار مصرف، صنایع انرژی بر در کشورهایی مانند کانادا میزان مصرف خود را ۵۰ درصد کاهش می‌دهند.

وزیر نیرو درباره ایجاد نیروگاه‌های خود تامین توسط صنایع گفت: تامین برق صنایع با استفاده از این امکان در سال جاری بسیار عالی انجام شد و نکته اینکه سال آینده بسیاری از نیروگاه‌های خود تامین صنایع وارد مدار تولید می‌شوند.

وی ادامه‌داد: تعطیلات شهرک‌های صنعتی به‌جای جمعه به سایر روزهای هفته منتقل شد که این امر تاثیر قابل‌توجهی در مدیریت مصرف انرژی در زمان پیک مصرف داشت.

محرابیان همچنین به مدیریت منابع آبی کشور اشاره کرد و گفت: قانون تحویل حجمی آب به کشاورزان ۴۰ سال است که مصوب شده و وزارت نیرو مکلف است در این زمینه اقدام کند.

وی افزود: بر این‌ اساس یک سامانه هوشمند دوسویه با استفاده از کنتور هوشمند ایجاد شد و آب برای هر کشاورز معادل پروانه بهره‌برداری تحویل داده می‌شود.

میزان بارندگی ایران در مقایسه با شاخص متوسط جهان یک‌سوم است

وزیر نیرو با بیان اینکه میزان بارندگی ایران در مقایسه با شاخص متوسط جهان یک‌سوم است، خاطرنشان‌کرد: در این شرایط تلاش شد در مدت سه سال با اجرای به‌موقع پروژه‌ها، تسریع در پیشبرد آن‌ها و بهره‌گیری از پروژه‌های اضطراری، تأمین آب برای همه هم‌وطنان با آرامش انجام شود.

وی با اشاره به افتتاح بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن غیرساحلی در مدت‌زمان کمتر از هشت ماه با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در سیستان و بلوچستان، افزود: ما نمی‌توانیم برای تامین آب شرب منطقه سیستان، منتظر تصمیم افغانستان باشیم، این کار در منطقه‌ای که تا صدها کیلومتر آن‌طرف‌تر دسترسی به منابع آب پایدار وجود ندارد عاقلانه نیست.

محرابیان گفت: حقابه هیرمند حق مسلم و درست ایران است و پای آن ایستاده‌ایم، اما نکته مهم این است که نمی‌توانیم زندگی مردم را به تصمیم یک حکومت گره بزنیم.

وی ادامه‌داد: بر این‌ اساس برای تامین آب منطقه سیستان در سه‌لایه طرح تعریف شد. عمق آبخوان در دشت سیستان بسیار بالاست و آب آن شورتر از آب دریای خزر است و در مرحله نخست باید همین آب را به آب حیات و زندگی تبدیل کنیم. در این راستا ۱۵۰ حلقه چاه عمیق به عمق ۳۵۰ متر در فواصل طولانی حفر شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه مطالعات آبخوان شرقی انجام شده است، اضافه‌کرد: این پروژه با سرعت قابل‌توجه عملیاتی شد، به‌طوری‌که پیشرفت اجرایی آن امروز به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

محرابیان به استفاده از ظرفیت و توانمندی بانوان در پست‌های مدیریتی وزارت نیرو و شرکت‌‎های زیرمجموعه اشاره و خاطرنشان‌کرد: استفاده از این ظرفیت بی‌نظیر بود به‌طوری‌که در سطح معاون وزیر، مدیرکل و مدیرعامل از این امکان بهره‌مند شدیم.

وی گفت: بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن در خوزستان با ظرفیت ۲۲ هزار مترمکعب آماده افتتاح است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.