به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، خیرالله خادمی در نشست خبری افتتاح آزادراه شرق سپاهان و راهآهن خواف- هرات اظهار داشت: در کل کشور بیش از ۳۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید در حال ساخت داریم که ۸ پروژه به طول ۱۵۶۰ کیلومتر در اولویت پروژههای ریلی قرار دارند و به عنوان پروژههای جهش تولید معرفی شدند.
وی ادامه داد: در بخش آزادراهی ۱۳۴۰ کیلومتر در قالب ۲۱ پروژه مسیر در حال ساخت است که ۹ پروژه آزادراهی به طول ۶۵۱ کیلومتر به عنوان اولویت اجرا تعیین کردهایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت مسیر بزرگراهی در کشور گفت: ۷۷۰۰ کیلومتر بزرگراه در حال ساخت است که ۱۷۶۱ کیلومتر از این پروژهها به عنوان پروژههای جهش تولید در ۳۲ محور و در قالب ۷۷ پروژه در اولویت ساخت و ساز هستند.
خادمی گفت: مجموع سرمایهگذاری برای این پروژههای عنوان شده ۲۴ هزار میلیارد تومان است که در بخشهای بزرگراهی و ریلی سرمایهگذاری صد درصدی دولت و در بخش آزادراهی مشارکت سرمایهگذار و دولت وجود دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به سرمایهگذاریهای اجام شده در این بخش اظهار داشت: در بخش ریلی ۴۷۶۰ میلیارد تومان و ۳۰۰ میلیون یورو ارزی هزینه شده است.
خادمی تصریح کرد: همچنین در بخش آزادراهی برای ساخت ۶۵۱ کیلومتر در قالب ۹ پروژه، ۸۴۹۳ میلیارد تومان و در بخش بزرگراهی برای پروژههای در اولویت ۴۲۵۴ میلیارد تومان سرمایهگذاری شده است که مجموع تمام این سرمایهگذاریها با یوروی ۱۳ هزار تومان ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است که امروز براساس جدول تعدیل سازمان برنامه و بودجه این هزینهها حداقل ۵۰ درصد افزایش یافته است و برای تکمیل به ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
وی تاکید کرد: ۳۹۵۶ کیلومتر انواع پروژههای آزادراهی، بزرگراهی و ریلی در طول دو سال انجام میشود و اولین پروژه جهش تولید یعنی پروژه آزادراه شرق سپاهان پنجشنبه هفته جاری به افتتاح خواهد رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره جزئیات آزادراه شرق سپاهان اظهار داشت: این آزادراه از محور کاشان به اصفهان شروع میشود به طول ۶۳ کیلومتر و از تقاطع جاده اردستان به اصفهان به سمت جاده نائین – اصفهان ادامه پیدا میکند.
خادمی با بیان اینکه برآوردها نشان میدهد که این آزادراه جدید ۸۰ دقیقه زمان سفر را کمتر میکند، بیان کرد: همچنین مسیر اتصال شمال به جنوب اصفهان ۳۵ کیلومتر کمتر خواهد شد و نقش بسیار مهمی در مسائل زیست محیطی خواهد داشت و شاهد کاهش تلفات جادهای و آلایندههای زیست محیطی خواهیم بود.
وی گفت: این پروژه در گذشته شروع شد اما به دلیل اینکه سرمایهگذاری قبلی اختلاف نظری با وزارت راه و شهرسازی داشت متوقف ماند و در سال ۹۵ به سرمایهگذار دیگر واگذار شد و صندوق بازنشستگی کشوری با سرمایهگذاری ۷۰ درصدی شروع به کار کرد و حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: پایان هفته یعنی روز پنجشنبه آزادراه شرق اصفهان با حضور ویدئو کنفرانس رئیس جمهور به افتتاح میرسد.
خادمی با اشاره به سایر آزادراههای در اولویت پروژههای جهش تولید اظهار داشت: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، آزادراه خرمآباد- بروجرد، آزادراه منجیل به رودبار، آزادراه ایزدخواست به شیراز، آزادراه تبریز به صوفیان، آزادراه مراغه به هشترود، منطقه دوم آزادراه تهران- شمال باند غربی و آزادراه گرمسار به سمنان در اولویت پروژههای آزادراهی هستند که با پیشرفت فیزیکی بالا به بهرهبرداری خواهند رسید.
وی تاکید کرد: آزادراه شرق سپاهان یکی از مهمترین آزادراههای کشور است چرا که حلقه اتصال آزادراههای مرکزی محسوب میشود. همچنین ترافیک سنگین شیراز به بوشهر دیگر وارد مرکز شهر اصفهان نمیشود و ترافیک از داخل شهر جمع و به شرق اصفهان انتقال پیدا میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از آنجایی که قسمت شرق اصفهان نسبت به غرب آن محرومتر است زمینه توسعه برای مردم شرق اصفهان با افتتاح این آزادراه فراهم میشود.