به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، عبدالوهاب شُهلیبُر، سرپرست دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید در گفتوگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تلاش این دفتر برای تبدیلشهرهای جدید به بستری با شرایط زندگی بهتر نسبتبه شهرهای شلوغ، خبر داد و گفت: بدون شک برای رسیدن به این مهم باید از ابتدای فرآیند احداث و توسعه شهرها علاوه بر توجه به بعد فیزیکی و کالبدی بهطور همزمان به جنبه اجتماعی آن نیز توجه کرده و شرح خدمات و طرحها و برنامهها را به گونهای تهیه و تدوین کنیم تا ما را به این سمت سوق دهند.
او افزود: ما باید به این نکته توجه کنیم که شهر یک موجود اجتماعی پویا محسوب شده و باید بتواند در روند توسعهاش، کیفیتی از زندگی اجتماعی را برای شهروندان خود شکل دهد تا آنها قادر به تعامل برای فرهنگسازی باشند. در حقیقت شهرها فراتر از مجموعهای از خیابانها و مجتمعهای مسکونی هستند و برگزاری رویدادهای فرهنگی و اجتماعی میتواند در تحقق این امر بسیار تأثیرگذار باشد.
مسئولیت اجتماعی شرکتی از دستورکارهای مهم شهرهای جدید
سرپرست دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید، مسئولیت اجتماعی شرکتی را یکی از دستورکارهای مهم این دفتر در سطح شهرهای جدید اعلام کرد و افزود: این دستورکار نگاه کیفیتری را نسبتبه عملکرد شرکتها در بر دارد؛ به گونهای که تمامی بخشها اعم از دولتی و خصوصی را موظف میکند علاوه بر تمرکز روی توسعه اقتصادی و افزایش سود و سرمایه، نسبتبه مداخلات شهری خود نیز نگاه مسئولانهتری داشته باشند.
به گفته او، مسئولیت اجتماعی شرکتی با تمرکز بر چهار حوزه، محیط زیست، جامعه، مشتریان و کارکنان تلاش میکند، اقدامات اجرایی شرکتها را ضمن حفظ و توسعه فضاهای سبز و جلوگیری از تخریب و آسیب به آن، براساس احترام به فرهنگ و ارزشهای شهروندان، ایجاد همافزایی و همبستگی اجتماعی، جلوگیری از ضرر و زیاندهی مشتریان و پیمانکاران و همچنین شایستهسالاری و ایجاد فضای کار استاندارد برای کارکنان تنظیم و به مرحله اجرا برساند.
خدماترسانی اجتماعی در بحران کرونا
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به شیوع و همهگیری بیماری کرونا بیان کرد: شهروندان شهرهای جدید نیز همانند سایر مردم در این شرایط دچار بحران و نگرانی شدند؛ دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت با توجه به ضوابط چهارگانه مسئولیت اجتماعی شرکتی و ابلاغ مدیرعامل این شرکت، برنامهای را از ردیف کمکهای اجتماعی شرکت عمران در خصوص مدیریت بحران کرونا تعریف و به شهرها ابلاغ کرد.
شهلیبر ادامه داد: این برنامه نیز در چهار بخش شرکت و کارکنان، شهروندان و فضای شهری، پیمانکاران و محیطهای کارگاهی و همچنین برگزاری برنامههای خلاقانه، تدوین و در نهایت به انجام اموری اعم از ضدعفونی کردن فضاهای ساختمانهای اداری، سرویس بهداشتی و آبدارخانه، ارائه بستههای بهداشتی به کارکنان، طرح موضوع دورکاری برای همکارانی که در معرض خطر بودند، استقرار پزشک و تبسنجی در ورودی شرکتها، ضدعفونی فضاهای شهری و ماشینهای ورودی به شهر، آموزش شهروندان از طریق نصب بنر و بروشورهای آموزشی، گندزدایی معابر و محلات، تعریف سیستم غیرحضوری برای پیگیری امور جاری شهروندان و ارباب رجوع، تهیه بستههای بهداشتی و توزیع بین مردم، آگاهسازی و نظارت رعایت پروتکلهای بهداشتی در محیطهای کارگاهی، برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی برای پیمانکاران و توزیع بستههای بهداشتی بین کارگران با نظارت شرکت عمران منجر شد که طی یک گزارش کامل به وزیر محترم راه و شهرسازی نیز ارائه گردید.
او در پایان اجرای برنامه های خلاقانه برای شهروندان در زمان قرنطینه را یکی دیگر از اقدامات این دفتر در سطح شهرهای جدید در زمان شیوع بیماری مذکور اعلام کرد و افزود: این اقدام در راستای افزایش سلامت و نشاط اجتماعی انجام شد که هر شهر متناسب به مسائل خود، برنامهای را طراحی و باعث کیفیتبخشی به اوقات فراغت شهروندان شد.
کتابچه اقدامات شرکتهای عمران شهرهای جدید را اینجا ببینید.