×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | افتتاح ۴۴ طرح در ۱۴ استان

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از صدا و سیما، آقای رضا اردکانیان در مراسم افتتاح پروژه‌های وزارت نیرو در استان هرمزگان از طریق ویدئو کنفرانس افزود: در پویش هر هفته الف- ب- ایران، همیشه با قطار حرکت می‌کردیم، اما این بار با کشتی در سواحل خلیج فارس و دریای عمان لنگر خواهیم انداخت.
وی اضافه کرد: این هفته قبل از سفر به هرمزگان، در استان تهران طرح‌های مهمی را به بهره برداری رساندیم و در شهر پیشوا در جنوب شرق استان تهران، با استفاده از آب سد ماملو، آب گوارا و با کیفیت را به این منطقه رساندیم و همچنین دو واحد تصفیه خانه بزرگ فاضلاب در جنوب تهران، با سرمایه گذاری ۶۸۰ میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت آب و فاضلاب اجرایی و آغاز شد.وزیر نیرو گفت: با بهره برداری از ۴۴ طرح تکمیل شده در سال جاری, ۲۰۹ طرح دیگر با سرمایه گذاری ۳۶ هزار میلیارد تومان را تا پایان سال به بهره برداری خواهیم رساند.
وی افزود: این برنامه‌ها حاکی از سیر طبیعی فعالیت‌های اقتصادی کشور، تمرکز مدیران و دست اندرکاران بر کار اجرایی خود، و همچنین حاکی از عدم اتکای صد در صدی به صادرات روزانه نفت است؛ البته همراهی مردم و به ویژه فعالان بخش خصوصی در سال جهش تولید، به اتمام این طرح‌ها کمک خواهد کرد.وزیر نیرو ادامه داد: امروز در استان هرمزگان، پروژه‌های بزرگی را در بخش آب و برق با دستور و اعلام شخص رئیس جمهور افتتاح خواهیم کرد که از جمله این پروژه‌ها در بخش برق، واحد یک بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی قشم است به ظرفیت ۱۷۵ مگاوات و با سرمایه گذاری بخش خصوصی که همزمان تولید آب شیرین هم خواهد داشت.
وی گفت: سیستم آب شیرین کن با خروجی همین نیروگاه در این واحد کار می‌کند و همچنین افزایش توان نیروگاه بندر عباس به ظرفیت ۱۱۵ مگاوات را داشتیم که در مجموع در استان هرمزگان ۲۹۰ مگاوات به ظرفیت استان اضافه شده است.
آقای اردکانیان افزود: در بخش برق، ۱۴ طرح انتقال توزیع از مناطق مختلف استان به ویژه بخش توزیع به بهره برداری خواهد رسید ضمن اینکه امروز نخستین بانوی مدیر عامل در صنعت آب و برق کار خود را در استان هرمزگان شروع کرد و ایشان اولین مدیر عامل شرکت توزیع برق در کشور خواهد بود.
وزیر نیرو گفت: علاوه بر بخش برق، در بخش آب نیز، امروز ۲۰ هزار متر مکعب از آب شیرین کن بزرگ ۱۰۰ هزار متر مکعبی در شبانه روز بندرعباس، افتتاح می‌شود؛ در بندرعباس مصرف آب حدود ۳۱۰۰ لیتر بر ثانیه است که از آب شیرین کن‌های سد‌های میناب و سرنی، برای این حجم استفاده می‌شود.وی افزود: با استفاده از این آب شیرین کن ها، نیاز شهر بندرعباس و شهر خمیر تامین خواهد شد و آب با کیفیت به مردم خواهد رسید.
آقای اردکانیان گفت: همچنین امروز طرح‌هایی در میناب و شمیل افتتاح می‌شود که حدود ۵۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای و ۲ هزار هکتار اراضی شهرستان میناب مشروب خواهد شد ضمن اینکه این طرح‌ها برای بیش از ۵ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.
وی افزود: همچنین امروز در بشاگرد و روستا‌های اطراف، طرح تامین آب داریم که از سد جگین افتتاح خواهد شد.

تمهیدات ویژه وزارت نیرو برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نمک‌زدایی آب دریا
معاون آب و آبفای وزیر نیرو، از تمهیدات ویژه وزارت نیرو برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نمک‌زدایی و شیرین‌سازی آب دریا در کشور خبر داد.
آقای قاسم تقی‌زاده خامسی در آیین بهره‌برداری از ۲۰ طرح صنعت آب و برق استان هرمزگان در چارچوب دوازدهمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران که با حضور رئیس جمهوری و به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، گفت: برای کسانی که در شیرین‌سازی آب دریا برای مصارف صنعت و شرب سرمایه‌گذاری کنند تمهیدات ویژه‌ای را دیده‌ایم و خیلی سریع به آن‌ها مجوز می‌دهیم که خودشان مطالعه کرده، کارهایش را انجام دهند و سرمایه‌گذاری کنند.
وی افزود: با پیشرفته شدن فناوری آب شیرین‌کن‌ها در جهان، کشور‌ها تامین آب شرب و صنعت خود را به تدریج به سمت استفاده از آب دریا پیش می‌برند و دلیل آن این است که هم آب با کیفیت‌تر و هم دسترسی به آن آسان‌تر است.
تقی‌زاده خامسی با اشاره به بهره‌برداری از مرحله دوم آب شیرین‌کن بندرعباس گفت: ای. سی آب خروجی در اینجا ۵۰۰ است و با بهترین آب‌های کشور رقابت می‌کند. این تصفیه‌خانه در ۴ مرحله قرار است انجام شود که مرحله یک آن در سال‌های گذشته در همین دولت افتتاح شده و امروز مرحله دوم آن افتتاح می‌شود که ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز ظرفیت دارد و در واقع می‌تواند آب بندرعباس را دو برابر شیرین کند.
وی اضافه کرد: اکنون حدود ۷۰ میلیون متر مکعب آب از سد‌های میناب و شمیل و نیان منتقل می‌شود و این آب می‌تواند نمک آب را بسیار کاهش دهد و ترکیب این آب و آب سد‌های میناب و شمیل می‌تواند در افق آینده، آب بندرعباس را با کیفیت، پایدار و تامین کند.معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: حدود ۲۰۴ میلیون دلار در این طرح سرمایه گذاری می‌شود که افتتاح فاز امروز آن حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه به دنبال داشته است.
تقی زاده خامسی افزود: پیمانکار، تجهیزات دو مرحله دیگر را تقریبا” به محل انتقال داده و ۱۰ درصد آن باقی مانده است و این قول را گرفتیم که تا پایان سال این دو مرحله هم به نتیجه برسد.
وی گفت: دو طرح دیگر هم امروز در بندرعباس به بهره‌برداری می‌رسد که یکی آبرسانی به مجتمع گلخانه‌ای ۵۰۰ هکتاری میناب است که از سد شمیل و نیان و شبکه آن، آبرسانی شده است. در اینجا برای ۵ هزار نفر شغل مستقیم ایجاد خواهد شد. طرح دیگر هم آبرسانی به شهرک صنعتی میناب است که به اتمام رسیده است. مجموعا در این دو طرح ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو در پاسخ به سئوال رئیس جمهور، قیمت هر متر مکعب آب که از سرمایه‌گذار در قالب این سامانه خریداری می‌شود را ۱۰۸۰ تومان اعلام کرد و افزود: این آب برای صنعت قابل عرضه است و اگر قرار باشد از راه دور آب را انتقال دهیم و سرمایه گذاری کنیم، استفاده از آب دریا مقرون به صرفه است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.