گروه : صنعت،معدن وتجارت
به گزارش خبرنگار تجارت گردان ، مجید تکبیری، رئیس ستاد برگزاری هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، در نشستی با اصحاب رسانه، جزئیات این رویداد مهم تجاری را تشریح کرد.
وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی اقتصادی، گفت: بازرگانی ابزاری بهتر از سیاست برای توسعه دیپلماسی است و دولت چهاردهم نیز دیپلماسی اقتصادی را راهنمای دیپلماسی سیاسی میداند.
تکبیری افزود: در این دوره، همانند دوره گذشته، نمایشگاه در شش گروه کالایی اصلی شامل صنایع غذایی، کشاورزی و صنایع وابسته، دارو، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، ساختمان، خدمات فنی و مهندسی، پتروشیمی، فولاد و صنعت برگزار خواهد شد. برآورد ما حضور بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ شرکت صادراتی در این نمایشگاه است.
وی با اشاره به موفقیتهای دوره گذشته، خاطرنشان کرد: در دوره قبل، حدود ۸۰۰ شرکت صادراتی در نمایشگاه حضور داشتند و بیش از ۲۴۰۰ تاجر و بازرگان از ۹۴ کشور جهان در این رویداد شرکت کردند. همچنین، ۱۲ وزیر صنعت، بازرگانی و تجارت از کشورهای مختلف، یک نخستوزیر و ۱۳ رئیس اتاق بازرگانی در رأس هیئتهای تجاری حضور یافتند. این حضور گسترده در شرایطی که کشور با تنشهای سیاسی و امنیتی مواجه بود، نشاندهنده بیاثر بودن تحریمها و جذابیت بازار تجاری ایران برای دنیاست.
رئیس ستاد برگزاری ایران اکسپو ۲۰۲۴ با اشاره به آمادهسازیهای انجامشده برای این دوره، گفت: برای برگزاری نمایشگاه، یک گروه ۳۰۰ نفره از مترجمان در شش زبان زنده دنیا آموزش دیدهاند. همچنین، بیش از ۴۰۰۰ نشست تجاری در طول پنج روز برگزاری نمایشگاه برنامهریزی شده است که تاکنون بیش از ۸۰۰ مورد از این نشستها به نتیجه رسیده و منجر به مذاکرات ادامهدار و عقد قرارداد شدهاند.
تکبیری اولویتهای این دوره از نمایشگاه را کشورهای همسایه، کشورهای هدف و کشورهای عضو بریکس، شانگهای و اوراسیا عنوان کرد و افزود: پیمانهای تجاری با این کشورها در یک سال گذشته توسط دولتهای قبل و فعلی نهایی شدهاند و هدف اصلی این دوره از نمایشگاه، تقویت روابط تجاری با این کشورهاست.
وی در ادامه به فرآیند جذب تجار و بازرگانان بینالمللی اشاره کرد و گفت: برای جذب تجار، چند گروه از ماهها قبل فعالیت خود را آغاز کردهاند. اولین گروه، رایزنهای بازرگانی سازمان توسعه تجارت هستند که بهعنوان حرفهایترین افراد در شناسایی و جذب تجار در بازارهای هدف عمل میکنند. گروه دوم، وابستههای اقتصادی و سفرای ایران در کشورهای هدف هستند و گروه سوم نیز اتاقهای بازرگانی و اتاقهای مشترک میباشند که در جذب تجار مشارکت میکنند.
تکبیری در پایان با بیان اینکه پیشبینی میشود بین ۹۰ تا ۱۰۰ کشور در این دوره از نمایشگاه شرکت کنند، گفت: برآورد ما حضور بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تاجر و بازرگان است. اگرچه سال گذشته نزدیک به ۳۵۰۰ نفر دعوت شده بودند، اما به دلیل محدودیتهای خدماتی و هتلهای تهران، امسال تمرکز خود را بر کیفیت تجار و افزایش اثربخشی مذاکرات قرار دادهایم.
https://tejaratgardan.ir/?p=335840