×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
تکذیب ادعای شیوع بیماری واگیردار در مرغداری‌ها

تجارت گردان | تکذیب ادعای شیوع بیماری واگیردار در مرغداری‌ها

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایانا، علیرضا رفیعی‌پور در رابطه با ادعای شیوع بیماری و تلفات بالا در واحدهای مرغداری اظهار کرد: ادعای شیوع بیماری واگیردار و تلفات بالا در مرغداری‌ها را قویاً تکذیب می‌کنم.

وی افزود: سامانه سیستم یکپارچه جغرافیایی (GIS) به طور مداوم در حال جمـع‌آوری، ذخیره‌سازی و نمایـش داده‌هـای مکانی و زمانی است و تمام فعالیت‌ها و تغییرات در زمینه دام و طیور را رصد و پایش می‌کند.

رفیعی‌پور تأکید کرد: هیچ گزارشی مبنی بر شیوع بیماری واگیردار در مرغداری‌ها توسط این سامانه گزارش نشده است و این تلفات احتمالا موردی و به دلیل مشکلات مدیریتی در برخی از مرغداری‌ها ایجاد شده است.

وی افزود: این سامانه تمام پارامترهای اصلـی اپیدمیولوژی هـر بیمـاری را که تعیین‌کننده بروز، توزیـع و تأثیرات بیماری‌ها باشد، رصد کرده و اطلاعات آن قابل رؤیت است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: این سامانه توانایی شناسایی و نمایش داده‌های مکانی و زمانی بروز بیماری‌های خطرناک مانند نیوکاسل و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در صنعت طیور کشور را دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد با نظرات غیرکارشناسی خود باعث تشویش در کشور می‌شوند، عنوان کرد: واحدهایی که مدعی تلفات بالا به دلیل بیماری هستند، می‌توانند به واحد دامپزشکی مرتبط با واحد تولیدی خود مراجعه کنند تا مسئولان دامپزشکی مربوطه دلایل تلفات را بررسی و به آنها اعلام کنند.

رفیعی‌پور افزود: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور کنترل شده و نسبت به سال گذشته تعداد کانون‌های این بیماری کاهش چشمگیری داشته است.

تهیه فرآورده‌های گوشتی تنها از مراکز تأییدشده دامپزشکی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص شیوع بیماری کرونا در دنیا و انتقال آن از طریق حیوان به انسان خاطرنشان کرد: این ویروس بالغ‌بر ۱۰ سال است که بین انسان و حیوان مشترک بوده و از حیوان به انسان منتقل می‌شده، اما در حال حاضر این ویروس در بدن انسان جهش ژنتیکی داشته و (COVID-۱۹) خطرناک تر از ویروس انتقال‌یافته از حیوان است.

رفیعی پور با اشاره به اینکه مردم به‌منظور رعایت بهداشت و حفظ ایمنی خود،  محصولات و فرآورده‌های گوشتی را از مراکز مجاز و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهیه کنند، اذعان کرد: توصیه ما به مردم این است که همه فرآورده‌های خام دامی، گوشت قرمز، مرغ، سایر ماکیان و همچنین دام و طیور زنده و یا آبزیان را از مراکز مجاز و تأییدشده در شبکه توزیع سازمان دامپزشکی تهیه کنند.

وی تأکید کرد: تمام مراکز مجاز تحت نظر دامپزشکی هستند و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بررسی می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.