×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
آخرین رمق نظام بانکی با طرح جدید گرفته خواهد شد/ دولت احمدی نژاد پول بانک‌ها را حق خود می‌دانست/ با اجرای طرح بانکداری باید منتظر فاجعه ارزی باشیم

تجارت گردان | آخرین رمق نظام بانکی با طرح جدید گرفته خواهد شد/ دولت احمدی نژاد پول بانک‌ها را حق خود می‌دانست/ با اجرای طرح بانکداری باید منتظر فاجعه ارزی باشیم

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایلنا، در همایش شکل‌دهی آینده نظام پولی و بانکی که در اتاق بازرگانی ایران در حال برگزاری است، طهماسب مظاهری رئیس اسبق بانک مرکزی با اشاره به وضعیت بانکی کشور گفت: ما امروز در شرایطی قرار داریم که نظام بانکی ما در بحران است و مشتریان و بانک‌ها همگی در رنج و عذاب به سر می‌برند.

وی ادامه داد: سپرده‌گذاران هر روز با قوانین جدیدی روبه‌رو هستند و مدیران بانک‌ها نیز قدرت برنامه‌ریزی برای آینده را از دست داده‌اند. یکی از آخرین قوانین نحوه تسویه بدهی‌های تسهیلات معوق بوده که باعث شده مدیران بانکی به شدت به آن معترض شوند.

وی افزود: متاسفانه این طرح جدیدی که در مجلس به اسم اصلاح نظام بانکی مطرح شده است، اگر به تصویب برسد دیگر هیچ کاری نمی‌توان کرد و شرایط بسیار بدتر خواهد شد، به طوری که می‌توان اینگونه تعبیر کرد که آخرین رمق نظام بانکی گرفته خواهد شد. ما باید برای یک بار تکلیف خود را مشخص کنیم که آیا در آینده اقتصاد کشور می‌خواهیم بانک داشته باشیم یا نه.

وی با اشاره به قوانین حال حاضر بانک مرکزی گفت: ما در حال حاضر سه قانون مادر داریم که در برخی موارد آنها با یکدیگر در تضاد هستند. قانون پولی بانکی، اداره امور بانک‌های دولتی و قانون بانکداری بدون ربا جزو قوانین مادر هستند و هدف این است که این قانون جدید جایگزین آنها شود. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در هیچ کجای دنیا قوانین مادر توسط دو نماینده مجلس تدوین نمی‌شود بلکه این قوانین توسط دولت‌ها با استفاده از بدنه خود و کارشناسان، آن هم پس از چند سال تحقیق و بررسی آماده و در نهایت برای تصمیم نهایی به مجلس ارائه می‌شود در حالی آقای بحرینی سخنگوی این گروه از نمایندگانی که این طرح را نوشته‌اند حتی سابقه یک روز کار در یکی از شعبه‌های بانک را ندارد و برخی از همکاران ایشان نیز حتی سابقه تحصیلات مرتبط با نظام پولی و بانکی را دارا نیستند.

مظاهری ادامه داد: یکی از مسائل دیگری که در این قانون اصلاح نشد بلکه صورت آن مخدوش شده است، بحث سود بانکی است در حالی که ما ادعای نظام بانکداری بدون ربا را داریم و این یک طرح نو و جدید است اما بسیار کم به آن پرداخته شده است.

وزیر اسبق اقتصاد افزود: در دوران دولت نهم و دهم احمدی‌نژاد پول‌ بانک‌ها را حق خود می‌دانست و با تسهیلات تکلیفی به طرح‌های مختلف منابع بانک‌ها را هدر داد که هنوز آثار آن را در اقتصاد کشور می‌بینیم. اکنون در این طرح سود تکلیفی نیز اضافه و شرایط بدتر شده است.

وی ادامه داد: یکسری ابهامات در این طرح وجود دارد، به طور مثال نقش بانک مرکزی در سیاست‌های ارزی کاملا مبهم است در صورتی که حساسیت این بخش به اندازه‌ای است که باید نکته به نکته و ریز به ریز وظیفه بانک مرکزی تعریف شده باشد. این ابهامات به قدری است که در صورت قانونی شدن این طرح ما باید منتظر فاجعه ارزی باشیم.

مظاهری تصریح کرد: آقایان برای اینکه بگویند این طرح بی‌خاصیت نیست چند مورد تنبهی هم در آن قرار دادند که اصلا جزو وظایف بانک‌ها نیست و نیازی نبود که بانک‌ها وارد این مسائل شوند بلکه وظیفه سایر دستگاه‌ها است. به طور کلی می‌توان گفت اگر کاری نکنیم و هم‌اکنون که این طرح در شور اول به تصویب رسیده و برای شور دوم رفته است، باید انتظار یک فاجعه در نظام پولی و بانکی کشور را داشته باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.