×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ربیعی و حریرچی: رسانه‌ها با اخبار جعلی آرامش جامعه را بر هم نزنند

تجارت گردان | ربیعی و حریرچی: رسانه‌ها با اخبار جعلی آرامش جامعه را بر هم نزنند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از شبکه خبر،علی ربیعی در نشست خبری گفت: هیچ کمبودی در زمینه مواد اولیه و تولید مواد ضد عفونی کننده در کشور وجود ندارد و ماسک هم بنا به توصیه وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از این به بعد خرید و فروش نمی‌شود و توزیع آن از طرف مراکز بهداشت و درمان در سراسر کشور انجام خواهد شد.
وی افزود: ستاد مقابله با بیماری کرونا به طور شبانه روزی فعالیت می‌کنند و براساس مصوبه هیأت وزیران و ابلاغ رئیس جمهور کمیسیون‌های مختلفی در این ستاد تشکیل شده که یکی از این کمیسیون‌ها کمیسیون اطلاع رسانی است که مسوولیت آن بر عهده سخنگوی دولت است.
آقای ربیعی با بیان این که افراد نباید با انتشار اخبار جعلی و غیر مسوولانه در فضای مجازی آرامش کشور را بر هم بزنند، گفت: به طور مثال همین امروز منتشر شد که فعالیت تمام فروشگاه ها، مغازه ها، بازار‌ها و داروخانه‌ها تا یکی دو روز آینده به حالت تعلیق در می‌آید بنابر این اگر افراد نیاز به خرید دارند هر چه سریعتر این کار را انجام دهند.
وی افزود: این خبر نمونه‌ای از خبر‌های غیر مسوولانه است که در فضای مجازی منتشر می‌شود، اما مردم ما بدانند که منتشر کنندگان این اخبار جعلی خیرخواه ما نیستند و هدفی جز بر هم زدن آرامش کشور ندارند.

رئیس کمیسیون اطلاع رسانی ستاد مقابله با بیماری کرونا با بیان این که رسانه‌ها همواره میانجی دولت و مردم بودند، گفت: ما نمی‌گوییم اطلاع رسانی را محدود کنیم بلکه باید در این شرایط بیشتر از هر زمان دیگری به مردم اطلاع رسانی کرد، اما بحث ما بر سر اطلاع رسانی درست است و باید اطلاعات درست به مردم داده شود.
آقای ربیعی افزود: در این زمینه اگر کم و کاستی هم هست باید به دولت منتقل شود تا ان شاءالله به زودی اخبار مبنی بر ریشه کن شدن این بیماری در تک تک شهر‌های کشور را به مردم اعلام کنیم.
وی گفت: رسانه‌های جمعی با مواردی از سوداگری برخورد کنند که این یک امر مضموم است که از رنج مردم سوء استفاده کنند.
سخنگوی دولت افزود: ماسکی که در شرایط عادی قیمتش کمتر از ۲ هزار تومان است به قیمت ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود رسانه‌ها می‌توانند در این میان به ما کمک کنند.
آقای ربیعی گفت: ملت ایران فداکاری و از خودگذشتی کادر درمانی و بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را در این شرایط تاریخی فراموش نخواهد کرد سپاس دولت را از کادر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، از نیرو‌های خدماتی تا پرستاران، کارشناسان و پزشکان اعلام می‌کنم.
سخنگوی دولت افزود: از همراهی رسانه‌ها که در این زمینه در کنار مردم و دولت نقادانه، ولی اطمینان بخش برای ایجاد امنیت روانی تلاش خواهند کرد سپاسگزاری می‌کنم.


تست مثبت کرونا برای ۵۹ تا ۶۱ نفر
دبیر ستاد پیشگیری از کرونا گفت: از طریق تست نهایی ویروس کرونا تعداد افراد مبتلایان به این ویروس که تست آن‌ها مثبت تشخیص داده شده بین ۵۹ تا ۶۱ نفر هستند.
