×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۲۹ مهر , ۱۴۰۳
برداشت روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز از مخازن ذخیره‌سازی تا سال ۱۴۰۷

به گزارش تجارت گردان ، رضا نوشادی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اجرای پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز اظهار داشت: ما در حال حاضر بیش از ۲۰ پالایشگاه گازی و ۴۴۰ هزار کیلومتر شبکه انتقال گاز داریم که از این میزان ۴۰ هزار کیلومتر فشار قوی است.

وی گفت: ۶ طرح ذخیره‌سازی را فعال کرده‌ایم که در دو پروژه سرمایه‌گذار و پیمانکار توسعه‌ای فعال داریم، فاز ۲ طرح ذخیره‌سازی سراجه قم ۷۰ درصد پیشرفت دارد، حفاری چاه‌های جدید به اتمام رسیده که امیدواریم تا سه ماه اول سال آتی بتوانیم طرح را افتتاح کنیم و برای سال آینده ذخیره‌سازی گاز از این طرح را خواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با بیان اینکه در میدان شوریجه ۱۵ حلقه چاه حفاری شده و فعالیت‌ها در این میدان ادامه دارد، افزود: پیک تکنولوژیک در حوزه ذخیره‌سازی ساخت کمپرسورهای فشار بالای ۳۵۰ بار بوده که در حال عبور از آن هستیم و امیدواریم در زمستان امسال آزمون‌های کارخانه‌ای را بگذرانند.

وی خاطرنشان کرد: ما به لحاظ تکنولوژیکی محدودیتی برای اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی در کشور نداریم و بنا داریم که سرریز این تکنولوژی‌ها بخش‌های دیگر نفت و پتروشیمی را نیز برخوردار کند.

نوشادی در ادامه با بیان اینکه ۳ طرح ذخیره‌سازی در دولت قبل به شرکت ملی نفت منتقل شد، گفت: ما در هر سه پروژه پیمانکار و دکل مستقر کرده بودیم و اخیرا در احکام برنامه هفتم توسعه مجددا به شرکت گاز محول شده که امیدواریم در ۶ ماه آینده طرح‌ها و پروژه‌ها را نیز منتقل کنیم.

وی تاکید کرد: برنامه داریم که بتوانیم پروژه‌های ذخیره‌سازی را تا سال ۱۴۰۷ به اتمام برسانیم و به افق ذخیره‌سازی گاز برسیم تا روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب را در فصل سرد سال از این محل تامین کنیم.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز درباره مباحث توسعه‌ای گفت: در بحث توسعه‌ای سال گذشته اقدامات خوبی را انجام دادیم که همگی برای فصل زمستان آماده هستند، بر این اساس ۸ ایستگاه تقویت فشار گاز را  طرحی کردیم که تکمیل شده‌اند و تیرماه امسال نیز به افتتاح رسیدند،  برای تخلیه گاز جنوب کشور و همچنین پاسخگویی سریع به مصارف ویژه گاز؛ تاسیستات آب‌پخش را داشته‌ایم که هفته گذشته تست آنها انجام و تحویل بهره‌بردار شد.

وی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم تا پایان سال فاز ۲ پالایشگاه ایلام را از لحاظ پروژه‌های ایستگاه‌های تقویت فشار تحویل دهیم و تعمیرات اساسی فاز یک و همچنین کار اتصالات و انشعابات پالایشگاه ایلام انجام می‌شود و پس از آن بلافاصله اقدامات پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی فاز ۲ در دستور کار قرار دارد.

نوشادی بیان داشت: برای توسعه شبکه طرح‌های مفصلی را برای شمال غرب و شمال شرق اجرا کردیم، اکنون همه طرح‌های شمال شرق محقق شده‌اند و خطوط لوله و پروژه انعطاف‌پذیری‌هایی که طراحی شده بود در استان‌های خراسان شمالی، جنوبی و مرکزی و سمنان به ثمر رسیده است،  ایستگاه تقویت فشار گاز و آب و برق برای افزایش انتقال گاز به خراسان انجام شده، شبکه انتقال گاز و تکمیل رینگ شرقی که در مدت زمان ۱۵ ماه طراحی و مناقصه آن انجام شده بود؛ به اجرا رسید، همچنین ۱۷۶ کیلومتر حدفاصل استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را متصل کردیم که امیدواریم این پروژه‌ها پایانی بر افت فشار استان خراسان جنوبی باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.