×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۱۶ آبان , ۱۴۰۳
به دنبال پایداری منابع هستیم

معاونت بیمه‌ای سازمان برای حمایت و پشتیبانی از مشاغل رسمی، بنگاه‌های تولیدی، کارفرمایان و کارگران تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟
از جمله اقدامات این معاونت امهال ۲۰ درصد حق ‌بیمه سهم کارفرمایی کارگاه‌های آسیب‌پذیر از ویروس کرونا برای صنوف شغلی ده‌گانه، اجرای بخشنامه ۱۷ بندی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع بسته حمایتی سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای رونق تولید در سال ۹۸ و تداوم آن در سال جاری و تفویض اختیار تقسیط بدهی کارفرمایان به ادارات‌کل استان‌ها و تقسیط بدهی کارفرمایانی که توان پرداخت بدهی‌های معوقه را به صورت یکجا نداشته، به میزان ۴۵ قسط بوده است. البته ما همزمان اقداماتی مانند حذف تمدید اعتبار دفترچه‌های درمانی بیمه‌شدگان را در دستور کار قرار دادیم که منجر به کاهش ۳۸ میلیون‌بار مراجعه به شعب و کارگزاری‌ها شد. همچنین نام‌نویسی غیرحضوری بیمه‌شدگان اجباری مشمول قانون تأمین‌اجتماعی از طریق کارفرما، پرداخت علی‌الحساب غرامت دستمزد ایام استراحت پزشکی بیمه‌شدگان صرفا با ارائه نسخه تجویز پزشک و بدون معرفی بیمه‌‌شده به مراجع پزشکی برای تایید استراحت نیز از جمله برنامه‌های انجام شده طی این مدت بوده است. در کنار این‌ها، ما با ارائه خدمات به فرزندان ذکور بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران با ارائه کارت دانشجویی دارای اعتبار یا برنامه هفتگی و زمان‌بندی آموزشی در ترم دوم سال تحصیلی ۱۳۹۹‏‏-۱۳۹۸ به جای گواهی اشتغال به تحصیل و نیز اخذ صورت‌مزد و حقوق افراد شاغل در اجرای پروژه‌های مربوط به پیمانکاران طرح‌های عمرانی بدون مراجعه مقاطعه‌کار به شعب سازمان تلاش کردیم تا به نحو ممکن از مشاغل، بنگاه‌های تولیدی، کارفرمایان و کارگران حمایت و پشتیبانی کنیم. همچنین لغو جلسات هیات‌های بدوی و تجدیدنظر تشخیص مطالبات از تاریخ دوم اسفند‌ماه سال گذشته و رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با هدف جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، تمدید مهلت پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری،باربران، بیمه خادمان مساجد، قالیبافان و بیمه‌شدگان توافقی تا پایان اردیبهشت سال جاری، حذف انجام معاینات پزشکی در بدو قرارداد بیمه‌شدگان خاص تا پایان تاریخ مذکور و نیز پرداخت ایام بیکاری به کارگرانی که به دلیل شیوع بیماری کرونا بیکار شده‌اند به مبلغ ۵۸۷ میلیارد تومان (لغایت پایان فروردین) از دیگر اقدامات ما بوده است.