ایرج حریرچی در نشست خبری مشترک سخنگوی دولت افزود: تعداد مبتلایان از دیروز تاکنون ۴ نفر افزایش یافته است، افراد مبتلا که تست نهایی روی آن‌ها صورت گرفته و تست آن‌ها مثبت بوده است بین ۵۹ تا ۶۱ نفر هستند که بعد از اتمام این نشست آمار دقیق اعلام می‌شود.
وی گفت: ما هر روز در ساعت ۱۳ به صورت زنده تعداد افرادی که فوت کرده اند و تعداد مبتلایان قطعی به این ویروس را اعلام می‌کنیم.
حریرچی با بیان این که تعداد کسانی که علائمی شبیه آنفلوآنزا یا کرونا دارند از نظر ما مشکوک هستند گفت: برخی رسانه‌های خارجی تعداد افراد فوت شده را با معیار بالایی در نظر می‌گیرند که این طور نیست.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اقدامات صورت گرفته گفت: از زمانی که این بیماری در چین رخ داد اقدامات ما آغاز شد چنانچه در این راستا گروه‌های متخصص آمادگی خود را اعلام کرده اند، مراکز درمانی و بهداشتی برای پیشگیری از این ویروس آماده شد همچنین از لحاظ مطالب آموزشی صورت گرفته است و امیدواریم مشکل به حداقل ممکن برسد.

همکاری رسانه ملی با وزارت بهداشت بسیار خوب است
دبیر ستاد پیشگیری از کرونا گفت: رسانه ملی از لحاظ آگاهی بخشی همکاری بسیار خوبی با وزارت بهداشت درخصوص ویروس کرونا داشته است.
حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نوع لباس پرستاران در بیمارستان‌ها در خصوص ویروس کرونا افزود: نوع لباس‌ها سطح بندی مشخصی دارد و پرستاران با توجه به نوع فعالیت آنها، لباس‌های مختلفی باید بپوشند چنانچه اگر دکتر‌ها در مواجهه با بیمارانی که دچار علائم حاد تنفسی هستند، باید حتماً ماسک خاصی را بزنند.
وی گفت: لباسی که مدنظر بسیاری از مردم قرار گرفته که شبیه لباس فضانوردی است، فقط مخصوص دکتر و پرستاری است که مریض آن‌ها فوت کرده و یا تست ویروس کرونای آن‌ها مثبت اعلام شده است.
دبیر ستاد پیشگیری از کرونا در پاسخ به سوالی دیگری درباره عملکرد رسانه ملی افزود: رسانه ملی از لحاظ آگاهی بخشی عملکرد بسیار خوبی داشته چنانچه صدا و سیما از روز شنبه بسیاری از برنامه‌ها را به این موضوع اختصاص داد و برنامه‌هایی مانند تیتر امشب، گفتگوی ویژه خبری از جمله برنامه‌هایی است که رسانه ملی به موضوع کرونا در آن‌ها پرداخته است.
حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره خاکسپاری افراد فوت شده به دلیل ویروس کرونا گفت: پروتکل این نوع افراد نیز از پیش تعیین شده است. این که در چه نوع تابوتی، در چه عمقی از زمین و این که چه موادی باید روی جسد ریخته شود کاملاً مشخص شده است و پروتکل بهداشت جهانی آن را تعیین کرده و البته اخبار کذبی منتشر شده است درباره نوع خاکسپاری که مردم به این اخبار توجه نکنند. موافق قرنطینه نیستیم
دبیر ستاد پیشگیری از کرونا گفت: ما تصمیمات خود را به دقت محاسبه، آزمایش و تحلیل و پیش بینی می‌کنیم که هر تصمیم چه اثری خواهد گذاشت، با توجه به این موضوع موافق قرنطینه نیستیم.
