×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳
مصرف داخلی LPG، اقتصادی تر از صادرات آن

به گزارش خبرنگار مهر، سالانه ۲۷ میلیون تن LPG ( گاز مایع) در دنیا به عنوان سوخت خودروها با عنوان اتوگاز مصرف می‌شود. عمده مصرف این سوخت در کشورهایی همچون ترکیه، روسیه، کره جنوبی، ایتالیا، لهستان و …. است. به طوری که برای مثال در ترکیه سالانه ۴.۵ میلیون خودرو از اتوگاز استفاده می‌کنند. که ۳.۳ میلیون تن LPG می‌سوزانند؛ یا در کشوری مانند کره جنوبی تعداد ۲ میلیون خودرو ۳.۱ میلیون تن اتوگاز مصرف می‌کنند.
با توجه به آمار کشورهای استفاده کننده از اتوگاز می‌توان فهمید استفاده از اتوگاز تنها محدود به تولید LPG در داخل یک کشور نیست (شکل ۱) بلکه می‌توان با واردات و اختصاص آن به سوخت خودروها، از مزایای جایگزینی این سوخت با بنزین و دیزل، از جمله کاهش آلودگی هوا، صادرات بنزین و گازوئیل آزاد شده معادل و اقتصادی‌تر بودن این سوخت بهره برد.

شکل ۱ آمار کشورهای عمده مصرف کننده اتوگاز
به گزارش خبرنگار مهر، اکنون کشوری مانند ترکیه که ۴۰ درصد سوخت خودروهای سبک آن را اتوگاز تشکیل می‌دهد، ۷۹ درصد از کل گازمایع مصرفی خود را از طریق واردات تأمین می‌کند. با این حال باز هم اتوگاز در این کشور نسبت به سایر سوخت‌ها اقتصادی‌تر است.
لهستان نیز که بزرگترین مصرف کننده اتوگاز در اروپاست و ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو LPG سوز دارد. این کشور که ۷۶ درصد از کل مصرف LPG خود را در خودروها مصرف می‌کند، بیشتر LPG خود را عمدتاً از طریق واردات از روسیه، قزاقستان و لیتوانی و بلاروس تأمین می‌کند. با توجه به تجربه سایر کشورها استفاده از اتوگاز حتی با واردات LPG از نظر اقتصادی و زیست محیطی نسبت به سایر سوخت‌ها ارجحیت دارد.
با انجام محاسبات، به وضوح پیدا است که برای کشور ایران، مصرف LPG به عنوان اتوگاز، حتی اقتصادی‌تر از صادرات آن است. با صادرات هر یک میلیون تن LPG، تنها ۴۰۰ دلار عاید کشور می‌شود، در حالی‌که اگر این یک میلیون تن LPG به عنوان سوخت خودروها مصرف شود، ۱.۲۶ میلیون تن بنزین آزاد شده و می‌تواند با قیمت بالاتری (حدود ۵۵۰ دلار برای هر یک میلیون تن) نسبت به LPG صادر شود. بنابراین با این کار، حدود ۷۰۰ میلیون دلار عاید کشور می‌شود.

این مبلغ بدون در نظر گرفتن درآمد حاصل از فروش LPG در داخل کشور است. به گفته کارشناسان بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی با فرض مصرف درآمد حاصل از فروش داخلی LPG برای راه اندازی جایگاه‌ها و … نیز، مصرف این سوخت در خودرو بسیار اقتصادی‌تر از صادرات آن است.  
سالانه مقدار ۸ میلیون تن LPG در فلرها می سوزد
به گزارش خبرنگار مهر، در شرایط فعلی کشور، به دلیل تحریم‌ها، حتی در صادرات LPG با مشکل مواجه هستیم و امکان صادرات تمام LPG تولیدی مازاد بر مصرف داخل فراهم نیست. زیرا عمده صادرات LPG از طریق دریا و با کشتی‌های دارای مخازن مخصوص امکان پذیر است. با اعمال تحریم‌ها صادرات دریایی این محصول تا حد زیادی افت کرده است. در نتیجه اکنون سالانه مقدار حدود ۸ میلیون تن LPG در فلرها می سوزد یا در خطوط لوله گاز طبیعی تزریق می‌شود. از طرفی صادرات بنزین از راه زمینی و با سهولت بیشتری انجام می‌شود. بنابر این استفاده از این سوخت در خودروها و صادرات بنزین معادل آزاد شده راه حل اقتصادی و زود بازده جلوگیری از هدر رفت این سوخت محسوب می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.