×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۹ مهر , ۱۴۰۳
درخواست سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به منطقه آزاد فرودگاه امام/ پیشنهاد راه‌اندازی توریسم درمانی و مرکز پرورش اسب

سعید چلندری در گفت‌وگو با ایلنا درباره سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در فرودگاه امام و جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی اظهار داشت: دربند ۵۷ برنامه هفتم توسعه در بحث ترانزیت موضوعاتی مطرح شده که یکی از این موضوعات خصوصی‌سازی فرودگاه‌ها و واگذاری فرودگاه‌ها به استثنای فرودگاه امام خمینی(ره) و فرودگاه مهرآباد به بخش خصوصی است و می‌توان از این ظرفیت قانونی نهایت استفاده را داشت.

وی با بیان اینکه فرودگاه‌های کشور می‌توانند برای بخش خصوصی هم جذاب باشند و هم نباشند و بستگی به رویکردها در این زمینه دارد، ادامه داد: آیا سیاست ما این است که بخش خصوصی در بخش فرودگاه داری وارد شود و پویا باشد یا خیر؟ برای مثال اگر سیاست واگذاری فرودگاه‌هایی مانند سیرجان باشد، قاعدتا این فرودگاه برای بخش خصوصی جذاب نیست چراکه زیان‌ده است. در واگذاری فرودگاه‌های اقماری مانند فرودگاه رامسر، نوشهر، رفسنجان و… برای باید بستر جذاب شدن این مناطق را ایجاد کرد و این فرودگاه‌ها در بحث پروازهای آموزشی می‌توانند فوق‌العاده جذاب باشند و این واگذاری برد- برد هم برای دولت و هم برای بخش خصوصی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام گفت: شرکت فرودگاه‌های کشور با انجام مباحث کارشناسی و با مشورت از تجار و کارشناسان این حوزه باید بسته سرمایه‌گذاری را تهیه و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد و در این بسته‌ها باید سیاست‌گذار در کنار واگذاری این فرودگاه جذاب به یک سرمایه‌گذار اصلح فرودگاه کمتر جذاب را هم به آن واگذار کند و البته بستر جذاب سازی آن فرودگاه را هم فراهم سازد. این بسته‌های سرمایه‌گذاری باید ترکیبی از واگذاری فرودگاه‌های برخوردار و کم برخوردار باشد.

چلندری افزود: علی رغم اینکه فرودگاه حضرت امام مشمول بند برنامه هقتم برای واگذاری به بخش خصوصی نیست اما در بخش منطقه آزاد فرودگاه تلاش بر این بود که بسته تشویقی برای ورود و جذب بخش خصوصی و سرمایه‌گذار ایجاد کنیم. تمام پتانسیل‌های مناطق آزاد می‌تواند در منطقه آزاد فرودگاه امام فعال باشند.

وی تاکید کرد: ۹ پروژه با سرمایه‌گذاران برای عقد قرارداد به مرحله نهایی رسیده‌است و در این پروژه‌ها بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان جذب خواهد شد و این پروژه‌ها در کوتاه‌ترین مدت شروع به کار می‌کنند. همچنین بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان هم ارزش پروژه‌هایی هستند که از سوی سرمایه‌گذاران درخواست شده است و در حال بررسی و ارزیابی این درخواست‌ها هستیم. یکی از این پروژه‌های احداث شهرک فراروری طلا است، همچنین از دیگر درخواست‌ها راه‌اندازی «شو روم» صنعت ساختمان است. احداث پارک علم و فناوری از دیگر پروژه‌های مورد درخواست از سوی سرمایه‌گذاران است.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این فرودگاه اظهار داشت: به غیر از توسعه فاز دوم فرودگاه امام با حضور شرکت داخلی و خارجی، همچنین دو درخواست سرمایه‌گذاری از سوی دو شرکت خارجی ارایه شده که در حال بررسی آن هستیم. راه‌اندازی توریسم درمانی در منطقه و محوطه فرودگاه امام خمینی (ره) از سوی یک شرکت خارجی پیشنهاد داده شده است و درخواست احداث یک مجتمع درمانی در این منطقه دارند تا توریسم درمانی را راه‌اندازی کنند. شاهد استقبال کشورهای حوزه خلیج فارس از انجام انواع جراحی‌ها از جمله حراجی‌های زیبایی در ایران هستیم از این‌رو این مجتمع درمانی می‌تواند محل انواع جراحی‌ها از جمله جراحی‌های زیبایی برای مسافران خارجی باشد، مسافران خارجی می توانند با استفاده از مزیت‌های منطقه آزاد وارد تهران شوند و در این مرکز درمانی در فرودگاه امام بسته درمانی و جراحی‌های مورد نظر را انجام دهند و در هتل فرودگاه امام و سوییت‌های این مجتمع درمانی اسکان داده شوند و پس از این جراحی‌های سبک و اتمام دوره نقاهت می توانند به راحتی به کشورشان بازگردند.       ‌

چلندری گفت: از دیگر درخواست‌هایی که از سوی سرمایه‌گذار یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس ارایه شده ایجاد مرکز پرورش اسب بوده‌ است. به دنبال پرورش اسب با نژادهای بسیار گران قیمت هستند و باید به این نکته توجه داشت که اسب‌های ترکمن در ایران هم از نژاد شناخته شده در دنیا هستند. از سوی دیگر، صادرات اسب‌های پرورش یافته در این فرودگاه تابع قوانین منطقه آزاد خواهد بود و در این باره هم تسهیلاتی وجود دارد.

وی تاکید کرد: تعرفه واردات و صادرات در فرودگاه امام خمینی مشمول قوانین مناطق آزاد در کشور می‌شوند و این می تواند برای بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران بسیار جذاب و عامل مهم در سرمایه‌گذاری باشد و از این فرصت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران اصلح استفاده خواهیم کرد.  

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.