
عباس علیآبادی در بازدید از مرکز کنترل و هماهنگی آب تهران با اشاره به پنج سال خشکسالی متوالی در کشور بهویژه استان تهران، گفت: در سالهای اخیر از ذخایر آبی استفاده کردهایم و الان به نقطهای رسیدهایم که وضعیت ذخایر آبی مطلوب نیست و مردم باید همت و در مصرف آب صرفهجویی کنند.
وی با ابراز تاسف از اینکه برخی مشترکان پرمصرف بوده و حق بقیه مردم را نیز مصرف میکنند، افزود: مصرف آب در کشور ما بسیار بالاست و قابل مقایسه با شاخصهای جهانی نیست، بهگونهای که برخی کشورها با بارشهای سه برابر میانگین بارشهای ایران، مصرف آبی کمتر از نصف سرانه مصرف مردم در ایران دارند.
وی یکی از برنامهها برای تامین آب شرب موردنیاز مردم در شرایط موجود را تعدیل فشار شبکههای توزیع به منظور توزیع عادلانه آب و کاهش هدررفت آن در شبکه عنوان و خاطرنشان کرد: ممکن است برخی از شهروندان به دلیل ایجاد تعادل در فشار شبکه، با محدودیتهایی مواجه میشوند که تلاش میکنیم وضعیت بهتری در روزهای آینده ایجاد کنیم.
وزیر نیرو یکی از اقدامهای مهمی را که در حوزه آب در دستورکار قرار دارد، اجرای خط دوم انتقال آب سد طالقان به تهران نام برد و گفت: تلاش میکنیم این پروژه ظرف سه ماه آینده عملیاتی شود اما باید در کنار اقدمهای تامین آب، بارگذاریهای جدید جمعیتی در تهران نیز متوقف شود.
وی از شهرداریهای تهران و سایر شهرهای این استان خواست با توجه به اشباع جمعیتی در تهران، از بارگذاریهای جدید خودداری و جلوگیری کنند، چراکه هماکنون نیز از حد طبیعی جمعیتی در این استان عبور کردهایم و تهران دیگر محل دعوت جمعیت جدید نیست.
وزیر نیرو موثرترین اقدام برای تامین پایدار آب استان تهران و پایتخت در سالهای آینده را همکاری شهروندان در صرفهجویی مناسب و مصرف بهینه آب دانست و افزود: شاید یکی از دلایل بالابودن مصرف، ناشی از اقتصاد نامناسب در حوزه آب است، چراکه تفاوتی بین مردمی که صرفهجویی میکنند در مقایسه با مسرفان نیست و باید کسانی که الگوی مصرف را رعایت میکنند، به نحوی از این رفتار پسندیده منتفع شوند و این صرفهجویی نباید به سود کسانی باشد که رعایت نمیکنند.
علیآبادی اظهار کرد: در این زمینه در حال آمادهسازی برنامهای هستیم که مشترکان صرفهجوی اب از مزایای صرفهجویی بهرهمند شوند و به محض تکمیل این برنامه، جزئیات آن را با مردم در میان خواهیم گذاشت تا مشارکت بیشتری در استفاده بهینه از آب صورت بگیرد.
وزیر نیرو همچنین ضمن بازدید از سامانه ۱۲۲ و مرکز ارتباطات مردمی و GIS شرکت آب و فاضلاب استان تهران، از نزدیک در جریان نحوهپاسخگویی به تماسهای تلفنی مشترکان قرار گرفت و از همکاران این مرکز قدردانی کرد. / ایسنا