×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۵ مرداد , ۱۴۰۳
برنامه مهم گسترش کاتالیست ایرانیان برای تولید ۱۳ محصول جدید

صنعت فولاد به­‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد هر کشور، نقشی اساسی در توسعه و پیشرفت آن ایفا می‌کند. در این میان، کاتالیست‌ها به­‌عنوان قلب تپنده واحدهای مختلف فولادی، نقشی حیاتی در فرآیند تولید فولاد دارند.

در این راستا، شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان در سال ۱۳۹۰ به­‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه تحقیق و تولید کاتالیست‌های صنایع پتروشیمی، پالایشی، نفت و گاز آغاز به کار نمود و تاکنون در راستای بومی‌سازی دانش تولید کاتالیست به­‌منظور تأمین نیاز داخلی این محصول و نیز جلوگیری از خروج ارز از کشور، گام­‌های اساسی برداشته است.

دستیابی به دانش فنی تولید انواع کاتالیست‌های اسید سولفوریک و ریفورمینگ از مهمترین دستاوردهای شرکت به‌حساب می‌­آید. همچنین شرکت توانسته است از سال ۱۴۰۰، وارد باشگاه تولیدکنندگان کاتالیست احیای مستقیم آهن (DRI) شود.

از مهمترین محصولات شرکت در زمینه کاتالیست­‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی می­‌توان به اصلاح اتوترمال متان، اصلاح بخار متان، هیدروکراکینگ و جاذب حذف گوگرد اشاره کرد. در زمینه کاتالیست­‌های صنایع شیمیایی، شرکت دو محصول اکسیداسیون سنتز اسید سولفوریک با وانادیوم بالا و اکسیداسیون سنتز اسید سولفوریک با وانادیوم پایین را در سبد تولیدی خود دارد.

در زمینه کاتالیست­‌های صنایع فولاد نیز شرکت توانسته است چهار محصول کاتالیست­‌های فعال در چهار مدل، کاتالیست­‌های نیمه فعال در دو مدل، کاتالیست خنثی در یک مدل و جاذب­‌های اکسید روی در دو مدل رشته­‌ای و ستاره‌­ای را به تولید برساند.

شایان ذکر است از کاتالیست­‌ها علاوه بر صنایع نفت و گاز و پتروشیمی می‌­توان در صنعت داروسازی (در سنتز داروها و ترکیبات شیمیایی پیچیده)، در صنایع غذایی (در فرایند تولید روغن­‌های خوراکی و سایر محصولات غذایی)، در صنعت تولید هیدروژن (تولید هیدروژن سبز و پایدار برای استفاده در سوخت‌های پاک)، در صنعت خودروسازی (تولید کاتالیست‌های کاهش آلاینده‌ها برای خودروها) و در صنعت انرژی (تولید انرژی از طریق فرآیندهای شیمیایی و تبدیل انرژی) استفاده کرد.

شرکت جهت نیل به اهداف سازمانی خود، اقدام به استقرار و پیاده­‌سازی سیستم مدیریت کیفیت، سیستم مدیریت زیست محیطی و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی همگی بر اساس استانداردهای لازم نموده است و افـزایش کیفـیت محصولات و تطابق با استانداردهای کیفیت جهانی، برآورده سازی الزامات و افزایش رضایتمندی مشتریان، افزایـش تنــوع تولید و منبع یابی جهت گسترش بازار، افزایش قابلیت و سطح آگاهی کارکنان و حفظ منابع انسانی، تعهد به حفاظت از محیط زیست و پیشگیری از آلودگی و تعهد به فراهم نمودن شرایط کاری ایمن و بهداشتی و حذف خطرات را به­‌عنوان مهمترین استراتژی­‌های خود پیگیری می‌­نماید.

در حال حاضر با حمایت­‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، به­‌عنوان سهامدار عمده شرکت، طرح‌­های توسعه­ ای با هدف تولید ۱۳ نوع کاتالیست مورد نیاز صنایع فولاد، نفت، گاز و پتروشیمی و …. و با سرمایه­‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال در دست اقدام است.

