×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
سی‌ان‌جی سد راه واردات بنزین می‌شود

در کشور ۲۶۰۰ جایگاه سی ان جی فعال است، که می‌توانند روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب عرضه سی ان جی داشته باشند، اما اکنون با ۴۴ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند این در حالی است که جایگزینی مصرف سوخت سی‌ان‌جی به جای بنزین در خودروها یکی از راهکارهای جلوگیری از افزایش بی رویه بنزین و قطع وابستگی کشور به واردات بنزین است.

میزان مصرف این فراورده نفتی در کشور، حدود ۲۰ تا ۲۳ میلیون مترمکعب در روز است که طبق اعلام مسوولان می‌توان این عدد را به راحتی تا ۴۵ میلیون مترمکعب افزایش داد، اکنون حدود نیمی از ظرفیت فعلی عرضه سی‌ان‌جی کشور استفاده می‌شود و حدود ۵۰ درصد از این ظرفیت بلااستفاده مانده است؛ با حل مشکلات این صنعت،   می‌توان مصرف روزانه سی ان جی کشور را دو برابر میزان فعلی کرد و به همان اندازه از مصرف بنزین کاهش داد.

مصرف فعلی سی ان جی کشور حدود ۸ میلیارد مترمکعب در سال است

آنطور که محسن جوهری، رئیس انجمن صنفی سی ان جی به ایسنا گفته قانون توسعه صنعت سی‌ان‌جی در دوره قبلی مجلس به تصویب رسید اما اقدامات انجام شده دست کم تا امروز تاثیر چندانی در توسعه این صنعت و افزایش مصرف سی ان جی نداشته است که یکی از دلایل مهم آن عدم توجه به مشکلات صنعت سی ان جی در هر دو بخش عرضه و تقاضا بوده است.

وی با اشاره به اقدامات لازم‌الاجرا برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی گفت: در بخش تقاضا باید به این سمت برویم که جذابیت قیمت سی‌ان‌جی را برای مصرف کننده بیشتر کنیم؛ تبدیل رایگان خودروها، تعویض رایگان مخزن خودروهایی که نیاز به تعویض مخزن دارند باید در حوزه تقاضا در اولویت قرار بگیرد و واردات خودروهای دوگانه سوز با کیفیت خارجی با تعرفه پایین انجام شود و در بخش عرضه نیز باید کارمزد منصفانه‌ای به جایگاهداران پرداخت شود تا بتوانیم به سمت توسعه حرکت کنیم.

به گفته رئیس انجمن صنفی سی ان جی، خودروسازان نیز در تولید خودروهای دوگانه سوز باکیفیت کوتاهی کرده اند و قراردادی که بین وزارت نفت و ایران خودرو مبنی بر تولید ۴۵ هزار خودروی دوگانه سوز امضا شده، هیچ خروجی نداشته است و شاهد هستیم در سیاست فروش خودروسازان داخلی، خودروی دوگانه سوز وجود ندارد.

جوهری اظهار کرد: مصرف فعلی سی ان جی کشور که حدود ۸ میلیارد مترمکعب در سال بوده، درآمد سرشاری را نصیب دولت کرده به طوری که سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سودآوری برای دولت داشته و بسیار عجیب است که با این حجم سودآوری، این صنعت با غفلت و بی توجهی مواجه است.

افزایش نیم‌درصدی توزیع سی‌ان‌جی

در شرایط فعلی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی در کشور ۱۲ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارند، هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور توزیع می‌شود که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۴۰۱) نیم درصد رشد نشان می‌دهد. با این حال اما علی اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های به‌تازگی از توقف تولید در بخش خودروهای پایه‌گازسوز خبر داد موضوعی که باتوجه به افزایش مصرف بنزین خطر واردات را بیشتر می‌کند.

رشد مصرف بنزین در کشور عددی غیرمنتظره است، سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، معادل ۲۱ درصد رشد مصرف داشتیم. امسال نیز با گذشت ۴۹ روز از سال جدید، با رشد ۱۰ درصدی، بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شده که میزان تولید نیز همین مقدار است. هرچند که تا کنون واردات بنزین اتفاق نیفتاده اما این مساله چندان دور از ذهن نیست به همین دلیل سیاست توسعه صنعت سی‌ان‌جی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.