با توجه به اینکه سال جاری به «سال جهش تولید» نامگذاری شده برنامه‌های شما برای رونق تولید و تسهیل و بهبود فضای کسب‌وکار چه بوده است؟
ما به این منظور طرح مشوق بیمه‌ای سهم کارفرما برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بر اساس ماده (۷۱) برنامه ششم توسعه را اجرایی کرده‌ایم. همچنین اجرای تصویب‌نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر بازرسی از دفاتر قانونی کارفرمایان بخش خصوصی صرفا در آخرین سال مالی را نیز تمدید کرده‌ایم. در کنار اینها تعدیل ضرایب حق بیمه قراردادهای حمل‌ونقل مواد نفتی، تعدیل حق بیمه قراردادهای حمل بار و مسافر از ۷ درصد به ترتیب ۴ درصد و ۵ درصد و ابلاغ بخشنامه مربوط به صدور مفاصا‌حساب قراردادهای منعقده حوزه فناوری اطلاعات بدون اعمال هرگونه ضریب حق بیمه و دریافت حق بیمه بر اساس لیست‌های ارسالی و بازرسی دفاتر قانونی را اجرایی کرده‌ایم که امیدواریم این اقدامات موجب تسهیل و بهبود فضای کسب‌وکار و رونق تولید شود. همچنین برای تمرکز لیست و پرداخت‌های حق بیمه کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان، صدور مفاصا‌حساب قراردادهای منعقده شرکت‌های مزبور بدون اعمال هرگونه ضریب حق بیمه و بر اساس لیست‌های ارسالی و بازرسی دفاتر قانونی شعبی تخصصی را نیز اختصاص داده‌ایم.
این را هم بگویم که معاونت بیمه‌ای سازمان برای اجرای سیاست‌های ۱۳گانه اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، موضوع برقراری حمایت‌های موثر از بیکاران برای افزایش توانمندی‌های آنان در جهت دسترسی آنها به اشتغال پایدار، اقدام به پرداخت ۷۲ هزار میلیارد ریال به بیش از ۲۴۲ هزار نفر مقرری بیمه بیکاری به‌ صورت ماهانه کرده است.

همان‌طور که مستحضرید با کاهش ضریب پشتیبانی، سازمان تأمین‌اجتماعی شاید بیش از گذشته به تعمیم و گسترش پوشش‌های بیمه‌ای جدید بر اساس تغییرات ساختار بازار کار نیاز دارد. در این خصوص در معاونت بیمه‌ای سازمان چه اقداماتی انجام شده است؟
به نکته خوبی اشاره کردید. ما با شناسایی گروه‌های فاقد پوشش از طریق انعقاد قرارداد توافقی با مراجع و نهادهای ذی‌ربط، پوشش بیمه‌ای جدید در برخی گروه‌ها را ایجاد کردیم که از این جمله می‌توان از گسترش پوشش بیمه‌ای به اعضای شرکت خدمات خودرو رفاه ایرانیان، سازمان نظام مهندسی معدن، نظام مهندسی ساختمان، فعالان حوزه رسانه و مطبوعات، راکبان و نمایندگی‌های پیک موتوری، دانشجویان دانشگاه، وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه اشاره کرد.

سازمان تأمین‌اجتماعی در بسیاری از حوزه‌های فعالیتی خود با سایر ارگان‌ها و نهادها در تعامل و به عبارتی ناچار به همکاری است. تعامل و گفتمان شما با نهادهای بالادستی و مراجع فرا‌سازمانی در راستای تبیین و پیاده‌سازی امور بیمه‌های اجتماعی چگونه است؟
همان‌طور که اشاره کردید ما از طریق تعامل و گفتمان به منظور تبیین و پیاده‌سازی امور بیمه‌های اجتماعی با بسیاری از نهادهای بالادستی در ارتباط هستیم و در پی نشست‌ها و گفت‌وگوهایی که داشته‌ایم تفاهمنامه‌های زیادی به امضای طرفین رسیده است. مثلا تهیه تفاهمنامه تبادل اطلاعات بین سازمان و سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای یکی از تبصره‌های ماده   (169) قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین تهیه پیش‌نویس مصوبه هیات وزیران مبنی بر درخواست اطلاعات از سازمان امور مالیاتی موضوع تبصره «۴» همان ماده یکی از اقدامات موفقیت‌آمیز ما بوده است. همچنین ما با وزارتخانه‎ها و مراجع مرتبط کشور پیرامون حق ‌بیمه «قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی منعقده بین دانشگاه‌ها، مراکز علمی، آموزشی» و نیز قراردادهای منعقده موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان و قراردادهای انفورماتیک شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با موضوع عدم اعمال ضریب حق بیمه قرارداد انعقاد چندین تفاهمنامه داشته‌ایم. از دیگر تفاهمنامه‌های منعقده می‌توان به انعقاد تفاهمنامه‎هایی با جامعه حسابداران رسمی ایران برای تسهیل و تسریع در امور بازرسی دفاتر قانونی و جلب رضایت کارفرمایان، انعقاد تفاهمنامه با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در خصوص تبیین عوارض مشمول کسر حق بیمه و ایجاد وحدت‌رویه بین واحدهای اجرایی سازمان و مراجع صدور پروانه، انعقاد توافقنامه سازمان با وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص اسناد خزانه، انعقاد تفاهمنامه با سازمان اوقاف و امور خیریه درخصوص نحوه بیمه‌پردازی خادمان مساجد و تفاهم با سازمان شهرداری‌ها و دهداری‎های سراسر کشور بابت ساماندهی و پوشش بیمه رانندگان درون‌شهری اشاره کرد.