شرکت سرمایه­‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۸۶.۴ درصد، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با ۷.۲ درصد و شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با ۵.۴ درصد مالکان و سهامداران اصلی شرکت محسوب می­شوند.

شرکت در سال ۱۴۰۲ به درآمد عملیاتی ۱۶۳.۹۱ میلیارد تومانی رسیده است که با عنایت به ۱۰۳.۸۱۷ میلیارد تومان بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی، سود ناخالص ۶۰.۰۹۲ میلیارد تومانی عاید شرکت شده است که با احتساب ۱۱.۹۹۷ میلیارد تومان هزینه‌ ‌‌‌های فروش اداری و عمومی، سود عملیاتی ۴۸.۰۹۵ میلیارد تومانی محقق شده است.

مبلغ ۴.۴۲۱ میلیارد تومان نیز سایر درآمدهای غیرعملیاتی شرکت بوده است؛ لذا سود خالص شرکت پس از کسر مالیات ۱۲.۰۴۶ میلیارد تومانی، به ۴۰.۴۷ میلیارد تومان رسیده است. با توجه به سرمایه ۸۱.۵۷۶ میلیارد تومانی، شرکت توانسته است به ازای هر سهم ۴۹۶ ریال سود محقق نماید.

شایان ذکر است با استقرار سیستم‌های هوشمند مالی و مدیریتی، این شرکت در آینده نزدیک بتواند تأمین کننده مواد اولیه مورد نیاز نظیر کبالت و نیکل از محل فرآوری باطله‌های موجود در کشور باشد.

شرکت دانش بنیان کاتالیست ایرانیان، یکی از بزرگ‌‌ترین تولیدکنندگان کاتالیست در کشور به‌شمار می‌آید که علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی به این محصول ،به دنبال حضور قدرتمند و موفق در بازارهای صادراتی همگام با بومی‌سازی کاتالیست‌های باکیفیت و استاندارد است.

این شرکت پتانسیل­‌های زیادی در زمینه ورود به بازارهای صادراتی، رقابت‌­پذیری در عرصه بین‌­المللی و کمک به ارزآوری برای اقتصاد کشور را داراست که می­‌تواند منجر به کاهش میزان تأثیر فشارهای تحریمی، شکستن انحصار تولیدکنندگان خارجی، عدم وابستگی به خارج از کشور، حمایت از دانش و فناوری داخلی، جلوگیری از خروج ارز، ایجاد اشتغال، افزایش تولید ناخالص داخلی و ملی گردد.

تجارت گردان | برنامه مهم گسترش کاتالیست ایرانیان برای تولید ۱۳ محصول جدید

انتخاب مواد اولیه مناسب، طراحی ساختار نانو و میکرو برای افزایش سطح فعال و بهبود عملکرد، ارزیابی کارایی کاتالیست در واکنش‌های شیمیایی و انتخاب‌پذیری آن نسبت به محصولات مورد نظر، بررسی پایداری کاتالیست در شرایط عملیاتی مختلف و در برابر تغییرات دما و فشار، بهینه‌سازی فرآیند تولید کاتالیست برای کاهش هزینه‌ها و افزایش قابلیت دسترسی از مزیت‌های نسبی این مجموعه به‌شمار می‌روند.

همچنین ارزیابی تأثیرات زیست‌محیطی کاتالیست‌ها و تلاش برای کاهش آلاینده‌ها، استفاده از روش‌های آزمایشگاهی برای ارزیابی عملکرد کاتالیست و مقیاس‌گذاری آن برای تولید صنعتی، استفاده از شبیه‌سازی­ها برای پیش‌بینی رفتار کاتالیست در شرایط مختلف، همکاری با دانشمندان و مهندسان از رشته‌های مختلف برای بهبود فرآیند توسعه، و بررسی نیازهای بازار و تطابق کاتالیست‌های جدید با الزامات صنعتی از جمله عواملی هستند که می­توانند به توسعه کاتالیست­‌های کارآمد کمک نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.