حریرچی با اشاره به این که با قرنطینه موافق نیستیم، زیرا این موضوع متعلق به جنگ جهانی اول و برای وبا و طاعون است افزود: هم اکنون چینی‌ها نیز از اجرای قرنطینه خیلی رضایت ندارند و قرنطینه هم تبعاتی دارد، اگر در داخل کشور یک شهر فرضی را قرنطینه کنید، افراد داخل آن شهر چکار می‌کنند؟
وی گفت: به طور مثال اگر شهر قم را به طور ممتد ۱۰ روز تعطیل کنیم و همه به مسافرت بروند این بیماری در تمام کشور پخش خواهد شد، اگر تعطیل کنیم می‌گویند حتما دلسوزتریم که همه را تعطیل کرده ایم، این‌ها یک محاسبه اپیدمیولوژیک و بهداشتی است.
دکتر حریرچی افزود: دو شب پیش رسانه‌های خارجی تعداد کشته شدگان را ۱۴ نفر اعلام کردند و به ۵۰ نفر نرسیده بود، ما جواب آن‌ها را نمی‌دهیم، ولی اگر افراد دلسوز داخلی ادعایی دارند باید با یک نامه رسمی و محرمانه به ما اسامی را اعلام کنند و من همین جا اعلام می‌کنم اگر تعداد کشته شده‌ها در قم به دلیل این بیماری متفاوت با آمار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باشد، من استعفا می‌دهم.
وی ادامه داد: ما به آمارمان بسیار اطمینان داریم و به هیچ وجه با این مسایل به دلیل جلوگیری از تشویش اذهان عمومی کوتاه نخواهیم آمد.
دکتر حریرچی افزود: در مورد خراسان و مناطق دیگر ما از طریق علائم بالینی متوجه می‌شویم که این بیمار مشکوک به کرونا هست یا نه؟ اگر در استانی امکان آزمایش وجود نداشته باشد، نمونه را به سرعت به تهران منتقل و آزمایش‌های مربوطه را انجام می‌دهیم. اکنون در ۱۰ استان مستقر شده ایم یا خواهیم شد.

برخی کشور‌های همسایه اصلاً نمی‌توانند تست کرونا بگیرند
دبیر ستاد پیشگیری از کرونا گفت: واقعیت این است که برخی کشور‌های جهان و از جمله سه کشور همسایه ما اصلاً نمی‌توانند تست کرونا بگیرند و به همین دلیل آمار خود را مخفی می‌کنند.
حریرچی افزود: اکثر کشور‌های جهان با سیاست کتمان و مخفی کاری در مقابل ویروس کرونا و شیوع آن عمل می‌کنند و به همین علت، آمار فوتی‌های خود را اعلام نمی‌کنند.
وی گفت: همین دیروز یکی از منابع خبری به صورت رسمی اعلام کرد که یکی از کشور‌های جنوبی ما ۱۸ نفر فوتی به خاطر این ویروس داشته، ولی این آمار اعلام نشده است. مسئولان برای کم گویی نکردن اتفاق نظر دارند
سخنگوی دولت گفت: دولت، رئیس جمهور و همه افراد مسئول در این زمینه علاوه بر وظیفه قانونی، تعهد اخلاقی و انسانی برای کم گویی نکردن از این اتفاق دارند.
علی ربیعی در نشست خبری افزود: هیچ چشم پوشی و کم گویی از اتفاقاتی که رخ داده صورت نمی‌گیرد و مطمئن باشید هر تعداد افرادی که بر اثر این بیماری جانشان را از دست دهند در هر کجا که باشند اعلام خواهد شد.
وی خطاب به خبرنگاران حاضر در این نشست گفت: خواهش می‌کنم از شما که به ما کمک کنید. کرونا یک بیماری جهانی است و در حال تلاش هستند که آن را کنترل کنند و ما هم می‌توانیم و ظرفیت بهداشتی ما هم می‌تواند آن را کنترل کند. سخنگوی دولت گفت: هراس بیش از حد از کرونا، آسیبش از لحاظ روانی جامعه در مقابل با کرونا را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. این تعهد اخلاقی دولت است که وزارت بهداشت که مسئول اعلام آن است دقیق مسایل را بیان خواهد کرد. وی افزود: ما تاکید می‌کنیم که به توصیه‌های وزارت بهداشت عمل شود. وقتی ما پرواز‌ها را بستیم الان شیوع شناسی در حال انجام است. یکی از احتمالات این است که یک بازرگانی در همین دوران بستن پرواز‌ها، دوبار با یک خط هوایی کشوری دیگر این بیماری را انتقال داده است. سخنگوی دولت ادامه داد: بسیاری از کشور‌ها به هیچ عنوان به اندازه ما شفافیت نداشته اند. ما در این زمینه شفاف عمل کردیم، ما در زمان اعلام، متعهدانه اعلام کردیم و همین روند اعلام، هشدار و اطمینان بخشی به خوبی انجام می‌شود. در شرایط بحران، ذخیره سازان و سوداگران مشکل آفرین می‌شوند
دبیر ستاد پیشگیری از کرونا گفت: متأسفانه در برخی شرایط بحرانی دو اتفاق (ذخیره سازی و سوداگری) به وجود می‌آید که مشکل ساز می‌شود.
