×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۲۱ مهر , ۱۴۰۳
ارزش ذاتی بالای سهام «ومعادن» به نسبت قیمت فعلی در بازار سرمایه

یکی از مهمترین پتانسیل های شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات  آن است که در جدیدترین صورت های مالی، مانده حساب سود انباشته که از آن به عنوان منبع تامین مالی داخلی یاد می شود، به بیش از ۱۸.۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. رقمی که در دل شرکت نهفته است و در صورت افزایش سرمایه و هدایت به سمت طرح های سرمایه گذاری اقتصادی و پربازده، می تواند درآمد و سود قابل توجهی ‌نصیب سهامداران کند.

در انتهای شهریور ۱۴۰۳ رقم سرمایه گذاری های شرکت به بیش از ۳۵.۱ هزار میلیارد تومان رسیده است! این رقم در شهریور ۱۴۰۲ برابر با ۲۹ همت بوده است؛ بنابراین در یک سال گذشته، تقریبا ۶.۱ همت به سرمایه گذاری های خود اضافه کرده است.

بخش اعظم پرتفوی سرمایه گذاری های «ومعادن» به شرکت های بورسی اختصاص داده شده است. بهای تمام شده سرمایه گذاری های بورسی شرکت تقریبا ۲۲.۵ همت گزارش شده که سنگین ترین آنها عبارتند از:

  • سنگ آهن گل گهر: بهای تمام شده ۵.۵۵ همتی و درصد مالکیت ۲۰%
  • تجلی توسعه معادن و فلزات: ۵.۱۶ همت با درصد مالکیت ۵۷%
  • فولاد صبانور: بهای تمام شده ۳.۶۵ همتی و درصد مالکیت ۸۵%
  • صنعتی معدنی چادرملو: بهای تمام شده ۲.۸۳ همتی و درصد مالکیت ۱۵%

در انتهای شهریور ۱۴۰۳، سبد بورسی شرکت در بازار سرمایه بیش از ۱۲۷.۵ هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده است! با احتساب بهای تمام شده ۲۲.۴ همتی، این سبد بورسی برای سهامداران ارزش افزوده ای معادل ۱۰۵ هزار میلیارد تومان به همراه داشته است!

بهای تمام شده سبد غیربورسی برابر با ۱۲.۶ هزار میلیارد تومان گزارش شده است. اصلی ترین سرمایه گذاری های غیربورسی به شرح زیر ارائه شده است:

  • تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه: بهای تمام شده ۳.۵۲ همتی و درصد مالکیت ۱۰۰%
  • توسعه آهن و فولاد گل گهر: بهای تمام شده ۱.۸ همتی و درصد مالکیت ۱۰%
  • سرمایه گذاری پرتوتابان معادن و فلزات: بهای تمام شده ۲.۹۹ همتی و درصد مالکیت تقریبا ۱۰۰%

در روز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳، ارزش بازار پرتفوی بورسی «ومعادن» تقریبا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان گزارش شده است. با احتساب حقوق صاحبان سهام ۴۴.۱ همتی و ارزش افزوده املاک ۲.۸ همتی، خالص ارزش روز دارایی های این غول سرمایه گذاری در سطح ۱۶۷ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است (توجه فرمایید که در این محاسبات، ارزش افزوده پرتفوی غیربورسی لحاظ نشده است).

با توجه به سرمایه اسمی ۳۰ همتی، خالص ارزش دارایی های متعلق به هر سهم برابر با ۵۵۶ تومان محاسبه شده! حال آنکه قیمت معاملاتی تابلو برابر با ۲۸۸ تومان است! یعنی نسبت P/NAV هر سهم «ومعادن» برابر با ۵۱.۸% است!

به عبارت بهتر، سهام «ومعادن» تقریبا ۴۸% پایین تر ارزش ذاتی‌اش معامله می شود.

و اما تکنیکال

همانطور که در تحلیل قبلی اشاره شد، در درون یک کانال در حرکت بوده و به خوبی به سقف و کف های این کانال واکنش نشان داده است.

در اواخر مرداد ماه به کف کانال یعنی قیمت ۲۵۳ تومان رسید؛ منطقه ای کم ریسک که در گذشته نیز از سهم حمایت کرده بود.

با حرکت از کف به سمت سقف، از ۲۴ مرداد ماه تا به امروز یعنی کمتر از دو ماه گذشته، بیش از ۱۴% سود به سرمایه گذاران داده است.

در صورت تداوم حرکت صعودی، ورود به سهم در شرایطی توصیه می شود که از سقف کانال عبور کرده باشد.

در سناریوی دوم، یعنی تداوم حرکت کانال مانند، قیمت های ۲۹۰ الی ۳۰۰ تومان برای سیو سود مناسب هستند. پس از آن، باید منتظر رسیدن مجدد قیمت به کف کانال باشیم.

منبع: بورس ۲۴

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.