به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، مجید باقری، قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش در نشست خبری با رسانهها در خصوص اظهار داشت: در سال جدید موفق شدیم صدهزارمین خودرو سایپا را در سال ۹۹ تولید کنیم. به پشتوانه همین تولید خوب در این مدت با وجود مشکلات تحریم و کرونا، تاکنون نسبت به سال گذشته توانستیم ۵۵ درصد خودروی بیشتر فاکتور کنیم. این رقم معادل ۱۰ برابر خودروهایی است که در برنامه فروش فوقالعاده داشتیم.
او ادامه داد: مردم خیالشان راحت باشد که تولید روال خوبی دارد و استمرار خواهد داشت. اگر بازدید از خطوط تولید داشته باشید، ۳ نیمه شب با ۳ بعدازظهر خطوط ما فعال است و کارگران ما شبانهروز تلاش میکنند.
وی با اشاره به اینکه در این بازه مشکلات زیادی داشتیم اما صد هزار خودرو تولید کردیم، گفت: ارزشمندترین سرمایه ما منابع انسانی است. صیانت از سلامتی آنها برای ما جدی است. در ابتدای سال یک هفته بعد، تولید را شروع کردیم و فاصله تجهیزات را تغییر دادیم که در عین تولید کارگران فاصله کافی را داشته باشند.
باقری تصریح کرد: بر اساس بررسیهای مرکز مطالعات و تحقیقات سایپا نیاز واقعی بازار خودرو بیشتر از یک میلیون خودرو نیست. آنچه در این روزها باعث التهابات در بازار خودرو بود، محصول نیاز کاذب است و به سایر مولفههای اقتصادی کشور باز میگردد.
وی با اشاره به اینکه سایپا امسال وارد یک جراحی بسیار بزرگ میشود و سبد محصولات خود را تغییر میدهد، گفت: از سال گذشته مکانیزم خارج کردن خودروی پراید از سبد محصولات سایپا مورد تاکید قرار گرفت؛ دو خودرو پراید را از مدار تولید خارج کردیم و در آینده نزدیک با انجام کامل تعهداتمان به مشتریان، مراسم خداحافظی با پراید را برگزار میکنیم.
وی افزود: ما اعتقاد داریم که باید سبد محصولاتمان را به روز کنیم. یکی از نمونههای آن خودروی شاهین است که مراسم پیش فروش آن اعلام شد. بنابراین حدود ۶۰ هزار نفر اعلام علاقه مندی برای ثبت نام شاهین کردهاند.
باقری تصریح کرد: این مسئله مبین دو نکته است که مردم به برند سایپا اعتماد پیدا کردهاند و رویکرد مدیریت سایپا مورد تایید مردم است. باید پراید را که استانداردهای کافی نداشت از مدار تولید خارج میکردیم.
وی افزود: حدود ۳۰ هزار خودرو پراید ۱۳۱ تولید کردیم و به قیمت ۳۸ میلیون توزیع کردیم و حدود ۲۰ هزار تا تعهد داریم که باید تولید کنیم. پس از این اتفاق مراسم خداحافظی با پراید و خارج کردن این خودرو از خط تولید را میگیریم. در این مدت هیچ تعهد جدیدی برای پراید ایجاد نمیکنیم.
باقری با اشاره به اینکه ظرفیت تولید سایر محصولاتمان را بیشتر میکنیم که بتوانیم نیاز بازار را پوشش بدهیم، گفت: سایپا دو جراحی و تحول بزرگ را در پیش میگیرد و با دو چالش در نظام برنامه ریزی فروش مواجه است. ما میراثدار اتوخدمات سایپا بودیم که ۱۲۰ هزار متقاضی داشت که از مکانیزم قراردادهای خودرویی استفاده شده بود و مشکلاتی برای ما ایجاد کرده بود که باید تعهدات آن را برآورده میکردیم. علیرغم اینکه تحریم به ما فشار آورد و تولید به هفتصد دستگاه در روز رسید و در کنار آن ۱۲۰ هزار تعهد به ما تحمیل شد. خوشبختانه ما موفق شدیم این موضوع را ساماندهی کنیم و نود درصد خودرو در مرحله دریافت هستند یا آن را دریافت کردهاند.
باقری با اشاره به اینکه چالش دیگر، بد عهدی شرکای تجاری ما علیرغم قراردادها و وعدهها بوده است که یکباره خلف وعده کردند، تصریح کرد: ما ۴۹ هزار تعهد اینگونه داشتیم و مجبور شدیم از مدلهای تبدیلی استفاده کنیم. ۱۵۰ هزار تعهد تبدیلی هم داشتیم. حدود ۶۰ درصد رنو و برلیانس برای تعهدات تبدیلی موافقت کردند و خودروها را تبدیل کردند.