«پایداری منابع سازمانی» همواره از کلیدواژه‌های پرتکرار در سخنان مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی بوده است. در این خصوص در معاونت بیمه‌ای سازمان چه اقداماتی صورت گرفته است؟
ما به منظور بسترسازی و فراهم کردن زمینه برای پایدارسازی منابع سازمان، اقدام به شناسایی ۳ میلیون و ۳۱۰ هزار رکورد دارای همپوشانی بیمه‌ای با سازمان بیمه سلامت و ابطال بیش از ۲۰۰ هزار دفترچه درمان سازمان کرده‌ایم. همچنین امکان انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه‌‌دار همزمان با دریافت مستمری بازماندگان برای فرزندان اناث و نیز امکان استفاده از خدمات بازرسی دفاتر قانونی کارگزاری‌های همجوار برای استان‌های متقاضی و فاقد مجری را نیز فراهم کرده‌ایم. در کنار اینها ارتباط بیمه‌ای بیش از ۲۸۰ هزار نفر از بیمه‌شدگان کارگران ساختمانی به علت عدم اشتغال به‌ کار آنان در مشاغل ساختمانی را مختومه کرده‌ایم. همچنین بسته اصلاحات پارامتریک را تهیه کرده‌ایم و گفت‌وگو و چانه‌زنی با مراجع تصمیم‌گیر برای اجرای بسته مزبور را در دست اجرا داریم که امیدواریم با این مجموعه اقدامات به پایداری منابع سازمان نزدیک شویم.

از جمله برنامه‌های سازمان که طی چند سال اخیر پیشرفت زیادی داشته طرح‌های مرتبط با الکترونیکی کردن خدمات بوده است. شما در معاونت بیمه‌ای سازمان برای هوشمندسازی اداری و استقرار نظام الکترونیک چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
فعالیت‌های ما در این معاونت مجموعه گسترده‌ای از اقدامات برای هوشمندسازی اداری و نهایتا استقرار نظام الکترونیک بوده است که توضیح هر کدام از آنها زمان زیادی می‌برد. من فقط به نام برخی از آنها اشاره می‌کنم و امیدوارم فرصتی پیش آید تا بیشتر درباره این فعالیت‌ها صحبت کنیم. در هر حال ما برای استقرار نظام الکترونیک در معاونت بیمه‌ای اقدام به راه‌اندازی سامانه ارسال پیامک به کارگران ساختمانی در خصوص اعلام اتمام اعتبار کارت مهارت فنی، ارسال پیامک ماهانه میزان کارکرد، دستمزد و شغل به بیمه‌شدگان، ساخت سامانه مشترک بیمه بیکاری (سابک) با همکاری وزارت متبوع و اجرای آن در ۹ اداره‌کل کشور، ساخت سامانه متمرکز مستمری و انتشار آن در ۱۱ اداره‌کل، متمرکز کردن سیستم تعهدات کوتاه‌مدت و بیمه بیکاری در کل کشور، پیاده‌سازی طرح نامنویسی متمرکز کارگاه و پیمان، اجرای سیستم جامع کمیسیون‌های پزشکی، راه‌اندازی سیستم ارسال پیامکی آرا، قرارهای صادره و دعوتنامه از طریق وب‌سرویس برای دستیابی به اهداف دولت الکترونیک، سیستم کنترل دستمزد مشمول کسر حق بیمه برای بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری، اجرای آزمایشی سیستم حساب انفرادی متمرکز و حذف درخواست و اعلام سوابق بین شعب، اجرای کامل درگاه غیرحضوری ارائه خدمات به کارفرمایان و بیمه‌شدگان خاص، اجرای طرح عملیاتی متمرکز مغایرت‌گیری لیست پرداختی به مستمری‌بگیران با همکاری اداره‌کل مالی، ایجاد و گسترش خدمات غیرحضوری در حوزه تعهدات بلندمدت و تعهدات‌کوتاه‌مدت شامل اخذ درخواست بازنشستگی، مشاهده فیش حقوقی، مشاهده شماره حساب واریز مستمری، صدور گواهی حقوق، مشاهده حکم افزایش سالیانه مستمری، نحوه محاسبه مبلغ مستمری بر اساس قوانین عام تأمین‌اجتماعی، پرداخت غیر‌حضوری هزینه کفن و دفن، ثبت درخواست غرامت دستمزد و مرخصی زایمان، کمک‌هزینه ازدواج و پرداخت پروتز عینک و اقلام زیر ۲۰ هزار تومان به صورت غیر‌حضوری، نحوه محاسبه مبلغ خدمت سربازی، و توسعه طرح آرشیو پرونده الکترونیک و… کرده‌ایم. تنها در همین مورد اخیر، یعنی برای توسعه طرح آرشیو پرونده الکترونیک، جمعا در ۳۰۰ شعب سطح کشور، پرونده‌های حوزه فنی بیمه‌شدگان و مستمری‌ها به اتمام رسیده و  در شش اداره‌کل غرب و شرق تهران، البرز، شهرستان‌های تهران، قزوین و گلستان انجام شده، در هفت اداره‌کل به میزان ۸۰ درصد پیشرفت برنامه داشته و در سایر ادارات نیز در حال اجرا است.

