به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از روابطعمومی بانک صادرات ایران، رضا صدیق اظهار کرد: بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بانکهای ریشهدار ایران نقش اجتماعی خود را ایفا میکند و حمایتهای لازم از اقشار آسیبدیده از بیماری کرونا و مشتریان را در دستور کار خود قرار داده است. برای مثال در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ تسهیلات مناسبی به شرکتهای دارویی پرداخت کردیم تا بتوانند داروهای مورد نیاز شبکه درمان کشور را تولید کنند.
صدیق افزود: براساس ابلاغیه بانک مرکزی، سهم بانک صادرات از تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی تعیین شده برای حمایت از مشاغل آسیبدیده از کرونا ۹ هزار میلیارد تومان با نرخ ۱۲ درصد است که در حال برنامهریزی هستیم تا با پرداخت آن کمک خوبی به مشاغل آسیبدیده داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه وزارتخانههای مرتبط، دستورالعمل لازمه را در اختیار بانکها قرار خواهند داد، تاکید کرد: پرداخت تسهیلات به شکل مناسب و در کمترین زمان ممکن پرداخت خواهد شد.
قائم مقام بانک صادرات ایران در خصوص مهمترین اقدامات بانک برای مقابله با این بیماری نیز گفت: مدیریت بانک صادرات ایران برنامههای متعددی برای محافظت از همکاران و مشتریان در مقابل بیماری کرونا به کار بسته است که یکی از آنها همگام با سایر بانکها، شیفتبندی حضور همکاران در شعب بود. به این معنا که تا اواخر فروردینماه ۹۹، یکسوم کارکنان به شکل حضوری در شعب مشغول خدمت شدند. همچنین برخی شعب درجه دو، سه و چهار را در بعضی روزها تعطیل کردیم تا همه شعب درگیر نباشند. به خانمهای همکاری که فرزند کوچک زیر ۱۲ سال دارند هم مرخصی دوهفتهای دادیم و از سایر همکاران خواستیم که جای آنها را پر کنند.
رضا صدیق تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر حدود ۹۲ درصد تراکنشها در خارج از شعب و با استفاده از ابزارهای الکترونیک یا خودپردازها انجام میشود و فقط هشت درصد تراکنشها در داخل شعبه انجام میگیرد، برنامهریزی برای کاهش این هشت درصد نیز داریم که فشار زیادی به کارکنان حاضر در شعب وارد نیاید. ضمن اینکه تعطیلات فروردینماه باعث شد مشتریان کمتری مراجعه کنند. البته در کنار این موارد، به حوزهها اعلام کردیم اگر شعبهای با کمبود نیرو مواجه شد، از سایر شعب تأمین خواهیم کرد، بنابراین با مشکل خاصی روبهرو نشدیم.
وی در خصوص توجه بانک به دستورالعمل بانک مرکزی برای تعویق سه ماهه اقساط نیز افزود: ما به همه شعب اعلام کردیم که از گرفتن اقساط خودداری کنند و اگر مشتریها برای پرداخت تسهیلات اقدام نکردند، پیگیر نشوند و اگر مراجعه حضوری داشتند اما از تنفس سهماهه بیاطلاع بودند، به آنها توضیح داده شود که میتوانند سه ماه دیگر اقساطشان را پرداخت کنند.
عضو هیئتمدیره بانک صادرات ایران همچنین در مورد بهرهمندی از بانکداری الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین راهها برای جلوگیری از حضور مردم در شعب و کاهش ابتلا به شیوع ویروس کرونا گفت: یکی از اقدامات مناسبی که انجام شد، رونمایی از کیف پول الکترونیک بود. به این طریق نیاز به استفاده از کارت عابربانک از بین میرود و با گوشی موبایل هم میتوان پرداختها را انجام داد. برای ارائه این خدمت، همکاران ما در بانک صادرات در ایام تعطیلات نوروز تلاش شبانهروزی از خود نشان دادند و در زمان خیلی کوتاهی آن را به بهرهبرداری رساندند به نحوی که برای برخیها به سرانجام رسیدن این پروژه در مدتزمان محدود قابل تصور نبود. این نرمافزار روی دستگاههای پوز نصب میشود و نیاز به استفاده از کارتها را که خود یکی از منشأهای انتقال ویروس هستند، از بین میبرد.
صدیق با تسلیت به خانوادههای همکاران بانکی درگذشته بر اثر بیماری کرونا، اظهار کرد: ما برای حمایت از همکارانمان تلاش کردیم به اندازه کافی ماسک، مواد شوینده و دستکش در اختیار شعب قرار دهیم. انواع و اقسام خدمات الکترونیک را هم فعال کردیم که با توجه به آنها نیاز به حضور مشتریان در شعب نباشد تا زنجیره انتقال ویروس تا جای ممکن قطع شود. تمام خدمات مهم و اصلی بانکی روی نرمافزارهای بانک صادرات قابل انجام است و این مسئله هم به نفع مردم و هم به نفع بانک است. ضمن اینکه برخی از کارها میتواند به آینده موکول شود. امیدواریم بهزودی شاهد کنترل بیماری کرونا باشیم.