×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
آب جاری در رودخانه زاینده رود کماکان سرریز رودخانه شور است

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن ساسانی با تأکید بر عملیات انجام شده در بازه رودخانه شور و بقیه آبراهه‌ها در منطقه مبارکه و دهاقان، اظهار داشت: در چند سال اخیر به جز بارش رحمت الهی اقداماتی توسط شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در سرشاخه‌ها و طول مسیر این رودخانه شده که به جریان دوباره این رودخانه و سرریز شدن آن به زاینده رود منجر شده است.

وی با بیان اینکه دبی پیک سیلاب ۵۰ ساله رودخانه شور حدود ۱۵۰ متر مکعب بر ثانیه است، به اقداماتی نظیر رفع تصرف و جلوگیری از تجاوز به بستر و حرایم این رودخانه اشاره و خاطر نشان کرد: لایروبی در سرشاخه‌ها و طول مسیر از عملیات‌های ویژه دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: تخلیه کامل نخاله‌های ساختمانی ریخته شده در بستر این رودخانه طی سالیان گذشته و همچنین برداشتن مادی‌ها در نقطه تلاقی این رود با زاینده رود باهمکاری اداره‌های منابع شهرستان مبارکه و دهاقان، شهرداری‌های طالخونچه و مبارکه انجام شده است.

وی تصریح کرد: از نتایج این اقدامات، جلوگیری از خسارت سیل به اراضی کشاورزی، مناطق مسکونی و تأسیسات زیربنایی، همچنین کاهش قابل ملاحظه تلفات آب در طول مسیر و جلوگیری از آلودگی منابع آب به واسطه تخلیه نخاله‌های ساختمانی از بستر است.

ساسانی اقدام‌های صورت گرفته در محدوده شهرستانهای مبارکه و دهاقان را شامل بیش از ۱۱ کیلومتر آزادسازی، لایروبی و جمع آوری نخاله‌های ساختمانی مسیل رودخانه شور بر شمرد.

وی یادآور شد: رودخانه شور یکی از سرشاخه‌های مهم زاینده رود می‌باشد که از ارتفاعات سمیرم و دهاقان سرچشمه می‌گیرد و پس از طی حدود ۸۰ کیلومتر در شهرستانهای دهاقان و مبارکه، به رودخانه زاینده رود می‌پیوندد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پیش از این اعلام کرده بود خروجی سد زاینده رود با توجه به نزولات جوی پنجم فروردین ماه به مدت ۱۰ روز افزایش می‌یابد و جریان زاینده رود احتمالاً ۲ روز پس از این تاریخ به شهر اصفهان و پس از آن به اراضی کشاورزی شرق خواهد رسید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.