×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳
توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت در ایستگاه پایانی / افزایش انتقال انرژی فجر به صنایع و شبکه سراسری

شرکت فجر انرژی خلیج فارس به عنوان موتور پیشران پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی وظیفه تولید و ارسال برق، بخار، هوای صنعتی، آب صنعتی و تصفیه پساب های صنعتی را برعهده دارد. برق، راهبردی ترین محصول این شرکت است که نقشی ویژه برای پایداری تولید پتروشیمی های منطقه دارد. فجر انرژی با دو نیروگاه خود جمعا می تواند ۱۱۴۷ مگاوات ساعت برق تولید کند.

برق تولیدی از این نیروگاه ها، پس از افزایش به سطح ولتاژ ۱۳۲ کیلوولت، به دو پست توزیع و انتقال برق ارسال شده تا سرانجام به شرکت های منطقه و یا شبکه سراسری برق تزریق شود. فجر انرژی افزون بر تضمین پایداری برق صنایع پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی، برای آسایش مردم فرهیخته منطقه استان خوزستان در ماههای گرم سال، ۵۰۰ مگاوات ساعت برق(توان لحظه ای) را به شبکه سراسری تزریق می کند.

پست های فجر به دو  گونه پست های هوایی AIS (ایستگاههای عایق شده توسط هوا در فضای باز) و پست های GIS (ایستگاههای عایق شده توسط گاز مخصوص) بخش بندی می شوند. خطوط هوایی در بخش پست ۴۰۰ کیلوولت این شرکت واقع شده اند. در این پست دو ترانسفورماتور با ظرفیت هر کدام ۳۱۵ مگاولت آمپر وظیفه افزایش ولتاژ برق از ۱۳۲ به ۴۰۰ کیلوولت را بر عهده دارند. پست های هوایی برای اتصال شبکه برق این شرکت با بهره گیری از خطوط هوایی به شبکه سراسری برق بوده تا توانمندی دریافت و ارسال برق را فراهم کند. با توجه به اهمیت این پست هوایی و به منظور افزایش ظرفیت انتقال برق و همچنین نگهداشت پایداری تولید، توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت به عنوان یک نیاز راهبردی شناخته شده است.

به گزارش روابط عمومی، طرح توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت اولین بخش از طرح های توسعه اخیر شرکت فجر بوده که پس از انجام مطالعات مهندسی و با توجه به طرح های جدید در حال تاسیس در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تعریف شده است. بخش اول طرح افزایش تولید و انتقال برق شرکت فجر، توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت و بخش بعدی آن که در قالب پروژه ای دیگر اجرا خواهد شد، طرح توسعه نیروگاه است.

طرح توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت شامل ۶ بخش اصلی بوده است. از زمان آغاز طرح توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت، کار ۶ بخش اصلی با رعایت پیش نیاز و هم نیاز  شروع شده و ۵ بخش اول آن به اتمام رسیده است؛ خاکریزی زمین، تهیه دستگاه ترانسفورماتور ۴۰۰/۱۳۲/۲۰ کیلوولت، تهیه و تامین کلید های گازی GIS در سطح ولتاژ ۱۳۲ کیلوولت، تامین ۳۱۸۰ متر کابل مورد نیاز ۱۳۲ کیلوولت و تامین سرکابل های ۱۳۲ کیلوولت ۵ بخش به پایان رسیده این پروژه هستند که با کمک شرکت های داخلی ساخته شده اند. عمده این اقلام پس از بررسی و آزمایش های متعدد و با توجه به نیاز و شرایط خاص پست ۴۰۰ کیلوولت تولید و تحویل شرکت فجر انرژی شده اند.

بخش پایانی این پروژه نیز انجام عملیات خرید مابقی تجهیزات، عملیات ساختمانی، نصب و تست و راه اندازی کل پروژه است که در حال حاضر، بخش عمده ای از عملیات شمع کوبی و پی ریزی مربوط به تجهیزات، عملیات ساختمانی، خرید تجهیزات مهم همانند کلیدهای ۴۰۰ کیلوولت و… انجام شده است.

این گزارش می افزاید که با توجه به برق دار بودن پست برق ۴۰۰ کیلوولت موجود و ابعاد فنی طرح، انجام پروژه همواره از پیچیدگی خاصی در مراحل طراحی و اجرا برخوردار بوده  و بهینه سازی در کلیه بخش ها با در نظر گرفتن بخش های توسعه ای انجام شده است. همچنین با توجه به اهمیت موضوع با کمک مشاورین مجرب ژئوتکنیک و عمران، انواع مختلف روش های بهسازی خاک همانند شمع های کوبشی ، اشوبک (نسل جدید ریز شمع) و … استفاده و آزمایش های مورد نیاز مطابق با استانداردهای مربوطه انجام شد.

در مجموع طرح توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت از آغاز تا کنون ۷۴درصد پیشرفت داشته است. با پایان پروژه اشاره شده، فازهای بعدی طرح توسعه شرکت فجر کلید خواهد خورد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.