وی افزود: ما مدتی از ایفای تعهداتمان منحرف شدیم و در برخی موارد شرمنده مردم شدیم. البته خبر خوب این است که چالش ها را پشت سر گذاشتیم. جمع تعهدات معوق ما تا شهریور ماه کمتر از ۱۵۰ هزار خودرو خواهد بود. فقط دو محصول از بیست محصول در معوقات باقی میمانند.
قایم مقام مدیرعامل سایپا گفت: شرکت خودروسازی سایپا تلاش دارد در برهههای زمانی مسئولیت اجتماعی ایفا کند. سایپا در زمان ابتدای کرونا تمهیدات خاصی را اتخاذ کرد. یکی از سایتهای ما تولیدی ماسک تولید کرد و در بخشی دیگر نیز مواد ضدعفونی تولید کردیم.
وی تصریح کرد: ما در این مدت نظام پاسخگوییبه مردم را به شدت ارتقا دادیم. مرکز تماس خدمات سایپا، ۲ میلیون پاسخگویی به صورت ۲۴ ساعته داشته است که امسال به هفتصد هزار پاسخگویی تلفنی رسیده است. طی همین تلاشها ۸ نفر از پرسنل اداره مشتریان تلفنی کرونا گرفتند و یکی از پرسنل متاسفانه خانواده خود را از دست داد.
باقری بیان کرد: شاهین موفق شده استانداردهای ایمنی خودرو را تامین کند. ماسایپا شاهین را نیمه دوم سال به بازار عرضه میکند. در واقع دی ماه شروع عرضه است. و بعد از شاهین در نظر داریم که کراساُور را عرضه کنیم.
وی درباره گیربکس اتومات گفت: به این تکنولوژی توجه ویژهای داریم و روی شاهین نیز جایگزین خواهد شد. تاکنون نیز ستاد عالی راهبری خدمات پس از فروش تشکیل شده و مسائل آن احصا شده است. ما توانایی تولید گیربکس اتومات را داریم و این کانسپت یک سرفصل جدی برای ما است.
باقری تصریح کرد: ما خیال همه را راحت کردیم و پراید را از مدار تولید خارج کردیم. سراغ خودروهای جدیدتر میرویم و البته تیبا رل به عنوان ارزان قیمتترین محصولات حفظ میکنیم. اخیرا پیشنهاد تاکسیرانی برای استفاده از تیبا برای ناوگان حمل و نقل مطرح شده است که به علت کم مصرف بودن مزیتهایی دارد. ما روی این پیشنهاد فکر میکنیم.
وی ادامه داد: در طرح پیشفروشی یک میلیون خودرو ثبت نام کردند که ۱۰ هزار نفر منتخب شدند.ده درصد هم لیست رزرو داشتیم. حتی با اینکه برای جاماندگان تمهیداتی در نظر گرفته بودیم، از این بین فقط ۸۰ درصد تکمیل وجه کردند.
باقری تاکید کرد: ما سعی کردیم عدالت در بین مصرف کنندگان را رعایت کنیم. از بین راههای مختلف مکانیزم قرعه کشی انتخاب شد. در عین حال پیش شرطهایی مثل داشتن گواهینامه، پلاک فعال و… برای توزیع خودرو بین مصرفکنندگان واقعی در نظر گرفتیم. امیدواریم شکاف قیمت کاذب از بین برود. به هر حال رسالت ما این است که تولیدمان را بالا ببریم.
وی در خصوص بدهی خودروسازیها به قطعهسازان گفت: در سال گذشته دو خودروساز بزرگ کشور، زیان انباشتهای معادل بالای چهل هزار میلیارد تومان داشتند. سایپا تلاش کرد تا در مجمع تجدید ارزیابی مباحث را بررسی کند. همچنین قابلیت اخذ تسهیلات از شبکه بانکی به ما کمک کرد تا بتوانیم بدهی به زنجیره تامین را کاهش دهیم.
وی با اشاره به اینکه پلیس به ما قول داد تا با رصد برندگان خودرو جلوی دلالی را بگیرد، گفت: به این ترتیب در واقع خودروها یک سال در رهن خواهد بود تا خودرو به دست مصرفکننده واقعی برسد.
وی با اشاره به به خودرو کراسآور اظهار داشت: نام این خودرو هنوز قطعی نشده است و سایپا در نظر دارد تا پروژه برای بهار ۱۴۰۰ تکمیل شود.