×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ دی , ۱۴۰۳
تحول در لجستیک کشور با پروژه مکانیزه بندر شهید رجایی

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو)، از پیشرفت ۱۲ درصدی پروژه احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی حمل مواد معدنی در غرب بندر شهید رجایی خبر داد و گفت:  این پروژه که با سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری ۳۳ ساله هیمکو در حال اجرا است، به‌منظور تسهیل لجستیک مواد معدنی و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل سنتی طراحی شده است.

نادری ضمن تأکید بر اهمیت این پایانه در ارتقای ظرفیت حمل‌ونقل کشور، اعلام کرد : فاز کوتاه‌مدت پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید. به گفته وی، این اسکله مکانیزه، که بزرگ‌ترین اسکله بارگیری مواد فله معدنی در ایران خواهد بود، نقش مهمی در بهبود فرآیندهای لجستیکی کشور ایفا خواهد کرد.

  شرکت هیمکو که در سال ۱۳۹۶ با هدف ساماندهی حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و دریایی تأسیس شده، در سال ۱۳۹۸ قراردادی بلندمدت با سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران برای اجرای این پروژه به امضا رساند. مطالعات اولیه آن در سال ۱۴۰۰ به پایان رسید و عملیات اجرایی از سال ۱۴۰۲ آغاز شده است.

در ادامه مدیرعامل شرکت هیمکو، جزئیات فازهای اجرایی پروژه احداث پایانه مکانیزه ریلی و اسکله مواد معدنی در بندر شهید رجایی را تشریح کرد.

وی اعلام کرد: در فاز اول این پروژه، اراضی ۴۰ هکتاری تخصیص‌یافته به پایانه به انبارهایی برای ذخیره‌سازی و بارگیری مواد معدنی تبدیل خواهند شد. این اراضی با اخذ مجوزهای لازم و ایجاد دیوارهای گمرکی به بندر شهید رجایی متصل می‌شوند. همچنین، زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای این پایانه در حال احداث هستند و پیش‌بینی می‌شود که خطوط ریلی تا سال آینده به این مجموعه متصل شوند. علاوه بر این، ۳۰ هکتار زمین از طریق استحصال به اراضی موجود افزوده خواهد شد.

نادری با اشاره به سه دوره زمانی اجرای پروژه اظهار داشت:کوتاه‌مدت: اراضی ۴۰ هکتاری به پایانه‌های گمرکی مجهز متصل به بندر شهید رجایی تبدیل می‌شوند. میان‌مدت: توسعه اراضی تا ۷۱ هکتار با استحصال از دریا و تکمیل اتصال خطوط ریلی به پایانه‌ها صورت خواهد گرفت. در این دوره، تجهیزات مکانیزه نیز به پایانه اضافه می‌شوند. بلندمدت: انبارهای موجود به انبارهای مکانیزه ریلی تبدیل شده و اسکله مکانیزه ساخته‌شده به این مجموعه افزوده خواهد شد.

وی تأکید کرد: با اتمام فاز کوتاه‌مدت در سال ۱۴۰۳ و اجرای موفق مراحل بعدی، این پروژه به یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های لجستیک ریلی و بندری کشور تبدیل خواهد شد.

نادری، اعلام کرد: پروژه احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی حمل مواد معدنی در بندر شهید رجایی با هدف افزایش ظرفیت بندری و ریلی این منطقه طراحی شده است. با اجرای این پروژه، ظرفیت بندری بندر شهید رجایی سالانه ۱۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی افزود: این پروژه شامل احداث یک شانتینگ یارد ریلی، تجهیزات تخلیه و بارگیری مکانیزه، و یک اسکله اختصاصی است. با بهره‌برداری نهایی، فرایندهای حمل‌ونقل و بارگیری که پیش‌تر به روش‌های سنتی انجام می‌شد، به‌صورت کاملاً مکانیزه انجام خواهد شد. این تغییر زمان بارگیری کشتی‌ها را از ۱۵ روز به ۵ روز کاهش می‌دهد و ظرفیت بارگیری را به بیش از ۱۰ میلیون تن در سال می‌رساند.

او در ادامه افزود: این پروژه که با سرمایه‌گذاری غیرتورمی به ارزش ۱۱ هزار میلیارد تومان در حال اجراست، تا کنون ۱۲ درصد پیشرفت داشته است. فعالیت‌های مختلفی از جمله احداث زیرساخت‌های ریلی، ساخت انبارها، لایروبی، اسکله‌سازی، طراحی حوزه دریایی، و اجرای سازه‌های عمرانی و تجهیزات مکانیزه در دست اجرا هستند.

