×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳
شرط ایران برای ادامه حضور هندی‌ها در چابهار/ اپراتور هندی تجهیزات بیاورد؛ ۱۰ سال دیگر در بندر چابهار می‌ماند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایلنا، پس از انتشار اخباری مبنی بر اقدام ایران و چین برای همکاری‌های راهبردی و بلندمدت در پروژه‌های زیرساختی کشورمان و همچنین کناره‌گیری هند از پروژه ساخت راه آهن زاهدان-چابهار، شایعاتی درباره احتمال حذف اپراتور هندی از بندر چابهار شنیده شد. در حالی که اولا از عمر قرارداد بهره برداری موقت اپراتور هندی حدود یک سال باقی مانده و بعد از آن درباره قرارداد ۱۰ ساله با این اپراتور تصمیم گیری می‌شود و موضوع مهم‌تر اینکه ربط دادن اجرای راه آهن چابهار – زاهدان بدون حضور هندی‌ها به ادامه فعالیت اپراتور هندی در بندر چابهار تحلیل اشتباهی است. طبق گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشورمان کناره گیری شرکت هند از پروژه راه آهن موضوع جدیدی نبوده و به سه سال قبل برمی‌گردد و در واقع هند از این پروژه حذف نشد، بلکه اساسا وارد این پروژه نشد و تامین مالی را انجام نداد از این رو دولت درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی را داد که با موافقت رهبری هم مواجه شد.

در این میان عده‌ای با ربط دادن روند اجرای این دو پروژه توسعه‌ای در چابهار و اخبار خام و تایید نشده حضور چینی‌ها در پروژه‌های عمرانی، پیش بینی‌هایی از حذف اپراتور هندی از روند توسعه بندر شهید بهشتی داشتند. اما رییس سازمان بنادر و دریانوردی با رد این موضوعات، می‌گوید هر دو طرف برای ادامه همکاری‌های بلند مدت البته با تعیین شروطی از طرف ایران، تمایل به همکاری دارند.                       

محمد راستاد، رییس سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره انتشار اخباری مبنی بر پایان همکاری ایران و هند در بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: در حال حاضر قرارداد بهره‌برداری موقت با شرکت هندی در جریان است و در قرارداد اصلی تامین تجهیزات از سوی هندی‌ها تعهد شده است و پارت اول تجهیزات شامل موبایل کرین‌ها امسال تامین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قرارداد اصلی فقط شامل تامین تجهیزات بندر نیست و در مورد برخی از بندهای قرارداد اصلی در حال مذاکره هستیم، گفت: به نظر می‌رسد با روندی که در حال انجام آن هستیم اشکالی در فعال‌سازی قرارداد اصلی ۱۰ ساله BOT بندر شهید بهشتی با مشارکت هندی‌ها ایجاد نمی‌شود و این قرارداد عملیاتی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر خروج هندی‌ها از پروژه مطرح نیست و تمایل طرفین فعالسازی قرارداد اصلی ۱۰ ساله است، ادامه داد: در حال حاضر روند فعالیت بندر چابهار بسیار خوب است و اگر نسبت آماری که با سایر بنادر کشور در شرایط کرونا مقایسه می‌کنیم میانگین رشد این بندر از همه بالاتر است.

راستاد افزود: علاوه بر محموله گندم‌هایی اهدایی که از هند به سمت افغانستان بوده، چندین محموله ترانزیتی یخچالی از افغانستان به هند داشتیم. با ادامه این روند بندر چابهار به جایگاه خوبی در تجارت بین الملل و ترانزیت در منطقه به دست می‌آورد. افغان‌ها بسیار تمایل دارند که از این مسیر ترانزیت به هند داشته باشند.

وی تاکید کرد: سه کشور ایران – افغانستان و هند بسیار انگیزه دارند تا این مسیر فعال بماند و اپراتور هندی در بندر هم برای صادرکنندگان هندی و هم افغان، شرایط مناسبی را برای ادامه همکاری‌ها فراهم کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ارزیابی کارنامه هندی در طول این مدت همکاری‌ها اظهار داشت: از نظر انگیزه و تمایل به فعال شدن قرارداد اصلی کارنامه هندی‌ها خوب است از این نظر که ملزومات فعال شدن این قرارداد پیاده و تامین تا قرارداد نهایی شود، انتظار فعالیت بیشتر و افزایش سرعت در کار را از هندی ها داریم.

راستاد گفت: در مجموع دو طرف انگیزه کافی برای فعالسازی قرارداد نهایی و اصلی دارند و بسیار خوشبین هستم که این قرارداد با هندی‌ها نهایتا به سرانجام برسد.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اقدامات اولیه قرارداد نهایی با هندی‌ها انجام شده اما دو طرف تغییراتی در قرارداد داشته‌ایم و یکسری از شرایط تغییر کرده است اما نهایتا فعالسازی قرارداد برای هر دو طرف مهم است که بخش مهمی از فعالسازی این قرارداد منوط بر تامین تجهیزات بندری از سوی هندی‌ها است.

وی درباره زمان بندی ورود تجهیزات بندری به بندر شهید بهشتی ادامه داد: ارزش تجهیزات مورد تعهد هند در مجموع ۸۵ میلیون دلار است و در سال جاری به مرور تمام موبایل کرین‌های ایتالیایی وارد بندر می‌شوند.  

راستاد با تاکید بر لزوم تکمیل زنجیره ترانزیت برای فعالیت بندر شهید بهشتی و با اشاره به اتفاقات اخیر در مرز میلک که باعث انسداد چند روزه این مرز ایران و افغانستان شده بود، گفت: برای اینکه ترانزیت انجام شود باید زنجیره بدون اختلال در همه شقوق حمل و نقل فعال باشد. وقتی محموله‌ای از خشکی وارد شود و از پایانه مرزی عبور کند و به بندر برسد و مراحل بارگیری به کشتی و ارسال به مقصد انجام شود باید این زنجیره فعال و بدون اختلال باشد.  

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.