×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳
حوزه راهداری باید از شکل تصدی‌گری خارج شود

به گزارش تجارت گردان به نقل از خانه ملت، آقای محمد اسلامی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نماینده علی بابایی کارنامی نماینده ساری و میاندرود، گفت: بالغ بر ۲۰ هزار نفر در مجموعه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فعال هستند که ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از نیرو‌ها شرکتی یا قراردادی محسوب می‌شوند که با حضور شبانه‌روزی در راه‌های کشور و به ویژه شرایط اقلیمی بارش کار سخت و طاقت‌فرسایی را تجربه می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این نیرو‌ها در مسیر بهره‌برداری ۳۰۰ هزار پل بزرگ و کوچک، ۳ هزار دستگاه تونل، ۲۲ هزار کیلومتر محافظ جاده‌ای و ۵ هزار کیلومتر روشنایی را به صورت مستمر نگهداری می‌کنند.

وی تأکید کرد: شغل راهداری مشکلات سنگینی به دنبال دارد و باید جزء مشاغل حاکمیتی محسوب شود نه تصدی‌گری، چرا که بالغ بر ۹ هزار دستگاه ماشین‌آلات برای نگهداری و بهسازی راه‌ها و جاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این زمینه تخصص‌های گوناگون و متنوع مورد نیاز است که بسیاری از نیرو‌های خبره در وزارتخانه به دلیل بازنشستگی دیگر حضور ندارند، بنابراین باید نیرو‌های جدید تخصصی جذب شوند تا شغل راهداری به شکل حاکمیتی تعریف و از شکل تصدی‌گری خارج شود.

آقای اسلامی با تأکید بر اینکه با حاکمیتی شدن شغل راهداری امکان قرارداد مستقیم با سازمان راهداری وجود دارد، بیان کرد: نمی‌توان کار راهداری را پیمان‌سپاری کرد، پیش از این چنین تجربه‌ای داشتیم که در نهایت منجر به فساد شد، با تغییر رویکرد از تصدی‌گری به حاکمیتی ظرفیت‌های بهسازی راه‌ها به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد.

عضو کابینه دولت دوازدهم درخواست کرد: مجلس شرایطی فراهم کند تا نیرو‌های راهداری در قالب کار حاکمیتی مانند پلیس و اورژانس در فرآیند راه‌ها بتوانند به ارائه خدمات خود ادامه دهند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل کشور و با توجه به تغییرات ساختاری بعد از ادغام وزارت راه و شهرسازی نیاز داریم نیرو‌های استخدامی که دارای مهارت‌های متنوع هستند استخدام و نسبت به مسئولیت شبانه روزی اقدام کنند.

وی تصریح کرد: یک بار در هیأت دولت عقد قرارداد مستقیم با نیرو‌های راهداری تصویب شده بود، اما در هیأت تطبیق مصوبات این مصوبه ملغی شد از این رو نیاز داریم از طریق ماده واحده‌ای بتوانیم از مجلس مجوز بگیریم تا فرآیند جذب نیروی انسانی و گزینش افراد دارای مهارت و دانش فراهم شود.

آقای اسلامی با بیان اینکه بالغ بر ۹ هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری در هزار واحد راهداری در سراسر کشور وجود دارند، گفت: با کمبود جدی ماشین‌آلات اختصاصی برای نگهداری و بهسازی راه‌های کشور مواجه هستیم که نیاز داریم با حمایت مجلس راهداری‌های کشور تجهیز شود، چرا که ۶۰ درصد ماشین‌آلات راهداری فرسوده یا عمری بالای ۲۰ سال دارند که باید جایگزین شوند.

عضو کابینه دولت دوازدهم بیان کرد: با شرکت هپکو قراردادی منعقد شد تا بتوانیم ماشین آلات تولید داخل خریداری کنیم، اما به دلایل گوناگون این اتفاق نیفتاد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید ساماندهی، تعیین تکلیف نیرو‌های انسانی و تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات راهسازی رقم بخورد، تأکید کرد: باید یک بار برای همیشه وضعیت نگهداری از راه‌ها ساماندهی شود تا از شرایط ناهمگون رها شویم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.