نادری تأکید کرد: این پروژه نه‌تنها ظرفیت بندر شهید رجایی را افزایش می‌دهد، بلکه با کاهش زمان و هزینه‌های عملیات بندری، تاثیر بسزایی بر صنعت حمل‌ونقل کشور خواهد داشت. همچنین، اثرات مثبت زیست‌محیطی و اقتصادی آن، هزینه‌های سالیانه تحمیلی بر کشور را کاهش می‌دهد و نقشی کلیدی در توسعه لجستیک ملی ایفا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا، با اشاره به اهمیت اجرای پروژه احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی حمل مواد معدنی در بندر شهید رجایی، تأکید کرد: سالانه برای هر ۱۰ میلیون تن باری که از طریق جاده به بندر منتقل می‌شود، خساراتی معادل ۳۸۰۰ میلیارد تومان در زمینه سوخت، تصادفات و آلودگی محیط‌زیست، ۴۰۰۰ میلیارد تومان در تخریب زیرساخت‌ها، و ۲۰۰۰ میلیارد تومان در عدم نفع ناشی از کاهش تجارت به کشور تحمیل می‌شود.

نادری به نقش سرمایه‌گذاران اصلی پروژه اشاره کرد و گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، تجلی، سرمایه‌گذاری امید، معدنی و صنعتی گل‌گهر، گهرزمین و چادرملو، از سرمایه‌گذاران کلیدی این طرح هستند. با حمایت مالی و برنامه‌ریزی دقیق، این شرکت‌ها نقش اساسی در پیشبرد اهداف پروژه ایفا می‌کنند.

وی همچنین از همکاری تخصصی با شرکت‌های مشاوره مهندسی خبر داد و افزود: شرکت‌های مهندسین مشاور سازه‌پردازی ایران، هندسه پارس، طرح‌آفرینان پارس و فراتحقیق سپاهان در حوزه مهندسی و مشاوره در این پروژه با ما همکاری دارند.

نادری تأکید کرد: این پروژه با کاهش خسارات اقتصادی و زیست‌محیطی و افزایش بهره‌وری زیرساخت‌های ریلی و بندری، نقشی کلیدی در تحول صنعت حمل‌ونقل کشور ایفا خواهد کرد.

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو)، با اشاره به اهمیت جنبه‌های زیست‌محیطی پروژه احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی حمل مواد معدنی در بندر شهید رجایی، گفت: در حوزه محیط‌زیست، شرکت‌های مهندسین مشاور بهبودگستر پایدار و زرکشت پایدار بر جنبه‌های زیست‌محیطی این پروژه نظارت دارند تا عملیات اجرایی با حفظ اصول توسعه پایدار پیش برود.

وی افزود: در حوزه ریلی نیز با شرکت گهرترابر سیرجان همکاری می‌کنیم که مسئولیت بهره‌برداری از ۳۰ واگن حمل بار این پروژه را بر عهده دارد. این همکاری گامی اساسی در ارتقای بهره‌وری زیرساخت‌های ریلی کشور است.

نادری ابراز امیدواری کرد : در سال آینده گروه‌های کاری بیشتری به این پروژه ملحق شوند و فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف توسعه یابد.

وی تأکید کرد: این پروژه، یک گام مهم در راستای تلفیق ظرفیت‌های راه‌آهن، بنادر و صنایع معدنی است و با کاهش موانع اجرایی، می‌تواند به دستاوردهای بزرگی برای صنعت کشور منجر شود.

نادری در ادامه، بر اهمیت تعامل بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی در پیشبرد اهداف این طرح تأکید کرد و اجرای موفق آن را یکی از عوامل کلیدی در بهبود زنجیره تأمین و توسعه لجستیک پایدار در ایران دانست.

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو)، با اشاره به ماهیت بین‌رشته‌ای پروژه احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی حمل مواد معدنی در بندر شهید رجایی گفت: این پروژه در منطقه‌ای با چالش‌های فراوان، از جمله تضاد منافع و تعدد ذی‌نفعان، اجرا می‌شود. همین موضوع، افزایش هماهنگی و حذف بوروکراسی اضافی را به یکی از اولویت‌های اصلی ما تبدیل کرده است. تعاملات اخیر، به‌ویژه در هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، به بهبود روند هماهنگی و تسریع اقدامات کمک کرده است.

وی همچنین به فعالیت‌های نوآورانه شرکت هیمکو اشاره کرد و افزود: این شرکت که در پارک علم و فناوری اصفهان مستقر است، در حال برنامه‌ریزی برای تبدیل شدن به یک شرکت دانش‌بنیان است. ما همچنین همکاری‌هایی با شرکت‌های دانش‌بنیان داریم و در تلاش هستیم تا فعالیت‌های مرتبط با پروژه را هرچه بیشتر به این مسیر هدایت کنیم.

نادری توضیح داد که بخش‌های مرتبط با امور عمرانی و ساخت‌وساز پروژه توسط پیمانکاران تخصصی انجام می‌شود، اما در حوزه‌هایی که نیاز به تکنولوژی‌های پیشرفته و رویکردهای دانش‌بنیان وجود دارد، همکاری نزدیکی با شرکت‌های تخصصی دارند و برنامه‌ریزی برای گسترش این تعاملات در دستور کار است.

وی تأکید کرد که این پروژه، نه‌تنها نمونه‌ای از تلاش برای تلفیق ظرفیت‌های علمی و عملیاتی است، بلکه گامی مهم در جهت تبدیل هیمکو به یکی از بازیگران کلیدی در توسعه فناوری و زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور به شمار می‌رود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.