×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
استفاده از سوخت گاز در حمل و نقل نیمه سنگین و سنگین

تجارت گردان | استفاده از سوخت گاز در حمل و نقل نیمه سنگین و سنگین

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی گروه صنعتی ایران خودرو، به منظور اجرای مصوبه شورای اقتصاد در زمینه ارایه تسهیلات برای افزایش ظرفیت تولید خودروهای دوگانه‌سوز، تفاهم نامه همکاری میان ایران خودرو و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی امضا شد.

فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو در مراسم امضای این تفاهم‌نامه از آمادگی کامل این واحد صنعتی برای توسعه ظرفیت های تولید خودرو با موتورهای گازسوز و کم مصرف خبر داد.

ایران خودرو و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هر دو به دنبال تحقق اهداف مشترکی در زمینه کاهش مصرف سوخت و آلایندگی‌ها و اقتصادی کردن فعالیت حمل و نقل کشورند که ایران خودرو آمادگی دارد در کارگروه‌های مشترک تصمیمات را عملیاتی و اجرایی کند.

وی تولید و عرضه محصول ون وانا با موتور گازسوز ای.اف.۷ را یکی از اقدامات موثر در کاهش آلایندگی ها برشمرد و گفت: این خودرو از منظر اقتصادی، امکانات و کیفیت صرفه بالایی برای مصرف کننده دارد که ون‌های موجود در بازار فاصله زیادی با آن دارند. 

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این مراسم از تصویب پرداخت تا سقف ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل صرفه جویی تولید خودروهای گازسوز و یا تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز در شورای اقتصاد خبر داد.

علیرضا صادق آبادی گفت: این کمک بلاعوض به خودروهای عمومی شامل تاکسی های سدان،‌ ون،‌ وانت ها و مسافربرهای شخصی اختصاص خواهد یافت که هدف اصلی، کاهش هزینه های حمل و نقل بار و مسافر است.

وی ضمن یادآوری کاهش مصرف روزانه ۲۴ میلیون لیتر مصرف بنزین پس از سهمیه بندی، گفت: لازم است با تولید و یا تبدیل یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو گازسوز حداقل ۱۰ میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش خواهد یافت که سرمایه گذاری‌های صورت گرفته از محل صادرات این صرفه جویی به زودی جبران خواهد شد.

براساس این گزارش، تولید محصول ون و جایگزینی با ون‌های فرسوده فعلی یکی از پروژه های مهم در کاهش آلایندگی ها و مصرف سوخت است و در گام نخست ایران خودرو نسبت به جایگزینی ۱۰ هزاردستگاه خودروی ون فرسوده با ون وانا با موتور پایه گازسوز ای.اف.۷ اقدام خواهد کرد.

همچنین از مزایای این خودرو استفاده از موتور ملی است که با دارا بودن استاندارد یورو پنج تمامی استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت را پاس می کند. قدرت موتور نسبت به نوع بنزینی بالاتر بوده و اختلاف میان قیمت بنزین و گاز صرفه اقتصادی قابل توجهی را برای مصرف کننده دارد. با توجه به سطح بالای خودکفایی، کاهش ارزبری و اشتغال زایی از دستاوردهای جانبی تولید این خودرو است.

علاوه براین از دیگر اقدامات صورت گرفته در مسیر افزایش رضایت مشتریان، انتقال مخزن گاز دو خودروی کار ون وانا و وانت آریسان به بخش کفی است که از اشغال فضای مفید برای کاربر جلوگیری می کند. پروژه انتقال مخزن گاز به کفی درخودروهای سواری نیز در دست اقدام است.

بنابراین گزارش، افزایش ظرفیت مخزن گاز به ۳۰۰ کیلومتر پیمایش درحال اجراست که این رقم در گام بعدی تا ۴۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت به این ترتیب با کاهش دفعات مراجعه به مراکز سوخت گیری وضعیت خدمت رسانی در جایگاه ها نیز بهبود خواهد یافت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.