رهبران تحولگرا ، نتیجه گرا و آینده پژوه به نیکی میدانند که برآورده ساختن این اهداف در شرایط پیچیده کنونی ریشه در بهره برداری و تمرکز مستمر بر روى این ۴ حوزه اساسی و راهبردی دارد:
۱- سرمایه های (منابع) انسانی
۲- تکنولوژی و فن آوری
۳- زیرساختها و تجهیزات ضروری
۴- ارتباطات شفاف داخلی و خارجی با سهامداران ، ذینغعان ، مشتریان و تامین کنندگان
در همه این ۴ حوزه، نقش آموزش و توسعه فردی و بهبود نگرشها و احیای انگیزه ها در میان کارکنان و مدیران با هدف تیم سازی سینرژیک و هم افزا و از میان برداشتن شکاف ارتباطی و حرکت در جهت تسریع ارتباطات دوسویه و چندسویه در لایه های سازمانی از طریق تسطیح سلسله مراتب ها اهمیت غیرقابل انکاری دارد.
در عصر امروزِ صنایع و بازارها تنها سازمانهای یادگیرنده و تحولگرا، پیشتاز در رقابتهای پر چالش و پرسرعت خواهند بود، همان سازمانهایى که به واسطه مجهز شدن به تفکر متعالى و نوین مدیریت و ابزارها و مدلهای جدید ، خرد متعارف را به صورت جدى به چالش میکشند.
کارکنان و مدیران مجموعه مارون با حضور در این سفر آموزشی و فرهنگی در کشور ژاپن مهمترین نیاز انسانی که همانا مهم قلمداد شدن، دیده شدن و ارزش نهادن به نقش آنها در سازمان است را در کنار نیاز به رشد و توسعه در مهارتها و نگرشها را برآورده شده یافتند و در کنار یکدیگر با تجربه ای بین المللی، شاد و پرانرژی و متعهدتر از همیشه نسبت به اهداف سازمان و مدیران ارشد ،اکنون بیش از هر زمان دیگرى به دنبال خلق نتایج بهتر و قرارگرفتن در مسیر تحقق اهداف و غایتهای متعالی سازمان مارون خواهند بود.
تحقق این پروژه آموزشی و مدیریتی بین المللی با الگوبرداری و بهره گیری از تفکر متعالی کایزن (بهبود مستمر) و مونوزکوری (تولید ناب و بی خطا) که از طریق بازدید از کمپانیهای پیشرو ژاپن و با حضور در سمینارهای آموزشی ارائه شده توسط مدیران ارشد کمپانیهای تویوتا، پاناسونیک و سونی انجام شد ، در میان مدت ، تحول شگرف سازمانی و تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده با هدف چابک سازی و پاسخگویی بلادرنگ به نیاز مخاطبان، سهامداران و مشتریان و جامعه را مهیا خواهد کرد.
مدیریت سازمان مارون بر این باور است که در دنیای پیچیده امروز که رقابت فشرده و تکنولوژیهایی همچون هوش مصنوعی نیازها، بازارها و روندهای نوین و جدیدى به دور از آنچه که در گذشته شاهد بودیم خلق کرده است، بهره جستن از روشها و رویه های گذشته و تکرار مکررات نمیتواند تجانس و سازگاری مستحکمى میان اَبر روندهاى موجود صنعت، رفتار نوین مشتریان و مصرف کنندگان و نیازهاى جدید بازارها به وجود آورد، و به ضرس قاطع میتوان عنوان کرد که آن روشها و ابزارها و فرآیندهایى که شرایط امروز ما را در سازمان مارون موجب شده است، لزوما شرایط بهترى در آینده را با وجود این حجم از تحولات چشمگیر ممکن نخواهد ساخت.
شخصا معتقدم اگر ما در حال رشد و توسعه فردی و سازمانى نباشیم پس حتما در حال افول و پسرفت خواهیم بود و مسیر آموزش در بالاترین سطح ممکن، یک مسیر غیرقابل بازگشت است چرا که تنها موضوعی که در جهان امروز ثابت مانده “مفهوم تغییر” است که همواره به عنوان یک تهدید و به مثابه یک سونامی همه ارکان یک سازمان را به صورت مستمر به چالش میکشد.
بی شک برای سازگار شدن با شرایط نوین داخلی و بین المللی نیاز به تحول و ارتقاء در رویه ها و نگرشها و فرآیندها یک ضرورت و الزام است.
هم چنین توجه به نیاز رشد ،توسعه و شکوفایى در میان کارکنان که مهمترین سرمایه هر سازمان هستند یک اولویت ارزشمند است.
بدانیم که سازگاری رمز ماندگاری است.
امین امرایی
مدیرعامل شرکت پتروشیمی مارون
۱۴۰۳/۶/۱۲
https://tejaratgardan.ir/?p=310351