به عنوان آخرین سوال برنامه‌های اجرایی و عملیاتی معاونت بیمه‌ای سازمان برای سال جاری چیست؟
ما در برنامه‌های عملیاتی سال ۱۳۹۹ معاونت بیمه‌ای در تناظر با راهبردهای بخشی سازمان، مدیریت مصارف را در دستور کار داریم که شامل نظارت بر مصارف تعهدات قانونی، ساماندهی و پایش عملکرد واحدهای اجرایی در خصوص بررسی اشتغال به کار بیمه‌شدگان قالیباف و شاغلان صنایع‌دستی شناسه‌دار، ایجاد سامانه جامع مشاغل سخت و زیان‌آور و پیشگیری از ایجاد و ارائه راهکارهای شناسایی و حذف سوابق پرداخت حق بیمه من‌غیرحق است. همچنین «بهبود منابع» از طریق شناسایی گروه‌های شغلی فاقد پوشش بیمه‌ای به منظور جذب گروه‌های جدید و گسترش پوشش بیمه‌ای، متمرکز کردن کل ساختار وصول حق بیمه، ایجاد و راه‌اندازی واحد اجراییات الکترونیک و سامانه اموال بازداشتی و واگذاری مدیریت بازرسی دفاتر قانونی به ادارات‌کل استان‌ها را دنبال می‌کنیم. در کنار اینها ما اصلاح فرایندها و ساختار نظام اطلاعاتی سازمان از طریق بهبود فرایندها، برون‌سپاری و گسترش خدمات غیرحضوری و متمرکز کردن امور را در دستور کار داریم و به این منظور برنامه‌های توسعه آرشیو پرونده الکترونیک، سامانه متمرکز مستمری‌ها، طراحی سیستم متمرکز اجرای ماده (۹۰)، سیستم متمرکز محاسبه حق‌الزحمه کارگزاری‌ها، ایجاد و توسعه پرونده الکترونیک، ایجاد سامانه متمرکز بازرسی از دفاتر قانونی، غیرحضوری کردن درخواست احتساب سوابق مدت خدمت نظام وظیفه و حضور در جبهه بیمه‌شدگان، غیرحضوری کردن درخواست بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، برون‌سپاری انجام امور مرتبط با ماده (۹۰)، ایجاد و راه‌اندازی درگاه درخواست ارائه خدمات غیرحضوری (کارفرمایان و بیمه‌شدگان) و سرانجام برون‌سپاری فرایندهای جدید کارگزاری‌های رسمی (ارائه گواهی کسر از حقوق و کسر اقساط مستمری‌بگیران – شناسایی اموال منقول و غیرمنقول کارفرمایان مدیون، پرونده الکترونیک) را دنبال خواهیم کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.