حریرچی در پاسخ به این سوال که چرا وقتی دولت احتمال می‌داد که کرونا به ایران هم ورود می‌کند تمهیداتی برای ماسک و مواد ضد عفونی کننده در پیش نگرفت؟ گفت: ما درباره ماسک خیلی واضح گفتیم، مردم عادی نیاز به ماسک ندارند فقط مراقبان، پرستاران و پزشکان یا کسانی که درخانه‌های خود از بیماران کرونایی یا آنفولانزایی مراقبت می‌کنند باید ماسک بزنند.
وی تصریح کرد: البته کسانی که دارای علائم حاد مثل آبریزش بینی، سرفه و عطسه هستند هم نیاز به استفاده از ماسک دارند، ما این موضوع را پیش بینی کرده بودیم، اما در این شرایط سخت از برخی‌ها گله داریم.
دبیر ستاد پیشگیری از کرونا گفت: متأسفانه در این شرایط دو حالت پیش می‌آید، یکی سوداگری است یعنی هر کس فکر می‌کرده باید تا به حال سودی عایدش می‌شده که تاکنون نشده است برای رسیدن به سود چندین برابری در ظرف چند مدت کوتاه قیمت‌ها را در این شرایط سخت ۱۰ برابر می‌کند، از دادستان اردبیل تشکر می‌کنم که دو داروخانه را به دلیل افزایش بی رویه ماسک و مواد ضد عفونی کننده پلمب کرد.
آقای دکتر حریرچی خاطر نشان کرد: تصمیم گرفته شده است که ماسک و مواد ضد عفونی کننده را در قم فقط به مراکز پزشکی و خانه به خانه تحویل دهیم.
وی افزود: متأسفانه در حالت دوم در شرایط سخت مردم تمایل به ذخیر سازی پیدا می‌کنند یعنی خرید بیش از مصرف می‌کنند. در بهار پارسال که تحریم‌ها شروع شد برخی داور‌ها در طول یک ماه برای یکسال به فروش رفت و همین باعث شد تا برخی بیماران با مشکل کمبود دارو مواجه شوند.
دبیر ستاد پیشگیری از کرونا تصریح کرد: پس از خرید بیش از اندازه، بسیاری از افراد در فصل پاییز و زمستان به داروخانه‌ها مراجعه می‌کردند و خواستار بازپس گیری آن دارو‌های خاص بودند، زیرا تاریخ مصرف آن داور رو به اتمام بود مسوولان داروخانه هم نمی‌توانستند این کار را انجام دهند، چون مشخص نیست که دارو‌ها چگونه تاکنون نگهداری شده است. این نوع عوامل کار را در شرایط سخت می‌کند.
همچنین ربیعی سخنگوی دولت ادامه داد: توصیه ما به شما این است که حرف‌های آموزشی را که بیشتر صدا و سیما مطرح می‌کند اطلاع رسانی کنید. ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا در منزل درمان می‌شوند
دبیر ستاد پیشگیری از کرونا گفت: ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا نیازی به بستری در بیمارستان ندارند و باید در خانه مراقبت شوند.
