×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۸ مهر , ۱۴۰۳
هوشمندسازی زیرساخت‌های شهرهای جدید در دولت چهاردهم 

امین مسعودی مدیرکل شهرسازی و معماری شرکت عمران شهرهای جدید در گفت‌وگو با وزارت راه و شهرسازی به نیاز کشور به ایجاد شهرهای پایدار اشاره کرده و دستیابی به این مهم را در شهرهای جدید قابل تحقق تر از سایر شهرها عنوان کرده است. به گفته وی شهرهای پایدار با رویکرد استفاده از فناوری های نوین همچون اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و داده‌های کلان طراحی می‌شوند و مقدمه‌ای برای ایجاد شهرهای هوشمند هستند. همچنین، شهرهای پایدار دارای زیرساخت‌هایی هستند که علاوه بر تأمین نیازهای فوری، آینده‌ای طولانی‌مدت و تاب‌آور را تضمین می‌کنند. این زیرساخت‌ها می‌توانند در برابر تغییرات اقلیمی، رشد جمعیت و مشکلاتی چون آلودگی هوا و تخریب محیط زیست، مقاوم عمل کنند و کیفیت زندگی ساکنان را بهبود بخشند.

مدیرکل شهرسازی و معماری شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص اهمیت شهرهای هوشمند و دستیابی شهرهای جدید به این قابلیت‌ها گفت: شهرهای هوشمند بر اساس استفاده از فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و داده‌های کلان طراحی می‌شوند. این شهرها دارای سیستم‌های مدیریت هوشمند برای کنترل حمل‌ونقل، انرژی، آب و پسماند هستند. همچنین، خدمات شهری در این شهرها به صورت دیجیتال ارائه می‌شود و شهروندان می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های هوشمند به خدمات شهری دسترسی پیدا کنند.

کاهش آلودگی و بهینه سازی مصرف انرژی با هوشمندسازی شهرها

مسعودی با بیان اینکه شهرهای هوشمند به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های شهرهای پایدار، رویکردی فناورانه برای دستیابی به اهداف پایداری را فراهم می‌کنند، توضیح داد: هوشمندسازی نه تنها به بهبود خدمات و زیرساخت‌های شهری کمک می‌کند، بلکه با کاهش آلودگی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، تاب‌آوری شهرها در برابر بحران‌های محیط‌زیستی و اقتصادی آینده را افزایش می‌دهد.

 مدیرکل شهرسازی و معماری شرکت عمران شهرهای جدید در تشریح چالش‌های نرسیدن به شهرهای هوشمند گفت: شرکت عمران شهرهای جدید در دولت چهاردهم برنامه‌هایی برای هوشمندسازی زیرساخت‌ها و خدمات شهری در دست اجرا دارد. این برنامه‌ها شامل توسعه سیستم‌های مدیریت هوشمند، بهینه‌سازی مصرف انرژی و ایجاد ساختمان‌های هوشمند و پایدار است.

وی هدف از این برنامه‌ها را ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، کاهش هزینه‌های شهری و افزایش بهره‌وری منابع عنوان کرد.

مسعودی با تاکید بر اینکه تحقق کامل شهر هوشمند با چالش‌های متعددی مواجه است، مهم‌ترین چالش را در این بخش، کمبود زیرساخت‌های فناوری پیشرفته که برای مدیریت داده‌ها، ارتباطات و ارائه خدمات هوشمند ضروری است، عنوان کرد.

به گفته وی،  هماهنگی ناکافی بین نهادهای مختلف دولتی و خصوصی نیز از دیگر مواردی است که مانع پیشرفت این پروژه‌ها و تحقق شهرهای هوشمند می‌شود.

مسعودی چالش دیگر را مسائل مالی عنوان کرد و گفت: تأمین منابع مالی برای پیاده‌سازی فناوری‌های گران‌قیمت نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد. همچنین، مقاومت برخی نهادها یا جوامع در برابر تغییرات فناورانه و نبود دانش فنی کافی در برخی مناطق نیز از موانع بزرگ در مسیر تحقق شهر هوشمند هستند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.