حریرچی در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص کم کاری وزارت بهداشت در تامین و ذخیره سازی ماسک و مواد ضد عفونی افزود: ما پیش بینی‌های لازم را در این خصوص کرده بودیم و ماسک و مواد ضد عفونی نیز به میزان کافی در بازار موجود بود، اما متاسفانه به علت سوداگری‌های عده‌ای سودجو و خرید بیش از نیاز و ذخیره سازی این کالا‌ها توسط مردم در منازل با کمبود ماسک و مواد ضد عفونی مواجه شدیم.
وی بابیان اینکه استفاده از ماسک برای همه ضروری نیست گفت: مردم عادی احتیاجی به ماسک ندارند بلکه فقط افرادی که در معرض بیماران قرار دارند و همچنین خانواده‌هایی که از بیمار کرونا در منزل مراقبت می‌کنند باید از ماسک استفاده کنند.
حریرچی افزود: افرادی که علائم آنفلوانزا و سرما خوردگی نظیر عطسه، آبریزش و سرفه دارند باید از ماسک استفاده کنند. سیاست صداقت را انتخاب کرده ایم
دبیر ستاد پیشگیری از بیماری کرونا گفت: ما برای اطلاع رسانی درباره بیماری کرونا سیاست صداقت را انتخاب کرده ایم و اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم دروغ بگوییم.
حریرچی با بیان اینکه برخی از کشور‌ها به دلیل حمایت از گردشگری و تولید ملی خود سیاست کتمان و دروغ را برگزیده اند گفت: به طور مثال در این روز‌ها ۹ گردشگر از سرزمین‌های اشغالی به کره جنوبی سفر کرده اند که هر ۹ نفر مبتلا به کرونا بوده اند، اما هیچ خبری در خصوص بیماری کرونا در اسرائیل منتشر نمی‌شود.
وی با بیان اینکه تا ۱۰، ۱۵ روز آینده انفجار خبری در این زمینه در جهان خواهیم داشت گفت:، زیرا بیشتر از این نمی‌شود واقعیت‌ها را درباره بیماری کرونا مخفی کرد.
معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود:، ولی ما از همان ابتدا سیاست صداقت را انتخاب کرده ایم، زیرا در این شرایط نمی‌توانیم دروغ بگوییم.
حریرچی در توضیح بیشتر گفت: نخست این که افرادی که مبتلا به کرونا هستند و فوت می‌کنند و با شرایط خاص دفن می‌شوند نمی‌توان از دید مردم مخفی کرد، دوم این که ما برای صیانت از همکاران پرستار و پزشک خود باید حقیقت را به آن‌ها بگوییم، چون اگر ابتلاء یک فرد به این بیماری را کتمان کنیم ممکن است باعث سرایت بیماری به همکاران پزشک ما شود. دبیر ستاد پیشگیری از بیماری کرونا گفت: بنابراین نه می‌خواهیم دروغ بگوییم و نه امکان دروغگویی داریم.
خوشبختانه تجهیزات پزشکی ما مثال زدنی است
سخنگوی دولت گفت: خوشبختانه تجهیزات پزشکی ما هم در منطقه و در جهان مثال زدنی است هر چند منکر نقص و کاستی‌ها نیستیم.
علی ربیعی در حاشیه نشست خبری افزود: در مبحث بسته شدن مرز‌ها در رابطه با بیماری کرونا باید بگویم به طور طبیعی این اتفاق در مبادلات مرزی بی تأثیر نبوده است، اما یک گروه از وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عراق سفر کردند و پروتکل‌هایی به امضا رسید تا اطمینان حاصل شود تمام تلاش ما بر این است که مرز‌های کشور باز و مبادلات مرزی انجام شود. وی گفت: در بحث کروناویروس کشور ما صادقانه اعلام کرد و ما بر همین تعهد اخلاقی حرکت خواهیم کرد بدون شک ما نقص و کاستی‌هایی داریم، اما دولت و به ویژه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در شش هفت سال گذشته از جهت تجهیزات و نیروی پزشکی ذخیره سازی خوبی داشته است و بدون شک ما در جهان و به ویژه منطقه کشور ضعیفی نبوده ایم و مثال زدنی هستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.